%0 Journal Article %A ranjbar, zahra %A manzariTavakkoli, alireza %A soltani, amanollah %A hajipoor, najmeh %T Effectiveness of Cognitive-Behavioral Therapy with an Islamic Approach on Female High School Students’ Social Anxiety %J Applied Issues in Quarterly Journal of Islamic Education %V 6 %N 2 %U http://qaiie.ir/article-1-736-fa.html %R 10.52547/qaiie.6.2.7 %D 2021 %K Keywords: cognitive-behavioral therapy, Islam, Social anxiety, Students., %X هدف: در این پژوهش اثربخشی درمان شناختی رفتاری با رویکرد اسلامی بر اضطراب اجتماعی دانش ‏آموزان دختر متوسطه اول و دوم شهر کرمان در سال تحصیلی 1399-1398 مورد بررسی قرار گرفت. روش: روش تحقیق آمیخته اکتشافی (کیفی و کمی) بود. بخش اول پژوهش (تهیه بسته مداخله ای شناختی رفتاری با رویکرد اسلامی) به روش کیفی و با استفاده از تحلیل گزاره های دینی انجام شد. جهت بررسی روایی محتوایی بسته از کارشناسان مذهبی در خواست شد در دو زمینه صحت برداشت های روایی توسط پژوهشگران و مطابقت فنون پیشنهادی بسته شناختی رفتاری اسلامی با اهداف هر جلسه نظر دهند. بخش کمی، از نوع نیمه آزمایشی شامل دو گروه شناختی رفتاری با رویکرد اسلامی و گروه گواه بود. از بین افرادی که در سال 99-98 با شکایت اضطراب اجتماعی به مرکز مشاوره آموزش و پرورش کرمان مراجعه کرده بودند، 36 نفر به روش نمونه گیری در دسترس مورد مطالعه قرار گرفته و با بهره گیری از گمارش تصادفی 18 نفر در هر گروه بررسی شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه هراس اجتماعی کانور و همکاران (2000) بود. تجزیه و تحلیل داده ‏ها با روش آمار توصیفی، تحلیل کوواریانس تک متغیره و توسط نرم‌افزار SPSS22 انجام شد. یافته­ ها: نتایج نشان داد درمان شناختی رفتاری با رویکرد اسلامی به طور معنی‏داری موجب کاهش اضطراب اجتماعی دانش‏آموزان شد (001/0> P). نتیجه­ گیری: بر این اســاس می‏توان پیشــنهاد کرد که از این درمان در جهت کاهش اضطراب اجتماعی دانش‏آموزان استفاده شود. %> http://qaiie.ir/article-1-736-fa.pdf %P 7-30 %& 7 %! %9 Research %L A-10-746-2 %+ %G eng %@ 2588-3151 %[ 2021