[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 9، شماره 2 - ( 1403 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 88-69 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش سرمایه روانشناختی وعمل به باورهای مذهبی در پیش بینی استرس ادراک شده در دانشجویان دانشگاه آزاد کاشان
غلامعباس کوچکی راوندی1 ، آرمین محمودی* 2، علیرضا ماردپور1
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج ، Armin.Mahmoudi@iau.ac.ir
چکیده:   (274 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش بررسی نقش سرمایه روان‌شناختی و عمل به باورهای مذهبی در پیش‌بینی استرس ادراک‌شده در دانشجویان دانشگاه آزاد کاشان است.
روش: روش پژوهش ازنوع هم‌بستگی با طرح رگرسیون است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل درسه مقطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد ودکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان (۴۱۰۰ نفر) درسال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ است. برای نمونه‌گیری از روشنمونهگیری‌ خوشه‌ای چند مرحله‌ای استفاده شد. تعداد افراد گروه نمونه ۳۰۰ نفر در نظر گرفته شد. جهت انجام پژوهش‌ از پرسش‌نامه‌های، مقیاس تنیدگی ادراک‌شده کوهن وهمکاران (1983)، سرمایه روان‌شناختی لوتانز (۲۰۰۷)، پرسش‌نامه عمل به باورهای دینی (معبد) گلزاری (13۷۹)، استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های پژوهش از روش‌هایآماری ضریب هم‌بستگی و رگرسیون در نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس 26 استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان دادکه استرس ادراک‌شده را می‌توان ازطریق سرمایه روان‌شناختی، عمل به باورهای مذهبی را پیش‌بینی کرد. سرمایه روان‌شناختی عمل به باورهای مذهبی توانستند 58/0 استرس ادراک‌شده را پیش‌بینی کنند (05/0 P<). نتایج حاکی از آن است که استرس ادراک‌شده را می‌توان براساس سرمایه روان‌شناختی به‌طور معناداری پیش‌بینی کرد. هم‌چنین استرس ادراک‌شده را براساس عمل به باورهای مذهبی می‌توان به‌طور معناداری پیش‌بینی کرد.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج می‌توان گفت سرمایه روان‌شناختی وعمل به باورهای مذهبی نقش به‌سزایی در استرس ادراک‌شده در دانشجویان دارد. سرمایه روان‌شناختی بالا وتقویت باورهای مذهبی موجب کاهش استرس می‌شود. از این‌رو، بادرنظرگرفتن این یافته اجرای برنامه‌ها و طرح‌های آموزشی جهت مدیریت بر استرس در دانشجویان توصیه می‌شود.
واژه‌های کلیدی: سرمایه روانشناختی، عمل به باورهای مذهبی، استرس ادراک شده، دانشجویان
متن کامل [PDF 1891 kb]   (103 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1403/1/25 | ویرایش نهایی: 1403/9/26 | پذیرش: 1403/3/29 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/4/12 | انتشار: 1403/8/27 | انتشار الکترونیک: 1403/8/27



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kochakiravandi G, Mahmoudi A, Mardpour A. (2024). The Role of Psychological Capital and Adherence to Religious Beliefs in Predicting Perceived Stress among Students at Islamic Azad University, Kashan Branch. qaiie. 9(2), 69-88. doi:10.61186/qaiie.9.2.69
URL: http://qaiie.ir/article-1-1156-fa.html

کوچکی راوندی غلامعباس، محمودی آرمین، ماردپور علیرضا. نقش سرمایه روانشناختی وعمل به باورهای مذهبی در پیش بینی استرس ادراک شده در دانشجویان دانشگاه آزاد کاشان مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1403; 9 (2) :88-69 10.61186/qaiie.9.2.69

URL: http://qaiie.ir/article-1-1156-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4660
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)