شناسایی ابعاد و مؤلفههای رهبری آموزشی در آثار منتشرشده مبتنی برآموزه های اسلامی: مرور نظام مند
|
یگانه هدایت خواه ، رضوان حسین قلی زاده* 1، حسین افخمی روحانی ، هادی الفار |
1- ، rhgholizadeh@um.ac.ir |
|
چکیده: (99 مشاهده) |
هدف: در این پژوهش، در قلمرو ادبیات مدیریت آموزشی، مهم ترین ابعاد و مؤلفههای رهبری آموزشی در آثار منتشرشده مبتنی برآموزههای اسلامی شناسایی شدند.
روش: رویکرد پژوهش حاصر، کیفی و روش آن فراترکیب به شیوه مرور نظام مند می باشد. جامعه پژوهش را تمامی منابع علمی اعم از کتب، مقالات علمی-پژوهشی و مروری، پایاننامهها و رسالههایی که مرتبط با حوزه مدیریت و رهبری اسلامی با تأکید بر مدیریت و رهبری آموزشی تشکیل دادند که پس از غربالگری درنهایت تعداد بیستونه منبع (بیست و سه پژوهش، پنج پایان نامه و یک کتاب) مورد تحلیل قرار گرفتند. بهمنظور تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد.
یافته ها: نتایج حاصل از پژوهش حاکی از مفهوم شناسی مدیریت و رهبری آموزشی در شش بعد اخلاقی، مدیریتی، رهبری ، توسعه حرفهای، زیستی و ویژگیهای فردی مدیران و راهبران آموزشی میباشد که بر اساس دوازده مقوله و شصتوچهار مفهوم کلیدی معرفی شدند. یافتههای حاصل از پژوهش از حاکی از شناسایی شش بعد اصلی ناظر به بعد اخلاقی، مدیریتی، رهبری، توسعه حرفهای، زیستی، و ویژگیهای فرد مدیران و راهبران آموزشی می باشد.
نتیجه گیری: یافته های این پژوهش بر جامعیت ابعاد رهبری آموزشی با اتکا به آموزه های اسلامی در مفهوم وسیع دانش و مهارتهای مدیریت و رهبری سازمانی، رشد و توسعه فردی و اخلاق حرفه ای دلالت دارد. لذا با اتکا به این ابعاد و مولفه ها می توان برای توسعه شایستگی های حرفه ای مدیران آموزشی و ارزیابی عملکرد مبتنی بر شایستگی ها بهره برداری نمود. |
|
واژههای کلیدی: رهبری اسلامی، مدیریت و رهبری آموزشی، آموزههای اسلامی |
|
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي- كيفي دریافت: 1401/12/26 | ویرایش نهایی: 1403/9/18 | پذیرش: 1403/9/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/9/18
|
|
|
|