1- گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران 2- گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران ، muslim.salehi@miau.ir
چکیده: (2155 مشاهده)
هدف:فرهنگ برنامهریزی در مدرسه و دستیابی به اهداف و مأموریتهای از پیش تعیین شده بعنوان پایهای برای مدیریت مدرسه محوری است. پژوهش حاضر با هدف، اثربخشی الگوی مدیریت مدرسه محوری و شرایط محیطی بر عملکرد محتوای آموزشی دانشآموزان با نقش تعدیلگری ارزشهای اخلاقی انجام شد. روش:روش پژوهش رویکرد آمیخته - اکتشافی (کیفی و کمی) است. در مرحله کیفی با استفاده از تحلیل مضمون مقولهها، عوامل اصلی و فرعی الگوی مدیریت مدرسه محوری استخراج گردید. همچنین در مرحله کمی تحقیق از روش توصیفی- پیمایشی استفاده شد. ابزار گردآوری اطلاعات در مرحله کیفی مصاحبه نیمهساختاریافته بود. در مرحله کمی پرسشنامه در راستای مولفههای تحقیق به صورت محقق ساخته طراحی گردید (107 گویه) که با استفاده از طیف 5 گزینهای لیکرت مورد سنجش قرار گرفت. جامعه آماری در بخش کیفی، شامل 12 نفر از ذینفعان در آموزش و پرورش استان فارس (مدیران، معاونین، معلمان و سایر پرسنل مدارس) میباشد. همچنین نمونهگیری به شیوه اشباع و هدفمند انجام شد. جامعه آماری مرحله کمی تحقیق شامل مدیران، معاونین، معلمان و سایر پرسنل مدارس آموزش و پرورش استان فارس بود و تعداد نمونه آماری با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970) بدست آمد، که برابر با 382 نفر میباشد. نمونهگیری در این بخش به صورت خوشهای چند مرحلهای انجام شد. تحلیل سوالات تحقیق با استفاده از نرمافزار Smart-PLS3انجام شد یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد، ارزش های اخلاقی بر عملکرد محتوای آموزشی دانشآموزان تاثیر مثبتی میگذارد. همچنین، شرایط محیطی و مدیریت مدرسه محوری بر عملکرد محتوای آموزشی دانشآموزان نیز تاثیر مثبت و معناداری دارد. نتیجه گیری:نتیجه این که ارزشهای اخلاقی باعث افزایش تأثیر شرایط محیطی بر عملکرد محتوای آموزشی دانشآموزان وکاهش تأثیر مدیریت مدرسه محوری بر عملکرد محتوای آموزشی دانشآموزان میگردد. علاوه بر این سطح برازش کلی مدل در حد قوی و قابل قبول (381/0=.GOF) بدست آمد.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي- كمي دریافت: 1402/3/14 | ویرایش نهایی: 1402/12/8 | پذیرش: 1402/5/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/5/15 | انتشار: 1402/10/2 | انتشار الکترونیک: 1402/10/2
Ahmadi M, salehi M, Amirianzadeh M, Ahmadi E. (2023). The Effectiveness of School-Centered Management Model and Environmental Conditions on the Performance Students’ Educational Content with the Moderating Role of Ethical Values. qaiie. 8(2), 29-50. doi:10.61186/qaiie.8.2.29 URL: http://qaiie.ir/article-1-1085-fa.html
احمدی مرضیه، صالحی مسلم، امیریان زاده مژگان، احمدی عباداله. اثر بخشی الگوی مدیریت مدرسه محوری و شرایط محیطی بر عملکرد محتوای آموزشی دانش آموزان با نقش تعدیلگری ارزش های اخلاقی مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1402; 8 (2) :50-29 10.61186/qaiie.8.2.29