%0 Journal Article %A Sajadi, Seyyed Hedayat %T Theistic education of science from the attitude dimension of learning as a solution to integrate religious education with science education in the National Curriculum %J Applied Issues in Quarterly Journal of Islamic Education %V 7 %N 1 %U http://qaiie.ir/article-1-855-fa.html %R 10.52547/qaiie.7.1.65 %D 2022 %K the national curriculum, science education, religious education, theism, attitude, %X هدف : هدف این پژوهش بررسی و معرفی پیشنهاد(فرضیه) آموزش خداباورانه علم در ساحت نگرش، به مثابه راه حلی برای تلفیق تعلیم و تربیت دینی با آموزش علوم طبیعی در برنامه درسی ملی است، و به این پرسش کلی می­پردازد که آیا این راه حل-«آموزش خداباورانه علم در ساحت نگرش»- شایستگی لازم برای تحقق اهداف برنامه درسی ملی، و نیز قابلیت رفع ابهامات و تعارضات درونی برنامه درسی ملی را دارد؟ روش: در این پژوهش از روش تحلیل مفهومی و نیز از روش تحلیل استنتاجی بهره گرفته شده است. در بررسی برنامه درسی ملی و نیز معرفی پیشنهاد «آموزش خداباورانه علم درساحت نگرش» از روش تحلیل مفهومی، و در بخش الهام­بخشی و کاربردهای این فرضیه در رفع ابهامات و تعارضات برنامه درسی ملی از روش استنتاجی استفاده شده است. یافته ­ها: این پژوهش نشان می­دهد، که در بررسی برنامه درسی ملی و به طور خاص بیانیه حوزه تربیت و یادگیری علوم تجربی، ابهامات و تعارضاتی میان بخش­های اساسی برنامه درسی ملی، اهداف، ضرورت و کارکرد حوزه، قلمرو حوزه، و جهت­گیری­های کلی در سازماندهی محتوا و آموزش حوزه وجود دارد.از طرف دیگر، پیشنهاد آموزش خداباورانه علم در ساحت نگرش، به مثابه برساخته ای سازگار و منسجم، و همخوان با نظریه­های علم دینی، می­تواند راه حلی کارآمد برای رفع تعارضات موجود در حوزه تربیت و یادگیری علوم تجربی تلقی شود و ناسازگاری­ها و تعارضات اهداف گنجانده شده در برنامه درسی را با سایر بخش­های برنامه، از جمله جهت­گیری­های کلی در سازماندهی محتوا و آموزش حوزه، حل نماید. نتیجه­ گیری: در نهایت نشان داده می­شود که «آموزش خداباورانه علم در ساحت نگرش»، در راستای تعلیم و تربیت دینی و حل معضل تطبیق­پذیری دین در برنامه درسی، به طور کلی تعارض ساحت نظر و عمل را در تطبیق­­ پذیری اهداف اسناد بالادستی در برنامه درسی آموزش علوم، تا حدی حل می­کند، و تعلیم و تربیت دینی در آموزش علوم تجربی را به سطح عملی­تر و اجرایی تری می­کشاند. %> http://qaiie.ir/article-1-855-fa.pdf %P 65-90 %& 65 %! %9 Research %L A-10-884-2 %+ Assistant Professor of philosophy of science and technology, Department of Physics Education, Farhangian University, Tehran, Iran. %G eng %@ 2588-3151 %[ 2022