[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 9، شماره 3 - ( 1403 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 28-7 برگشت به فهرست نسخه ها
پیاده‌نظام اسب تروآ: نفوذ آرام اندیشه‌های لیبرال و سکولاریسم در دل جامعه دینی مدارس ایران با تأکید بر عفاف و حجاب
حسین حسنی*1 ، دلارام درویش پور2 ، یوسف حنفی3
1- دانشگاه یزد ، Hassani.hossain@yazd.ac.ir
2- دانشگاه یزد
3- دانشگاه مالانگ اندونزی
چکیده:   (1037 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر مطالعه ادراکات معلمان دوره ابتدایی از چالش‌ها و زمینه‌های ترویج فرهنگ اسلامی با تأکید بر عفاف و حجاب در آموزش‌وپرورش در سال تحصیلی 1403-1402 بود.
روش: پژوهش با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی انجام شد. شرکت‌کنندگان در پژوهش، شامل تمامی معلمان دوره ابتدایی شهر یزد بود. روش نمونه‌گیری هدف مند ملاک محور بود و تا مرحله اشباع داده‌ها نمونه‌گیری ادامه یافت. در نهایت 15 نفر از معلمان در پژوهش حاضر مشارکت داشتند. ملاک ورود، داشتن حداقل سه سال سابقه تدریس در مدارس ابتدایی و نیروی موظف و رسمی بودن آنان در آموزش‌وپرورش شهر یزد بود. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه‌ساختاریافته بود. با روش کیفی تحلیل مضمون براون و کلارک، شبکه مضامین واکاوی و تجزیه‌وتحلیل شد. برای رسیدن به قابلیت اعتبارپذیری مطابق با «سه‌سویه‌سازی داده‌ها»، از تکنیک‌های بررسی همکار، تطبیق توسط اعضاء و خود بازبینی پژوهش‌گر استفاده شد.
یافتهها: یافته‌های پژوهش در دو حوزه احصاء و طبقه‌بندی شدند: چالش‌های موجود با مضامین اصلی: 1- آثار مثبت و منفی نوع مواجهه و برخورد، 2- تناقض در افعال و اقوال معلمان و مبلغان. زمینه‌های بی‌توجهی به فرهنگ حجاب و عفاف با مضامین اصلی: 1- جامعه، 2- بی‌مدیریتی و عدم حکمرانی فضای مجازی، 3- زمینه‌های جنسی و روان‌شناسانه، 4- تعامل محدود آموزش‌وپرورش با سایر نهادها و سازمان‌ها، 5- شناخت و آگاهی، 6- خانواده‌های بی‌اعتنا، 7- زمینه‌های سیاسی و اقتصادی، 8- نفوذ اندیشه‌های لیبرال و سکولار در متن جامعه دینی مدارس.
نتیجهگیری: در نتیجه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و تبیین ابعاد مختلف آن می‌تواند جامعه را از این آسیب‌های شوم مصون داشته و حفظ کند. جهاد تبیین مسئله حجاب و هم‌چنین فرهنگ‌سازی آن نیازمند همکاری و هم‌افزایی همه ارگان‌ها و نهادها مخصوصاً آموزش‌وپرورش و در رأس آن مدارس و معلمان است.
واژه‌های کلیدی: مدرسه، معلم، عفاف، حجاب، فرهنگ اسلامی، آموزش‌وپرورش، دوره ابتدایی، پدیدارشناسی
متن کامل [PDF 1595 kb]   (161 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1403/4/14 | ویرایش نهایی: 1403/11/24 | پذیرش: 1403/6/23 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/7/24 | انتشار: 1403/11/26 | انتشار الکترونیک: 1403/11/26



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hassani H, Darvishpour D, Hanafi Y. (2024). The Trojan Horse Infantry: Gradual Infiltration of Liberal and Secular Thought into the Core of the Religious Community of Schools in Iran with an Emphasis on Modesty and Hijab. qaiie. 9(3), 7-28. doi:10.61186/qaiie.9.3.5
URL: http://qaiie.ir/article-1-1264-fa.html

حسنی حسین، درویش پور دلارام، حنفی یوسف. پیاده‌نظام اسب تروآ: نفوذ آرام اندیشه‌های لیبرال و سکولاریسم در دل جامعه دینی مدارس ایران با تأکید بر عفاف و حجاب مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1403; 9 (3) :28-7 10.61186/qaiie.9.3.5

URL: http://qaiie.ir/article-1-1264-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 3 - ( 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4710
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)