Applied Issues in Quarterly Journal of Islamic Education
مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي
qaiie
Literature & Humanities
http://qaiie.ir
1
admin
2588-3151
2588-4077
8
10.61186/qaiie
14
8888
13
fa
jalali
1400
9
1
gregorian
2021
12
1
6
3
online
1
fulltext
fa
بررسی پدیدارشناسانۀ پیشرانها و چالشهای رعایت عفاف در دانشجویان پسر دانشگاه فردوسی مشهد
The Phenomenological Study on the Drivers and Challenges of Observing Chastity in the Male-Students in Ferdowsi University
تخصصي- كيفي
Special-Qualitative
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">هدف:</span></span></span></strong> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">هدف مطالعۀ حاضر، واکاوی چگونگی روابط پیش از ازدواج پسران دانشجو و کشف پیشران‏ها و چالش</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">‎</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">های رعایت عفاف است.</span></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">روش: </span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">این پژوهش کاربردی، با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناختی انجام گرفت. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد بود و 48 دانشجوی پسر مقطع کارشناسی با نمونه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">‎</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">گیری هدفمند «باحداکثر تنوع»، مورد مصاحبۀ نیمه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">‎</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">ساختاریافته قرار گرفتند و به روش کدگذاری سه مرحله‎ای استراوس و کوربین تجزیه‎وتحلیل شدند.</span></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">یافتهها: </span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">عبارتهای بیان</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">‎</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">شده از سوی مشارکتکنندگان، در قالب 858 مفهوم، 62 مقوله و 14 مضمون دسته</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">‎</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">بندی شدند. با بررسی تجاربزیسته افراد، یافته</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">‎</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">ها با اندکی اغماض، در سه محور دلایل ورود به روابط نامشروع، دلایل ترک روابط نامشروع و دلایل دوری از روابط نامشروع جای گرفتند. مضامین استنباط</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">‎</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">شده در محور اول شامل مذهب اباحه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">‎</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">گری، افول هویت بومی، غلبه نیاز جنسی، مسائل روانشناختی، بستر اجتماعی رسانه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">‎</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">ای محرک، خودفریبی و رؤیای دست</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">‎</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نیافتی ازدواج و مضامین محور دوم مشتمل</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">‎</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">بر معنویتگرایی، غیرت</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">‎</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">ورزی و پیامداندیشی بودند. آسیبزا بودن روابط نامشروع، تأمین نیاز جنسی از سایر روش</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">‎</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">ها، نبودن شرایط روابط نامشروع و انتخاب مسیر عفاف نیز، چهار مضمون محور سوم مشخص شدند. </span></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتیجهگیری:</span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> عمدهترین چالش</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">‎</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">های رعایت عفاف و عوامل درگیری در روابط نامشروع (موانع عفاف)، وجود توأمان چهار عامل «نیاز جنسی»، «عدم</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">‎</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">امکان برآورده ساختن مشروع»، «روحیۀ اباحه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">‎</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">گرانه و روشنفکرمآب» و «فضای اجتماعی و رسانهایِ محرک» شناخته شد و پیشران‏های عمدۀ عفاف در جمعیت مطالعه‏شده نیز، ایمان و وجدان‏های اخلاقی «هنوز بیدار»، جوّ خانوادگی دینی</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-size:13.0pt;">_</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">اخلاقی و نظارت اجتماعی بوده است.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"> <strong>Objective:</strong> The present study aims to analyze the male-students’ premarital sex and to identify the drivers and challenges of observing chastity. <strong>Method:</strong> This applied research was conducted through a qualitative approach and with a phenomenological method. The statistical population was the male-students of Ferdowsi University in Mashhad, and 48 undergraduates of them were interviewed in a semi-structured way with a purposeful sampling method "with maximum diversity" and analyzed using the three-step coding method of Strauss and Corbin. <strong>Results:</strong> The expressions expressed by the participants were classified into 858 concepts, 62 categories, and 14 themes. Examining the lived experiences of the students, the findings of study, with some negligence, were divided into three parts: the reasons why they enter into an illegitimate relationship, the reasons why they leave an illegitimate relationship, and the reasons why they avoid an illegitimate relationship. The themes inferred in the first part include the religion of permissiveness, the decline of indigenous identity, the domination of sexual desires, psychological issues, the stimulating social media context, self-deception, and the unattainable dream of marriage, and the themes of the second part include orienting to spirituality, being zealous, and thinking about the consequences. The harmfulness of an illegitimate relationship, satisfaction of sexual desires through other ways, the lack of conditions for an illegitimate relationship, and the choice of chastity include the four themes of the third part. . <strong>Conclusion:</strong> The most important challenges of observing chastity, and the factors of entering into an illegitimate relationship (i.e. the barriers of chastity) are: ‘the sexual desire’, ‘the impossibility of its legitimate satisfaction, ‘the permissible and highbrow spirit’ and ‘the social and media stimulating atmosphere’; the main drivers of chastity in the this statistical population were faith, ‘still awake’ moral conscience, religious-moral family atmosphere, and social control.</div>
عفاف جنسی؛ روابط جنسی پیش از ازدواج؛ پیشرانِ رعایت عفاف؛ چالشِ رعایت عفاف
sexual chastity, premarital sex, the drivers of observing chastity, the challenge of observing chastity
37
60
http://qaiie.ir/browse.php?a_code=A-10-44-2&slc_lang=fa&sid=1
mahmood
saeedy rezvani
محمود
سعیدی رضوانی
saeedy@um.ac.ir
10031947532846004904
10031947532846004904
Yes
دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد ، ایران
fatemeh
gholami
فاطمه
غلامی
fatemehgholami436@yahoo.com
10031947532846004905
10031947532846004905
No
دانشگاه فردوسی مشهد،مشهد ، ایران