[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 9، شماره 3 - ( 1403 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 140-119 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش ارزش های اخلاقی به شیوه بازی وارسازی بر حساسیت اخلاقی و اخلاق تحصیلی دانش آموزان پسر پایه سوم ابتدایی
محمد فرهادی بسطام1 ، فرزانه میکائیلی منیع* 2
1- دانشگاه ارومیه
2- دانشگاه ارومیه ، f.michaelimanee@urmia.ac.ir
چکیده:   (154 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش ارزش‌های اخلاقی به‌شیوه بازی وارسازی بر حساسیت اخلاقی و اخلاق تحصیلی دانش‌آموزان پسر پایه سوم منطقه انزل ارومیه در سال تحصیلی 1403 1402 انجام شد.
روش: از پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون و با گروه کنترل (طرح گروه نامعادل) برای دست‌یابی به هدف استفاده شد. جامعه آماری پژوهش را تمام دانش‌آموزان پسر پایه سوم منطقه انزل ارومیه در سال تحصیلی 1403 1402 تشکیل دادند که تعداد آن‌ها 208 نفر بود. از بین آن‌ها با روش نمونه‌گیری غیر تصادفی در دسترس یک کلاس پایه سوم به تعداد 16 نفر بعنوان گروه آزمایش و یک کلاس پایه سوم به تعداد 16 نفر به‌عنوان گروه گواه جهت مطالعه انتخاب شدند. کاربندی آزمایشی 8 جلسه‌ای برای گروه آموزش به شیوه بازی وارسازی طراحی و طی 4 هفته اجرا شد. این برنامه با توجه به کتاب‌های بازی‌های آموزشی برای پرورش صفات اخلاقی نوشته کشانی و عابدی درچه (1396) و بازی وارسازی در یادگیری و آموزش نوشته (سانکیون، کیبونگ، باربارا و برتون، 2018) و هم‌چنین نظریه‌های بازی وارسازی در یادگیری و آموزش و عناصر بازی وارسازی (ورباخ و هانتر، 2012) متناسب با نیازهای دانش‌آموزان تدوین شد. به‌منظور اعتباریابی محتوایی، برنامه آموزشی در اختیار ده نفر متخصص روان‌شناسی تربیتی، قرار گرفت تا براساس تجارب و نظرات آن‌ها برنامه آموزشی اعتبار‌یابی شود. شاخص نسبت روایی محتوایی برای برنامه آموزشی 73/0 به‌دست آمد که با مقایسه این شاخص با مقدار قابل قبول بر اساس روش لاوشه که حداقل آن برای ده نفر 62/0 است، مقداری قابل قبول می‌باشد. بر این اساس برنامه مورد تأیید قرار گرفت و اجرا شد. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسش‌نامه حساسیت اخلاقی (ناروائز، 2001) و اخلاق تحصیلی گل‌پرور (1389) استفاده شد. داده‌ها در دو سطح آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (تحلیل کوواریانس) با بهره‌گیری نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس نسخه 27 تحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته‌های تحلیل آماری نشان داد آموزش ارزش‌های اخلاقی بر متغیرهای وابسته اثر معنادار و مثبت داشته است و اثر گروه به میزان 78/5 واحد میانگین متغیر حساسیت اخلاقی و به میزان 49/2 واحد میانگین اخلاق تحصیلی را افزایش داده است که 51 درصد از واریانس یا تغییرات حساسیت اخلاقی و 43 درصد از واریانس یا تغییرات اخلاق تحصیلی ناشی از اثر متغیر مستقل یا آموزش ارزش‌های اخلاقی است.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان گفت برنامه آموزش ارزش‌های اخلاقی به شیوه بازی وارسازی موجب بهبود و افزایش حساسیت اخلاقی و اخلاق تحصیلی دانش‌آموزان می‌شود.
واژه‌های کلیدی: اخلاق تحصیلی، ارزش های اخلاقی، بازی وارسازی، حساسیت اخلاقی
متن کامل [PDF 1720 kb]   (31 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1403/4/26 | ویرایش نهایی: 1403/11/24 | پذیرش: 1403/6/23 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/7/23 | انتشار: 1403/11/26 | انتشار الکترونیک: 1403/11/26



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farhadi bastam M, Mikaeli Manee F. (2024). The Effectiveness of Teaching Moral Values through Gamification on the Moral Sensitivity and Academic Ethics of Male Students in the Third-Grade of Elementary school. qaiie. 9(3), 119-140. doi:10.61186/qaiie.9.3.4
URL: http://qaiie.ir/article-1-1250-fa.html

فرهادی بسطام محمد، میکائیلی منیع فرزانه. اثربخشی آموزش ارزش های اخلاقی به شیوه بازی وارسازی بر حساسیت اخلاقی و اخلاق تحصیلی دانش آموزان پسر پایه سوم ابتدایی مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1403; 9 (3) :140-119 10.61186/qaiie.9.3.4

URL: http://qaiie.ir/article-1-1250-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 3 - ( 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4679
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)