Applied Issues in Quarterly Journal of Islamic Education
مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي
qaiie
Literature & Humanities
http://qaiie.ir
1
admin
2588-3151
2588-4077
8
10.61186/qaiie
14
8888
13
fa
jalali
1401
4
1
gregorian
2022
7
1
7
2
online
1
fulltext
fa
الگوی مفهومی تغییر درونی مطلوب بر پایه قرآن کریم: استنتاج اصول تربیتی
Conceptual model of desirable internal change based on the Holy Quran: inference of educational principles Abstract
تخصصي - فلسفي
special-Philosophical
كاربردي
Applicable
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span calibri="" style="font-family:"><b><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" style="font-family:" zar=""><span style="color:black"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:IRANsharp;">هدف :</span></span></span></span></span></b><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:IRANsharp;"><span lang="FA"><span b="" zar=""><span style="color:black"> گام نخستین در بهبودبخشی به وضعیت نامطلوب و نابسامان یک جامعه، تغییر در سیستم آموزش و پرورش آن جامعه و تحول در اساس آن سیستم یعنی انسان است. </span></span></span><span lang="FA"><span b="" zar=""><span style="color:black">بدین منظور پژوهش حاضر به استنتاج اصول تغییرات درونی مطلوب در ساحات درونی شخصیت افراد (باورها، احساسات و خواسته ها) پرداخته است تا افراد بتوانند با دریافت این آموزش ها و قرار دادن آنها به عنوان راهنمای عمل خویش، وضعیت مطلوبی در سطح فردی و اجتماعی فراهم آورند.</span></span></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:14px;"><span style="font-family:IRANsharp;"><span style="line-height:normal"><b><span lang="FA"><span b="" zar=""><span style="color:black"> روش:</span></span></span></b> <span lang="FA"><span b="" zar=""><span style="color:black">این پژوهش با بکارگیری صورت بازسازیشده­ی الگوی استنتاج عملی فرانکنا انجام شد.</span></span></span><span lang="AR-SA"><span b="" zar=""><span style="color:black"> جامعه مورد تحلیل، منابع اصیل اسلامی یعنی قرآن کریم به همراه تفاسیر (نور و المیزان) بود که پس از متن خوانی و فیش برداری اطلاعات مورد نظر هدفمندانه گردآوری شدند.</span></span></span></span><br>
<span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span calibri=""> <b><span lang="FA"><span b="" zar=""><span style="color:black">یافته ها:</span></span></span></b> <span lang="AR-SA"><span b="" zar=""><span style="color:black">مطابق یافته های حاصله، برپایه قرآن کریم انسان</span></span></span><span lang="FA"><span b="" zar=""><span style="color:black"> به عنوان موجودی آزاد و مختار قادر است با انتخاب آگاهانه و مشتاقانه مسیر تغییر خود در جهت مطلوب را فراهم آورد و به قرب الی الله (هدف غایی) نائل آید. </span></span></span></span></span></span></span><br>
<b><span dir="RTL" lang="FA"><span style="line-height:115%"><span b="" zar=""><span style="color:black">نتایج: </span></span></span></span></b><span dir="RTL" lang="FA"><span style="line-height:115%"><span b="" zar=""><span style="color:black">اصول مستخرج عبارتند از: باور به وجود خدای آگاه، اعتقاد به معاد، تغییر تدریجی و گام به گام، عاملیت معیارمند، آزادی، تکریم شخصیت انسان، مسئولیت پذیری، توجه جدی و فعالانه به فطرت، عبرت گیری، زمینه سازی برای تغییر و رشد مطلوب، بکارگیری ابزار معرفت</span></span></span></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:Times New Roman;"><span style="font-size:11pt"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="line-height:115%"><span calibri=""><b><span style="font-size:13.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" times=""><span style="color:black">Objective</span></span></span></span></b><span style="font-size:13.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" times=""><span style="color:black">: The first step in repairing an unfavorable situation of a society is to change both the education system and its basis, namely human beings. Therefore,</span></span></span></span> <span style="font-size:13.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" times=""><span style="color:black">For this aim, the present study to infer the Educational principles of desirable internal changes in the inner aspects of personality(such as beliefs, desires, and emotions) so that people can receive these trainings and use them as a practical guide</span></span></span></span> <span style="font-size:13.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" times=""><span style="color:black">in order to make a desirable situation at both an individual level and a social level.</span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="line-height:115%"><span calibri=""><b><span style="font-size:13.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" times=""><span style="color:black">Method</span></span></span></span></b><span style="font-size:13.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" times=""><span style="color:black">: This study was performed through the inferential method with Frankenna reconstructed model. The study population consisted of the authentic sources</span></span></span></span> <span style="font-size:13.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" times=""><span style="color:black">of Islam, including the Holy Quran and “Noor” and “Al Mizan” interpretations. The data were collected after reading the texts and taking notes.</span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="line-height:115%"><span calibri=""><b><span style="font-size:13.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" times=""><span style="color:black">Finding</span></span></span></span></b><span style="font-size:13.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" times=""><span style="color:black">: The results demonstrated that based on the Holy Quran, mankind as a free and independent personality is able to consciously and eagerly choose the path of change in the desired direction and attain God's Nearness that is the ultimate objective or goal destined for human beings.</span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="line-height:115%"><span calibri=""><b><span style="font-size:13.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" times=""><span style="color:black">Conclusion:</span></span></span></span></b> <span style="font-size:13.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" times=""><span style="color:black">the educational principles are: Belief in the Existence of a Consious God, Belief in the Resourrection, Gradual and Step-by-Step Change, Standardized agency, liberty, , Honoring Human Personality, responsibility, Pay Serious and Active Attention to Nature, :, Grounding for Desired Change and Grouth, using the tools of knowledge.</span></span></span></span></span></span></span></span></span></div>
تحلیلی استنتاجی, اصول تربیتی, تغییر , تغییر درونی مطلوب.
Inferential analysis, educational principles, change, desirable internal change.
7
31
http://qaiie.ir/browse.php?a_code=A-10-902-1&slc_lang=fa&sid=1
somayeh
papi
سمیه
پاپی
spapi67@ymail.com
10031947532846005688
10031947532846005688
No
shahid chamran university of ahwaz
دانشگاه شهید چمران اهواز
sayyedjalal
hashemi
سیدجلال
هاشمی
j.hashemi@scu.ac.ir
10031947532846005689
10031947532846005689
Yes
shahid chamran university of ahwa
دانشگاه شهید چمران اهواز
parvaneh
valavi
پروانه
ولوی
p.valavi@scu.ac.ir
10031947532846005690
10031947532846005690
No
shahid chamran university of ahwa
دانشگاه شهید چمران اهواز
masoud
safaeimoghaddam
مسعود
صفایی مقدم
safaei_m@scu.ac.ir
10031947532846005691
10031947532846005691
No
shahid chamran university of ahwa
دانشگاه شهید چمران اهواز