1- دانشگاه فردوسی مشهد 2- دانشگاه فردوسی مشهد ، rhgholizadeh@um.ac.ir 3- دانشگاه راتگرز، نیوجرسی
چکیده: (1022 مشاهده)
هدف: در این پژوهش، در قلمرو ادبیات مدیریت آموزشی، مهمترین ابعاد و مؤلفههای رهبری آموزشی در آثار منتشرشده مبتنی برآموزههای اسلامی شناسایی شدند. روش:رویکرد پژوهش حاضر، کیفی و روش آن فراترکیب به شیوه مرور نظاممند است. جامعه پژوهش را تمامی منابع علمی اعم از کتب، مقالات علمی-پژوهشی و مروری، پایاننامهها و رسالههایی که مرتبط با حوزه مدیریت و رهبری اسلامی با تأکید بر مدیریت و رهبری آموزشی تشکیل دادند که پس از غربالگری درنهایت تعداد بیستونه منبع (بیستوسه پژوهش، پنج پایاننامه و یک کتاب) مورد تحلیل قرار گرفتند. بهمنظور تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. یافتهها: نتایج حاصل از پژوهش حاکی از مفهوم شناسی مدیریت و رهبری آموزشی در شش بعد اخلاقی، مدیریتی، رهبری، توسعه حرفهای، زیستی و ویژگیهای فردی مدیران و راهبران آموزشی میباشد که بر اساس دوازده مقوله و شصتوچهار مفهوم کلیدی معرفی شدند. یافتههای حاصل از پژوهش از حاکی از شناسایی شش بُعد اصلی ناظر به بعد اخلاقی، مدیریتی، رهبری، توسعه حرفهای، زیستی، و ویژگیهای فرد مدیران و راهبران آموزشی میباشد. نتیجهگیری:یافتههای این پژوهش بر جامعیت ابعاد رهبری آموزشی با اتکاء به آموزههای اسلامی در مفهوم وسیع دانش و مهارتهای مدیریت و رهبری سازمانی، رشد و توسعه فردی و اخلاق حرفهای دلالت دارد. از اینرو با اتکاء به این ابعاد و مؤلفهها میتوان برای توسعه شایستگیهای حرفهای مدیران آموزشی و ارزیابی عملکرد مبتنیبر شایستگیها بهرهبرداری نمود.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي- كيفي دریافت: 1403/2/26 | ویرایش نهایی: 1403/11/24 | پذیرش: 1403/4/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/6/18 | انتشار: 1403/11/26 | انتشار الکترونیک: 1403/11/26
hedayatkhah Y, Hosseingholizadeh R, afkhami Rohani H, El-Farr H. (2024). Identifying the Dimensions and Components of Educational Leadership in Published studies Based on Islamic Teachings: A Systematic Review. qaiie. 9(3), 29-60. doi:10.61186/qaiie.9.3.6 URL: http://qaiie.ir/article-1-1041-fa.html
هدایت خواه یگانه، حسین قلی زاده رضوان، افخمی روحانی حسین، الفار هادی. شناسایی ابعاد و مؤلفههای رهبری آموزشی در آثار منتشرشده مبتنی برآموزه های اسلامی: مرور نظام مند مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1403; 9 (3) :60-29 10.61186/qaiie.9.3.6