[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 9، شماره 1 - ( 1403 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 30-7 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی مشارکت مردمی در فرآیند خط‌مشی‌گذاری تعلیم‌و‌تربیت رسمی کشور مبتنی بر نظام معرفتی قرآن کریم
محمد مهدی ابراهیمی1 ، زهرا شکوه*2 ، امین نیکپور1 ، شیدا مداحیان1 ، شهین شرفی1
1- گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
2- گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران ، zshs2007@yahoo.com
چکیده:   (1292 مشاهده)
هدف: حوزه آموزش‌وپرورش یکی از گسترده‌ترین حوزه‌های مدیریت عمومی کشور است که در سالیان اخیر انتقادات متعددی در مورد عملکرد آن به‌ویژه در حوزه خط‌مشی‌گذاری مطرح شده است. از این‌رو، هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی مشارکت مردمی در فرآیند خط‌مشی‌گذاری تعلیم‌و‌تربیت رسمی کشور مبتنی بر نظام معرفتی قرآن کریم است.
روش: این پژوهش از نظر هدف، توسعه‌ای- کاربردی و در زمره پژوهش‌های آمیخته محسوب می‌شود. در گام کیفی، متون قرآن کریم و تفاسیر آن مورد بررسی قرار گرفت و داده‌ها با روش تحلیل تم (مضمون) تحلیل شدند. هم‌‌چنین، در مرحله کمّی به‌منظور اعتبارسنجی مدل از روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. بدین‌منظور، از 115 نفر از مدیران و خبرگان در وزارت آموزش‌و‌پرورش با پرسش‌نامه پژوهش‌گرساخته نظرخواهی به‌عمل آمد. در این مرحله، روش محاسبه حجم نمونه فرمول کوکران و روش نمونه‌گیری تصادفی ساده بود.
یافته‌ها: برای مدل پژوهش سه بُعد عوامل محوری، فرآیندی و زمینه‌ای و هم‌چنین 25 مؤلفه شناسایی شد. هم‌چنین، یافته‌های تحلیل عاملی نشان از تأیید ساختار مدل پژوهش دارد و ضریب تعیین محاسبه‌شده برای عوامل محوری، فرآیندی و زمینه‌ای به‌ترتیب مقادیر 679/0، 571/0 و 628/0 است که نشان می‌دهد مقادیری مناسب هستند.
نتیجه‌گیری: نظام معرفتی قرآن کریم بر مشارکت مردمی در امور مختلف از جمله خط‌مشی‌گذاری تعلیم و تربیت رسمی تأکید دارد و استفاده از رهنمودهای آن در این زمینه می‌تواند راه‌گشا باشد.
واژه‌های کلیدی: مشارکت ذی‌نفعان، خط‌مشی‌گذاری، تعلیم‌و‌تربیت رسمی، قرآن کریم، وزارت آموزش‌و‌پرورش
متن کامل [PDF 1619 kb]   (456 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1402/11/17 | ویرایش نهایی: 1403/8/28 | پذیرش: 1402/12/20 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/1/10 | انتشار: 1403/5/6 | انتشار الکترونیک: 1403/5/6



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ebrahimi M, shokkoh Z, nik poor A, madahian S, sharafi S. (2024). Designing a Model of Public Participation in the Policy Making Process of the Country's Official Education Based on the Knowledge System of the Holy Quran. qaiie. 9(1), 7-30. doi:10.61186/qaiie.9.1.1
URL: http://qaiie.ir/article-1-1146-fa.html

ابراهیمی محمد مهدی، شکوه زهرا، نیکپور امین، مداحیان شیدا، شرفی شهین. طراحی الگوی مشارکت مردمی در فرآیند خط‌مشی‌گذاری تعلیم‌و‌تربیت رسمی کشور مبتنی بر نظام معرفتی قرآن کریم مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1403; 9 (1) :30-7 10.61186/qaiie.9.1.1

URL: http://qaiie.ir/article-1-1146-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.12 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4704
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)