1- گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران 2- گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران ، zshs2007@yahoo.com
چکیده: (1292 مشاهده)
هدف:حوزه آموزشوپرورش یکی از گستردهترین حوزههای مدیریت عمومی کشور است که در سالیان اخیر انتقادات متعددی در مورد عملکرد آن بهویژه در حوزه خطمشیگذاری مطرح شده است. از اینرو، هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی مشارکت مردمی در فرآیند خطمشیگذاری تعلیموتربیت رسمی کشور مبتنی بر نظام معرفتی قرآن کریم است. روش: این پژوهش از نظر هدف، توسعهای- کاربردی و در زمره پژوهشهای آمیخته محسوب میشود. در گام کیفی، متون قرآن کریم و تفاسیر آن مورد بررسی قرار گرفت و دادهها با روش تحلیل تم (مضمون) تحلیل شدند. همچنین، در مرحله کمّی بهمنظور اعتبارسنجی مدل از روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. بدینمنظور، از 115 نفر از مدیران و خبرگان در وزارت آموزشوپرورش با پرسشنامه پژوهشگرساخته نظرخواهی بهعمل آمد. در این مرحله، روش محاسبه حجم نمونه فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی ساده بود. یافتهها: برای مدل پژوهش سه بُعد عوامل محوری، فرآیندی و زمینهای و همچنین 25 مؤلفه شناسایی شد. همچنین، یافتههای تحلیل عاملی نشان از تأیید ساختار مدل پژوهش دارد و ضریب تعیین محاسبهشده برای عوامل محوری، فرآیندی و زمینهای بهترتیب مقادیر 679/0، 571/0 و 628/0 است که نشان میدهد مقادیری مناسب هستند. نتیجهگیری:نظام معرفتی قرآن کریم بر مشارکت مردمی در امور مختلف از جمله خطمشیگذاری تعلیم و تربیت رسمی تأکید دارد و استفاده از رهنمودهای آن در این زمینه میتواند راهگشا باشد.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي- كيفي دریافت: 1402/11/17 | ویرایش نهایی: 1403/8/28 | پذیرش: 1402/12/20 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/1/10 | انتشار: 1403/5/6 | انتشار الکترونیک: 1403/5/6
ebrahimi M, shokkoh Z, nik poor A, madahian S, sharafi S. (2024). Designing a Model of Public Participation in the Policy Making Process of the Country's Official Education Based on the Knowledge System of the Holy Quran. qaiie. 9(1), 7-30. doi:10.61186/qaiie.9.1.1 URL: http://qaiie.ir/article-1-1146-fa.html
ابراهیمی محمد مهدی، شکوه زهرا، نیکپور امین، مداحیان شیدا، شرفی شهین. طراحی الگوی مشارکت مردمی در فرآیند خطمشیگذاری تعلیموتربیت رسمی کشور مبتنی بر نظام معرفتی قرآن کریم مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1403; 9 (1) :30-7 10.61186/qaiie.9.1.1