[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 9، شماره 2 - ( 1403 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 134-109 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش واسطه ای تصور از خدا در ارتباط با باورهای مذهبی با خوش‌بینی و اخلاق حرفه‌ای معلمان
سیده فاطمه موسوی نیا1 ، شهربانو دهرویه* 2
1- موسسه آموزش عالی ادیب مازندران
2- موسسه آموزش عالی ادیب مازندران ، fateme.dehroye@gmail.com
چکیده:   (226 مشاهده)
هدف: هدف از مطالعه حاضر بررسی رابطه باورهای مذهبی با خوش‌بینی و اخلاق حرفه‌ای با میانجی‌گری تصوّر از خدا در معلّمان در قالب یک مدل علّی است.
روش: این پژوهش از نظر ماهیت مسئله و نوع هدف، کاربردی و از نظرشیوه پژوهش توصیفی از نوع هم‌بستگی است. جامعه آماری شامل، کلیه معلمان مقطع متوسطه شهرستان بهشهر در سال تحصیلی 1403-1402 به تعداد 850 نفر است که به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای به تفکیک جنسیت تعداد 265 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های استاندارد اخلاق حرفه‌ای کادوزیر (۱۹۹۸)، خوش‌بینی شییر و کارور (1994)، باورهای مذهبی نجفی (1385)، تصور از خدا مظاهری و همکاران (1384) استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس 28 و پی‌ال‌اس 8 مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد مقدار ضریب اثر کل تأثیر باورهای مذهبی بر اخلاق حرفه‌ای معلمان با نقش میانجی تصور از خدا برابر 507/0 است که نشان می‌دهد، نقش میانجی تصور از خدا در رابطه بین باورهای مذهبی و اخلاق حرفه‌ای معنی‌دار است. هم‌چنین مقدار ضریب اثر کل تأثیر باورهای مذهبی بر خوش‌بینی معلمان با نقش میانجی تصور از خدا برابر 706/0 است که نشان می‌دهد، نقش میانجی تصور از خدا در رابطه بین باورهای مذهبی و خوش‌بینی نیز معنی دار است. بنابراین می‌توان در سطح اطمینان 95 درصد تأثیر میانجی‌گری تصور از خدا در رابطه بین باورهای مذهبی و اخلاق حرفه‌ای و خوش‌بینی در معلمان را تأیید کرد.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت با تقویت باورهای مذهبی و ایجاد تصور مثبت از خداوند در معلمان، میزان خوش‌بینی و اخلاق حرفه‌ای آنان را بهبود بخشید.
واژه‌های کلیدی: باورهای مذهبی، خوش‌بینی، اخلاق حرفه‌ای، تصور از خدا، معلّمان
متن کامل [PDF 2117 kb]   (115 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي - فلسفي
دریافت: 1403/1/30 | ویرایش نهایی: 1403/9/17 | پذیرش: 1403/3/3 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/4/25 | انتشار: 1403/8/27 | انتشار الکترونیک: 1403/8/27



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousavinia S F, dehrouyeh S. (2024). The Mediating Role of the Concept of God in the Relationship Between Religious Beliefs, and Teachers' Optimism and Professional Ethics. qaiie. 9(2), 109-134. doi:10.61186/qaiie.9.2.109
URL: http://qaiie.ir/article-1-1202-fa.html

موسوی نیا سیده فاطمه، دهرویه شهربانو. نقش واسطه ای تصور از خدا در ارتباط با باورهای مذهبی با خوش‌بینی و اخلاق حرفه‌ای معلمان مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1403; 9 (2) :134-109 10.61186/qaiie.9.2.109

URL: http://qaiie.ir/article-1-1202-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4660
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)