[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 8، شماره 4 - ( 1402 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 90-73 برگشت به فهرست نسخه ها
اعتبارسنجی و هنجاریابی مقیاس فروتنی فکری(CIHS)
اسماعیل سلیمانی* 1، هانیه پاکروان2
1- دانشگاه ارومیه ، soleymany.psy@gmail.com
2- دانشگاه ارومیه
چکیده:   (516 مشاهده)
هدف: انسان‌ها خواسته یا ناخواسته ارزش‌های اخلاقی ومعرفتی را نقض می‌کنند و به‌دنبال پیدا کردن راه‌های متعددی برای توجیه رفتار غیراخلاقی و غیر‌ فکری خود هستند. به‌همین‌خاطر فهم و پرورش فضیلت فروتنی فکری اهمیت ویژه‌ای دارد. این درحالی است که نه‌تنها دانشجویان درحال تحصیل در دانشگاه بلکه اساتید و عالمان دین هم‌چون دیگر اندیشه‌ورزان به‌صورت آشکار و پنهان دست‌خوش آفت‌ها و آسیب‌های اخلاقی می‌شوند. تواضع فکری به‌معنای آن اسـت کـه انسـان بدانـد واعتراف کند از دیگران برتر و بهتر نیست و دچار تکبـر در سـاحت اندیشـه و اجتهاد، احساس و تعلقی خاص بـه اندیشـه و رأی به خـود نشود، زیرا امکان داوری بی‌طرفانه را از او سلب می‌کند. هدف این پژوهش هنجاریابی و اعتبارسنجی مقیاس فروتنی فکری است.
روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، هم‌بستگی از نوع تحلیل عاملی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه ارومیه در سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بودند که ۳۳۵ نفر به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. داده‌ها به روش آنلاین جمع‌آوری شدند. ابزارهای به‌کارگرفته‌شده مقیاس فروتنی فکری و مقیاس فروتنی ارتباطی، مقیاس خودکارآمدی و مقیاس قدردانی بود. به‌منظور تعیین روایی از تحلیل عاملی تأییدی، روایی هم‌گرا و روایی صوری و برای بررسی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی آزمون - بازآزمون استفاده شد. داده‌ها نیز توسط نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس نسخه 23 و ایموس تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل عاملی تأییدی، برازش قابل‌قبولی برای ساختار مکنون پرسش‌نامه برای چهار عامل استقلال منطق و خود، گشودگی به بازنگری در دیدگاه خود، احترام به دیدگاه دیگران، نداشتن تعصب فکری به دست داد. هم‌چنین نتایج روایی هم‌زمان نشان داد پرسش‌نامه از روایی مطلوبی برخوردار است. ضرایب آلفای کرونباخ نیز نشان داد که پایایی عوامل چهارگانه از ۶۲/۰ تا ۸۶/۰ است که نشان می‌دهد پرسش‌نامه از پایایی قابل‌قبولی برخوردار است و همین‌طور روایی هم‌گرای مقیاس نشان داد که بین مقیاس فروتنی فکری و فروتنی ارتباطی، خودکارآمدی، قدردانی هم‌بستگی معناداری وجود دارد.
نتیجه‌گیری: باتوجه‌به یافته‌های این پژوهش، مقیاس فروتنی فکری دارای ویژگی‌های روان‌سنجی مناسبی است و می‌توان از آن به‌عنوان ابزاری مناسب در جهت بررسی فروتنی فکری استفاده کرد.
واژه‌های کلیدی: فروتنی فکری، هنجاریابی، قدردانی، خودکارامدی
متن کامل [PDF 1365 kb]   (113 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1402/6/2 | ویرایش نهایی: 1403/2/31 | پذیرش: 1402/9/1 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/9/5 | انتشار: 1403/3/1 | انتشار الکترونیک: 1403/3/1



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soleimani I, pakravan H. (2023). Validation and standardization of intellectual humility scale(CIHS). qaiie. 8(4), 73-90. doi:10.61186/qaiie.8.4.3
URL: http://qaiie.ir/article-1-1122-fa.html

سلیمانی اسماعیل، پاکروان هانیه. اعتبارسنجی و هنجاریابی مقیاس فروتنی فکری(CIHS) مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1402; 8 (4) :90-73 10.61186/qaiie.8.4.3

URL: http://qaiie.ir/article-1-1122-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 4 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4657
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)