[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 9، شماره 3 - ( 1403 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 60-29 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های رهبری آموزشی در آثار منتشرشده مبتنی برآموزه های اسلامی: مرور نظام مند
یگانه هدایت خواه1 ، رضوان حسین قلی زاده*2 ، حسین افخمی روحانی1 ، هادی الفار3
1- دانشگاه فردوسی مشهد
2- دانشگاه فردوسی مشهد ، rhgholizadeh@um.ac.ir
3- دانشگاه راتگرز، نیوجرسی
چکیده:   (1022 مشاهده)
هدف: در این پژوهش، در قلمرو ادبیات مدیریت آموزشی، مهم‌ترین ابعاد و مؤلفه‌های رهبری آموزشی در آثار منتشرشده مبتنی برآموزه‌های اسلامی شناسایی شدند.
روش: رویکرد پژوهش حاضر، کیفی و روش آن فراترکیب به شیوه مرور نظام‌مند است. جامعه پژوهش را تمامی منابع علمی اعم از کتب، مقالات علمی-پژوهشی و مروری، پایان‌نامه‌ها و رساله‌هایی که مرتبط با حوزه مدیریت و رهبری اسلامی با تأکید بر مدیریت و رهبری آموزشی تشکیل دادند که پس از غربال‌گری درنهایت تعداد بیست‌ونه منبع (بیست‌و‌سه پژوهش، پنج پایان‌نامه و یک کتاب) مورد تحلیل قرار گرفتند. به‌منظور تحلیل داده‌ها از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج حاصل از پژوهش حاکی از مفهوم شناسی مدیریت و رهبری آموزشی در شش بعد اخلاقی، مدیریتی، رهبری، توسعه حرفه‌ای، زیستی و ویژگی‌های فردی مدیران و راهبران آموزشی می‌باشد که بر اساس دوازده مقوله و شصت‌وچهار مفهوم کلیدی معرفی شدند. یافته‌های حاصل از پژوهش از حاکی از شناسایی شش بُعد اصلی ناظر به بعد اخلاقی، مدیریتی، رهبری، توسعه حرفه‌ای، زیستی، و ویژگی‌های فرد مدیران و راهبران آموزشی می‌باشد.
نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش بر جامعیت ابعاد رهبری آموزشی با اتکاء به آموزه‌های اسلامی در مفهوم وسیع دانش و مهارت‌های مدیریت و رهبری سازمانی، رشد و توسعه فردی و اخلاق حرفه‌ای دلالت دارد. از این‌رو با اتکاء به این ابعاد و مؤلفه‌ها می‌توان برای توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران آموزشی و ارزیابی عملکرد مبتنی‌بر شایستگی‌ها بهره‌برداری نمود.
واژه‌های کلیدی: رهبری اسلامی، مدیریت و رهبری آموزشی، آموزه‌های اسلامی
متن کامل [PDF 1858 kb]   (144 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1403/2/26 | ویرایش نهایی: 1403/11/24 | پذیرش: 1403/4/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/6/18 | انتشار: 1403/11/26 | انتشار الکترونیک: 1403/11/26



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hedayatkhah Y, Hosseingholizadeh R, afkhami Rohani H, El-Farr H. (2024). Identifying the Dimensions and Components of Educational Leadership in Published studies Based on Islamic Teachings: A Systematic Review. qaiie. 9(3), 29-60. doi:10.61186/qaiie.9.3.6
URL: http://qaiie.ir/article-1-1041-fa.html

هدایت خواه یگانه، حسین قلی زاده رضوان، افخمی روحانی حسین، الفار هادی. شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های رهبری آموزشی در آثار منتشرشده مبتنی برآموزه های اسلامی: مرور نظام مند مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1403; 9 (3) :60-29 10.61186/qaiie.9.3.6

URL: http://qaiie.ir/article-1-1041-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 3 - ( 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4710
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)