1- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران، 2- عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران، ، Mohebbiarr@yahoo.com 3- عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده: (104 مشاهده)
هدف یکی از بخشهای مهم تربیتی کودک، تربیت ذهن و روح، متفکر بارآوردن او وتمیز حق از باطل است. همچنین یکی از وظایف خانواده ودولت درباره کودکان آن است که زمینهای برای رشد روحی ومعنوی آنها فراهم کنند. مراد از پرورش تفکر و خلاقیت در آموزشوپرورش فراهم آوردن زمینه تحول عمیق ریشهای همه جانبه، نظاممند و کلنگر، آیندهنگر، مبتنی بر آموزههای وحیانی و معارف اسلامی و متناسب با فرهنگ اسلامی-ایرانی میباشد. هدف این پژوهش مبانی پرورش تفکر و خلاقیت درکودکان با تکیه بر سند تحول بنیادین آموزشوپرورش میباشد. روش روش پژوهش، کیفی و از نوع تحلیل مضمون است. جامعه تحلیلی در پژوهش حاضر اسناد و مدارک مکتوب نظام تعلیم وتربیت در جمهوری اسلامی ایران شامل سند مبانی نظری سند تحول بنیادین در آموزشوپرورش است. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق کدگذاری و به واسطه نرم افزار MAXQDA12 شناسایی گردید و در ادامه از طریق تحلیل محتوای کیفی، مدل مفهومی ارائه گرد. یافته ها یافته های حاصل حاکی از آن است که در فلسفه اسلامی که مبانی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش هم بر آن اساس بنا شده است ، مبانی هستی شناختی تفکر متمرکز بر وحدانیت ، هدایتمندی ، نظام علی و معلولی و یکپارچگی نظام هستی است . مبانیانسان شناسی معطوف به کمال طلبی ، عدالت طلبی ، آزادمندی و هویت مندی انسانی است . مبانی معرفت شناسی متمرکز بر علم طلبی،درک موقعیت خود و دیگران ، تعقل ، تفکر وآگاهی از محدودیت های شناخت انسانی در پرورش تفکر و اندیشه ، مبانی ارزش شناسی معطوف به حسن فعلی وفاعلی ، آزادی حقیقی انسان ، و زیبایی دوستی است که پرورش تفکر و خلاقیت در فلسفه اسلامی و همینطور سند تحول بنیادین بر این اساس بنا شده است . نتیجه گیری بر اساس یافته های حاصله نتیجه این است که در نظام تعلیم و تربیت اسلامی پرورش خلاقیت دانش آموزان باید تکیه بر مبانی احصاء شده صورت گیرد .
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي- كمي دریافت: 1403/3/1 | ویرایش نهایی: 1403/11/24 | پذیرش: 1403/6/1 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/7/21 | انتشار: 1403/11/26 | انتشار الکترونیک: 1403/11/26
Hosseini Khamenei Z, Mohebbi A, Imani Naieni M. (2024). Philosophical Foundations of Fostering Thinking and Creativity within the Theoretical Framework of the Fundamental Reform Document of Education. qaiie. 9(3), 61-74. doi:10.61186/qaiie.9.3.1 URL: http://qaiie.ir/article-1-1100-fa.html
حسینی خامنهء زهره، محبی علی، ایمانی نائینی محسن. مبانی فلسفی پرورش تفکر وخلاقیت درکودکان با تکیه برسند تحول بنیادین آموزش وپرورش مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1403; 9 (3) :74-61 10.61186/qaiie.9.3.1