[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 9، شماره 3 - ( 1403 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 118-95 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی فرایند تصمیم‌گیری مدیران آموزشی با استراتژی ثبات قدم در رویکرد اسلامی.
نیکو دیالمه*1 ، زهرا مرادی2 ، فاطمه صغری شقیغی2
1- دانشگاه امام صادق (علیه السلام) ، dialameh@isu.ac.ir
2- دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
چکیده:   (535 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر، با هدف طراحی الگوی فرایند تصمیم‌گیری مدیران آموزشی مبتنی‌بر راهبرد ثبات‌قدم است.
روش: در بخش اول، به روش تحلیل مضمون مفهوم ثبات قدم مبتنی‌بر آیات قرآن کریم مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش 389 آیه قرآن کریم با واژگان مرتبط با ثبات قدم بود. با روش نمونه‌گیری هدف‌مند، 34 آیه نمونه پژوهش را تشکیل دادند. روش تحلیلی استفاده شده در این بخش، تحلیل شبکه مضامین بود. در بخش دوم، برای احصای دلالت‌های مضامین ثبات قدم برای فرایندهای تصمیم‌گیری مدیران آموزشی از روش دلالت‌پژوهی نظام‌مند استفاده شد. جامعه پژوهش متخصصین در حیطه تصمیم‌گیری و  بودند که به کمک روش نمونه‌گیری نظری، در دسترس و گوله‌برفی با 13 نفر مصاحبه شد. اعتبارسنجی یافته‌ها از بررسی نظرات خبرگان به‌دست آمد.
یافته‌ها: در این پژوهش، در گام نخست، شش مضمون برای ثبات قدم شامل ایمان و امید به عوامل غیبی، شجاعت و خطرپذیری، تمرکز برداشته‌ها، قوت اراده، بزرگی و اهمیت هدف، فضای انگیزشی و وحدت‌بخش به‌دست آمد. براساس هر کدام از مضامین برای فرایند تصمیم‌گیری دلالت‌هایی به‌دست آمد از جمله شناخت ظرفیت‌ها در کنار خلاءها، توجه به متقاعدسازی به جهت همراهی منابع انسانی، توجه به جانشین‌پروری و توانمندسازی منابع انسانی، قدرشناسی و حفظ امید، ایجاد فضای گفت‌وگو، هم‌افزایی صبرمحور و محبت‌محور.
نتیجه‌گیری: بنابر یافته‌های پژوهش، توجه به مضامین ثبات قدم کمک می‌کند مدیران آموزشی در فرایند تصمیم‌گیری، از اتخاذ تصمیم تا اجرای تصمیم، عملکرد بهتری داشته باشند.
واژه‌های کلیدی: ثبات قدم، پایداری، استقامت، فرایند تصمیم‌گیری، دلالت‌پژوهی.
متن کامل [PDF 1930 kb]   (172 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1403/5/11 | ویرایش نهایی: 1403/11/24 | پذیرش: 1403/6/12 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/7/12 | انتشار: 1403/11/26 | انتشار الکترونیک: 1403/11/26



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Diyalameh N, Moradi Z, Shafiee F S. (2024). Designing a Model of a Decision-Making Process for Educational Managers with the Strategy of Grit in the Islamic Approach. qaiie. 9(3), 95-118. doi:10.61186/qaiie.9.3.2
URL: http://qaiie.ir/article-1-1218-fa.html

دیالمه نیکو، مرادی زهرا، شقیغی فاطمه صغری. طراحی الگوی فرایند تصمیم‌گیری مدیران آموزشی با استراتژی ثبات قدم در رویکرد اسلامی. مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1403; 9 (3) :118-95 10.61186/qaiie.9.3.2

URL: http://qaiie.ir/article-1-1218-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 3 - ( 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4710
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)