Applied Issues in Quarterly Journal of Islamic Education
مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي
qaiie
Literature & Humanities
http://qaiie.ir
1
admin
2588-3151
2588-4077
8
10.61186/qaiie
14
8888
13
fa
jalali
1396
8
1
gregorian
2017
11
1
2
2
online
1
fulltext
fa
بررسی میزان توجه به ساحتهای ششگانه سند تحول بنیادین آموزش و پرروش درکتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی
The Coverage of the Six Educational Domains of Fundamental Reform Document of Education in Primary School Social Studies Textbooks
تخصصي- كمي
Special- quantitative
پژوهشي
Research
ه‍دف پ‍ژوه‍ش ح‍اض‍ر بررسی م‍ی‍زان ت‍وج‍ه به ساحتهای ششگانه تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی جمهوری اسلامی ایران است. روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه تحلیلی شامل کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی در سال تحصیلی 95-94 و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش(1390) بود که با توجه به ماهیت موضوع و محدودیت جامعه پژوهش نمونهگیری انجام نشد و کل جامعه تحلیلی مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات سیاهه تحلیل محتوا بود که روایی آن با استفاده از قضاوت متخصصان تعیین شد. دادههای حاصل با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی در فرایند تحلیلی آنتروپی شانون، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان دادند: در کتابهای مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی 528 مرتبه به ساحتهای ششگانه تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توجه شده، که به تفکیک در پایههای سوم، چهارم، پنجم و ششم به ترتیب 138، 87، 136 و 167مرتبه میباشد. از میان ابعاد مورد بررسی، بُعد علمی و فناوری با میزان بار اطلاعاتی 980/0 و ضریب اهمیت 178/0 بیشترین توجه را به خود اختصاص داده است، این در حالی است که بعد اقتصادی و حرفهای با میزان بار اطلاعاتی 733/0 و ضریب اهمیت 133/0 کمترین میزان توجه را به خود اختصاص داده است.
The purpose of the present study was to identify the coverage of the six educational domains of Fundamental Reform Document of Education in primary school social studies textbooks. The research method was descriptive and of content analysis type. The population of the study included primary school social studies textbooks in academic year 2015-2016 as well as Fundamental Reform Document of Education in the Islamic Republic of Iran (2011). Due to the nature of the research and the limited scope of the population, no sampling was undertaken and the entire population was examined. The instrument was comprised of a content analysis inventory whose validity was confirmed by specialist. The obtained data were analyzed through descriptive indices of Shannon entropy. Results showed that the six educational domains of Fundamental Reform Document of Education were presented 528 times in the social studies textbooks of primary school. More specifically, these domains were represented 138, 87, 136, and 167 times in social studies textbooks of the third, fourth, fifth and sixth grades, respectively. Among the studied domains, the scientific-technological one, with information load of 0.980 and significance coefficient of 0.178, received the most attention, whereas economic-vocational domain, with information load of 0.733 and significance coefficient of 0.133, received the least attention
مطالعات اجتماعی, ساحتهای ششگانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش, تحلیل محتوا, روش آنتروپی شانون
social studies, six domains of Fundamental Reform Document of Education, content analysis, Shannon entropy
131
154
http://qaiie.ir/browse.php?a_code=A-10-32-1&slc_lang=fa&sid=1
Reza
Vafa’i
رضا
وفایی
vafaeireza10@gmail.com
10031947532846001016
10031947532846001016
Yes
Ph.D. student of Curriculum Studies, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabataba’i University
مطالعات برنامه درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
Seifollah
Fazlollahi Ghomshi
سیفاله
فضلالهی قمشی
10031947532846001017
10031947532846001017
No
Assistant Professor of Curriculum Studies, Faculty of Humanities, Islamic Azad University of Qom
برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
Ahmad
Taleifard
احمد
طالعیفرد
10031947532846001018
10031947532846001018
No
M.A. in Curriculum Studies, Faculty of Psychology and Education, Kharazmi University
مطالعات برنامه درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه خوارزمی