Applied Issues in Quarterly Journal of Islamic Education
مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي
qaiie
Literature & Humanities
http://qaiie.ir
1
admin
2588-3151
2588-4077
8
10.61186/qaiie
14
8888
13
fa
jalali
1397
9
1
gregorian
2018
12
1
3
3
online
1
fulltext
fa
تدوین و اعتباریابی پرسشنامه «سنجش میزان گرایش به خطرپذیری در دانشآموزان نوجوان ایرانی» در راستای تحقق اهداف تربیت دینی
Compilation And Validation of “Assessing The Amount of Tendency to Risk Taking in Iranian Young Students” Questionnaire Along the Realization of Religious Training Goals
تخصصي- كمي
Special- quantitative
كاربردي
Applicable
<span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:13.0pt;">پژوهش حاضر با هدف طراحی ابزاری کاربردی ﺑرای ﺳﻨﺠﺶ میزان ﮔﺮایش</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:13.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:13.0pt;">های دانشآموزان نوجوان ایرانی در ﻣؤﻟﻔﻪﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺧﻄﺮﭘﺬیری و تعیین ویژگیهای روانسنجی آن به منظور پایش شرایط موجود و تشخیص و تعیین مرزهای آسیب و گروه‏های در معرض خطر، صورت گرفت. روش مطالعه توصیفی(روانسنجی ابزار) و جامعه آماری آن ۳۰۴ ﻧﻔﺮ از دانشآموزان دختر مشغول به تحصیل در پایه نهم دبیرستانهای متوسطه اول شهر تهران بود که پس از کسب مجوز از آموزش و پرورش و اعلام همکاری مدیران در ۵ مدرسه، به تکمیل پرسشنامه اقدام نمودند. پرسشنامه«سنجش میزان گرایش به خطرپذیری در دانشآموزان نوجوان ایرانی» با ۳۸ گویه تدوین شد. روایی صوری پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصان و صاحبنظران مورد تأیید قرار گرفت. همچنین پایایی آن به روش آلفای کرونباخ تعیین شد که مقدار آن ۹۱/۰ بهدست آمد. یافتههای حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که این پرسشنامه با نه مؤلفه(گرایش به رانندگی بیمحابا، قانونگریزی، تمایل به تخریب و پرخاشگری، رابطه با جنس مخالف، گرایش به دور شدن از خانواده، گرایش به خشونت بینفردی، تمایل به معاشرت با همسالان پرخطر، گرایش به مصرف سیگار و مواد مخدر و گرایش به آسیب زدن به خود) 17/57 درصد واریانس کل را تبیین میکند. </span></span><br>
The present study aims to design a practical tool to assess the extent of adolescent Iranian students’ tendency to various variables of risk-taking, and also to determine its psychometrics features, assess the status quo, recognize and determine the vulnerability borders, and identify the groups exposed to danger. Descriptive method (tool psychometrics) was used in this study. The research population was composed of 304 9<sup>th</sup>-grade female students of Tehran junior high schools who answered the research questionnaire after the authors obtained the permission of Education Ministry authorities, and when 5 school principals expressed readiness to cooperate with the research team. The questionnaire was designed to assess the tendency to risk-taking in Iranian adolescent students with 38 questions. The formal validity of the questionnaire was approved by experts. In addition, the reliability of the questionnaire was calculated 0/91 through Cronbach's alpha method. The findings of factor analysis showed that this questionnaire with 9 variables (tendency to fearless driving, rulebreaking, tendency to destruction and aggression, relationship with the opposite sex, tendency to move away from family, tendency to interpersonal violence, tendency to socialize with high-risk peers, tendency towards smoking and drugs, and tendency to harm oneself) explains 57.17 percent of the total variance.<br>
نوجوانی, تربیت دینی, خطرپذیری, رفتار پرخطر, اعتبار یابی
adolescence, religious training, risk-taking, risky behavior, validation
59
84
http://qaiie.ir/browse.php?a_code=A-10-319-1&slc_lang=fa&sid=1
Farideh
Soleimaninasab
فریده
سلیمانینسب
10031947532846001704
10031947532846001704
No
Ph.D. student in Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Lorestan University, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسیتربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه لرستان، ایران.
Simin
Gholamrezaei
سیمین
غلامرضایی
gholamrezaei.si@lu.ac.ir
10031947532846001705
10031947532846001705
Yes
Assistant Professor of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Lorestan University, Iran.
استادیار روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه لرستان، ایران.
Hasanali
Veiskarami
حسنعلی
ویسکرمی
10031947532846001706
10031947532846001706
No
Assistant Professor of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Lorestan University, Iran.
استادیار روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه لرستان، ایران.