1- دانشگاه ارومیه 2- دانشگاه ارومیه ، f.michaelimanee@urmia.ac.ir
چکیده: (154 مشاهده)
هدف:این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش ارزشهای اخلاقی بهشیوه بازی وارسازی بر حساسیت اخلاقی و اخلاق تحصیلی دانشآموزان پسر پایه سوم منطقه انزل ارومیه در سال تحصیلی 1403 – 1402 انجام شد. روش:از پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و با گروه کنترل (طرح گروه نامعادل) برای دستیابی به هدف استفاده شد. جامعه آماری پژوهش را تمام دانشآموزان پسر پایه سوم منطقه انزل ارومیه در سال تحصیلی 1403 – 1402 تشکیل دادند که تعداد آنها 208 نفر بود. از بین آنها با روش نمونهگیری غیر تصادفی در دسترس یک کلاس پایه سوم به تعداد 16 نفر بعنوان گروه آزمایش و یک کلاس پایه سوم به تعداد 16 نفر بهعنوان گروه گواه جهت مطالعه انتخاب شدند. کاربندی آزمایشی 8 جلسهای برای گروه آموزش به شیوه بازی وارسازی طراحی و طی 4 هفته اجراشد. این برنامه با توجه به کتابهای بازیهای آموزشی برای پرورش صفات اخلاقی نوشته کشانی و عابدی درچه (1396) و بازی وارسازی در یادگیری و آموزش نوشته (سانکیون، کیبونگ، باربارا و برتون، 2018) و همچنین نظریههای بازی وارسازی در یادگیری و آموزش و عناصر بازی وارسازی(ورباخ و هانتر، 2012) متناسب با نیازهای دانشآموزان تدوین شد. بهمنظور اعتباریابی محتوایی، برنامه آموزشی در اختیار ده نفر متخصص روانشناسی تربیتی، قرار گرفت تا براساس تجارب و نظرات آنها برنامه آموزشی اعتباریابی شود. شاخص نسبت روایی محتوایی برای برنامه آموزشی 73/0 بهدست آمد که با مقایسه این شاخص با مقدار قابل قبول بر اساس روش لاوشه که حداقل آن برای ده نفر 62/0 است، مقداری قابل قبول میباشد. بر این اساس برنامه مورد تأیید قرار گرفت و اجرا شد. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه حساسیت اخلاقی (ناروائز، 2001)و اخلاق تحصیلی گلپرور (1389) استفاده شد. دادهها در دو سطح آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (تحلیل کوواریانس) با بهرهگیری نرمافزار اسپیاساس نسخه 27 تحلیل شدند. یافتهها: یافتههای تحلیل آماری نشان داد آموزش ارزشهای اخلاقی بر متغیرهای وابسته اثر معنادار و مثبت داشته است و اثر گروه به میزان 78/5 واحد میانگین متغیر حساسیت اخلاقی و به میزان 49/2 واحد میانگین اخلاق تحصیلی را افزایش داده است که 51 درصد از واریانس یا تغییرات حساسیت اخلاقی و 43 درصد از واریانس یا تغییرات اخلاق تحصیلی ناشی از اثر متغیر مستقل یا آموزش ارزشهای اخلاقی است. نتیجهگیری:بر اساس یافتههای پژوهش میتوان گفت برنامه آموزش ارزشهای اخلاقی به شیوه بازی وارسازی موجب بهبود و افزایش حساسیت اخلاقی و اخلاق تحصیلی دانشآموزان میشود.
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله: تخصصي- كمي دریافت: 1403/4/26 | ویرایش نهایی: 1403/11/24 | پذیرش: 1403/6/23 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/7/23 | انتشار: 1403/11/26 | انتشار الکترونیک: 1403/11/26
Farhadi bastam M, Mikaeli Manee F. (2024). The Effectiveness of Teaching Moral Values through Gamification on the Moral Sensitivity and Academic Ethics of Male Students in the Third-Grade of Elementary school. qaiie. 9(3), 119-140. doi:10.61186/qaiie.9.3.4 URL: http://qaiie.ir/article-1-1250-fa.html
فرهادی بسطام محمد، میکائیلی منیع فرزانه. اثربخشی آموزش ارزش های اخلاقی به شیوه بازی وارسازی بر حساسیت اخلاقی و اخلاق تحصیلی دانش آموزان پسر پایه سوم ابتدایی مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1403; 9 (3) :140-119 10.61186/qaiie.9.3.4