[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 9، شماره 2 - ( 1403 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 28-9 برگشت به فهرست نسخه ها
مبانی الگوی مشاوره انتخاب احسن مبتنی بر آیات قران کریم
طاهر اصلانی1 ، معصومه اسمعیلی* 2، ابراهیم نعیمی1
1- دانشگاه علامه طباطبایی(ره)
2- دانشگاه علامه طباطبایی(ره) ، M.esmaeili@atu.ac.ir
چکیده:   (292 مشاهده)
هدف: مشاوره با موضوعات فرهنگی و ارزشی در هم تنیده است و در تعاملات مشاور و مراجع این ارزش‌ها خود را نشان می‌دهد، به‌همین‌خاطر لازم است مشاوره از دیدگاه دین مورد بررسی قرار گرفته و آموزه‌های آن در مشاوره به‌کار گرفته شود. این پژوهش با هدف شناسایی مبانی الگوی مشاوره انتخاب احسن بر اساس آیات قرآن کریم انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر، پژوهشی کیفی و روش گردآوری اطلاعات، کتابخانه‌ای - اسنادی است. جامعه تحلیلی پژوهش شامل کلیه آیات قرآن کریم به‌همراه تفاسیرشان، پایگاه‌های اطلاعاتی مرتبط با موضوع پژوهش بوده که ابتدا شناســایی و سپس به‌صورت هدف‌مند به‌طور عمیق و مستمر مورد مطالعه و تجزیه‌و‌تحلیل قرار گرفته است. نمونه پژوهش یا «واحدهای تحلیل» در این پژوهش شامل کلمه‌ها، موضوعات و عبارت‌های مرتبط با مشاوره، انتخاب و اقدام احسن در قرآن کریم و تفسیر نور محسن قرائتی بوده است. برای تجزیه‌و‌تحلیل شناسایی مضامین از روش تحلیل مضمون استفاده شد، برای گردآوری داده‌ها کلید واژه‌های انتخاب‌شده با استفاده از سایت برخط معجم قرآن کریم، دانشنامه اسلامی (برخط) و مراجعه مستقیم به قرآن کریم انجام شد.
یافته‌ها: با بررسی نکات و مفاهیم مرتبط 8 مضمون سازمان‌دهنده «هم‌سو شدن با نظام احسن هستی، وحدت بخشی به دوسوگرایی های درونی، خود، نظام معنی‌سازی فردی، ظرفیت‌ها و امکانات شناختی، مدیریت معنوی هیجانات، مدیریت یکپارچه رشد خود، سبک مقابله احسن» شناسایی شد. با دسته‌بندی مضامین سازمان‌دهنده 4 مضمون فراگیر برای مبانی الگوی مشاوره انتخاب احسن شامل انگیزش احسن، نگرش احسن، عاطفه احسن و کنش احسن شناسایی شد.
نتیجه‌گیری: آموزه‌های قرآن کریم مسیر تعالی فردی و اجتماعی را برای انسان ترسیم می‌کند. به‌کار گیری این یافته‌ها می‌تواند در مشاوره مؤثر باشد. 
واژه‌های کلیدی: الگوی مشاوره، انتخاب احسن، مشاره اسلامی، قرآن کریم
متن کامل [PDF 1862 kb]   (125 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1403/2/27 | ویرایش نهایی: 1403/9/17 | پذیرش: 1403/4/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/4/20 | انتشار: 1403/8/27 | انتشار الکترونیک: 1403/8/27



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aslani T, Esmaeily M, Naeimi E. (2024). Foundations of the Counseling Model of Optimal Choice based on Quranic Verses. qaiie. 9(2), 9-28. doi:10.61186/qaiie.9.2.9
URL: http://qaiie.ir/article-1-1189-fa.html

اصلانی طاهر، اسمعیلی معصومه، نعیمی ابراهیم. مبانی الگوی مشاوره انتخاب احسن مبتنی بر آیات قران کریم مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1403; 9 (2) :28-9 10.61186/qaiie.9.2.9

URL: http://qaiie.ir/article-1-1189-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4660
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)