[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
تعامل بین ساختار و عاملیت و اشارات تربیتی آن برای دوره کودکی؛ با تأکید بر نظریه انسان عامل
معصومه کیانی* 1، مهدی سعیدی2 ، سودابه خدامرادی مرند
1- دانشگاه بوعلی سینا همدان ، m.kiyani@basu.ac.ir
2- دانشگاه شیراز
چکیده:   (591 مشاهده)
هدف:هدف پژوهش حاضر بررسی تعامل ساختار و عاملیت در نظریه انسان عامل و اشارت تربیتی آن برای دوران کودکی است.
روش: بدین ­منظور این پژوهش با رویکرد کیفی و روش تحلیلی ـ استنتاجی در سه گام مشخص انجام شد. ابتدا مؤلفه های مفاهیم عاملیت و ساختار در نظریه انسان عامل تحلیل و توصیف شدند. سپس، نسبت ساختار و عاملیت در چارچوبی سیستماتیک استنتاج گردید. درنهایت بر اساس تحلیل ­های صورت ­گرفته، دلالت ­هایی تربیتی و عملی برای کیاست و ریاست دوران اوان کودکی عرضه شد.
یافته ­ها: برمبنای اهتمام فلسفی نظریه انسان به ­مثابه عامل، ابتدا مؤلفه ­های عاملیت شامل(اراده و اختیار، اندیشه­ ورزی و...) و مؤلفه ­های ساختار در دو بخش درونی(نفس و فطرت) و بیرونی(شرایط زمانی و مکانی، ایدئولوژی­ ها و...) احصاء گردید. درخصوص نسبت دوگانه­ عاملیت ـ ساختار، غفلت از اسباب عاملیت انسان و پذیرش کنش ­ناپذیری و بی­ ارادگی او در مصافِ ساختارها از سویی و از دیگرسو، ابرام توجیه ­ناپذیر بر نقش ساختارها، دو کرانه­ ی طیفی است که باید از آن­ها رو گردانید. از این ­رو با پذیرش عاملیت به عنوان سخت ­هسته ­ی این نظریه، ساختار نیز دارای اصالت است. بنابراین، تعامل­ گرایی، به­ معنای میانه ­روی و پرهیز از گرایش به­ سوی کرانه ­های افراطی طیف مدنظر است. البته این نظریه برای تدقیق این تعامل، بیشترین استفاده را از مفهوم«گزینش و انتخاب عاملانه» نموده ­است.
نتیجه­ گیری: سرانجام بنا بر فقدان عاملیت در کودکی، اتخاذ انگاره کودک به­ مثابه شبه ­عامل و برداشت از دوران کودکی به ­مانند دوران گذار به عاملیت، دلالت­ های طرح ­شده می­ توانند تمهیدات رشد و توسعه­ ی پایه­ های عاملیت را براساسِ اهمیت تعامل پویای دوگانه ­ی عاملیت ـ ساختار در دوران بزرگسالی فراهم سازند.
واژه‌های کلیدی: ساختار، عاملیت، نظریه انسان عامل، تربیت، کودکی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1402/6/31 | ویرایش نهایی: 1402/11/21 | پذیرش: 1402/9/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/9/12



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)