1- دانشگاه یزد ، Hassani.hossain@yazd.ac.ir 2- دانشگاه یزد 3- دانشگاه مالانگ اندونزی
چکیده: (1037 مشاهده)
هدف:هدف پژوهش حاضر مطالعه ادراکات معلمان دوره ابتدایی از چالشها و زمینههای ترویج فرهنگ اسلامی با تأکید بر عفاف و حجاب در آموزشوپرورش در سال تحصیلی 1403-1402 بود. روش:پژوهش با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی انجام شد. شرکتکنندگان در پژوهش، شامل تمامی معلمان دوره ابتدایی شهر یزد بود. روش نمونهگیری هدف مند ملاک محور بود و تا مرحله اشباع دادهها نمونهگیری ادامه یافت. در نهایت 15 نفر از معلمان در پژوهش حاضر مشارکت داشتند. ملاک ورود، داشتن حداقل سه سال سابقه تدریس در مدارس ابتدایی و نیروی موظف و رسمی بودن آنان در آموزشوپرورش شهر یزد بود. ابزار پژوهش مصاحبه نیمهساختاریافته بود. با روش کیفی تحلیل مضمون براون و کلارک، شبکه مضامین واکاوی و تجزیهوتحلیل شد. برای رسیدن به قابلیت اعتبارپذیری مطابق با «سهسویهسازی دادهها»، از تکنیکهای بررسی همکار، تطبیق توسط اعضاء و خود بازبینی پژوهشگر استفاده شد. یافتهها:یافتههای پژوهش در دو حوزه احصاء و طبقهبندی شدند: چالشهای موجود با مضامین اصلی: 1- آثار مثبت و منفی نوع مواجهه و برخورد، 2- تناقض در افعال و اقوال معلمان و مبلغان. زمینههای بیتوجهی به فرهنگ حجاب و عفاف با مضامین اصلی: 1- جامعه، 2- بیمدیریتی و عدم حکمرانی فضای مجازی، 3- زمینههای جنسی و روانشناسانه، 4- تعامل محدود آموزشوپرورش با سایر نهادها و سازمانها، 5- شناخت و آگاهی، 6- خانوادههای بیاعتنا، 7- زمینههای سیاسی و اقتصادی، 8- نفوذ اندیشههای لیبرال و سکولار در متن جامعه دینی مدارس. نتیجهگیری:در نتیجه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و تبیین ابعاد مختلف آن میتواند جامعه را از این آسیبهای شوم مصون داشته و حفظ کند. جهاد تبیین مسئله حجاب و همچنین فرهنگسازی آن نیازمند همکاری و همافزایی همه ارگانها و نهادها مخصوصاً آموزشوپرورش و در رأس آن مدارس و معلمان است.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي- كيفي دریافت: 1403/4/14 | ویرایش نهایی: 1403/11/24 | پذیرش: 1403/6/23 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/7/24 | انتشار: 1403/11/26 | انتشار الکترونیک: 1403/11/26
Hassani H, Darvishpour D, Hanafi Y. (2024). The Trojan Horse Infantry: Gradual Infiltration of Liberal and Secular Thought into the Core of the Religious Community of Schools in Iran with an Emphasis on Modesty and Hijab. qaiie. 9(3), 7-28. doi:10.61186/qaiie.9.3.5 URL: http://qaiie.ir/article-1-1264-fa.html
حسنی حسین، درویش پور دلارام، حنفی یوسف. پیادهنظام اسب تروآ: نفوذ آرام اندیشههای لیبرال و سکولاریسم در دل جامعه دینی مدارس ایران با تأکید بر عفاف و حجاب مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1403; 9 (3) :28-7 10.61186/qaiie.9.3.5