AU - hajimohammadrafie, mohammadreza AU - ghaffari, aboolfazl AU - Masuody, Jahangir AU - imani, mohsen TI - The Basics, Goals and Principles of Students' Religious Education Based on the Acceptance of the Hermeneutic Circulation between Thoughts, States and Sctions in Transcendental Philosophy PT - JOURNAL ARTICLE TA - qaiie JN - qaiie VO - 5 VI - 4 IP - 4 4099 - http://qaiie.ir/article-1-702-fa.html 4100 - http://qaiie.ir/article-1-702-fa.pdf SO - qaiie 4 AB  - رسیدن به قرائت جدید و کامل­تری از حکمت متعالیه در خصوص ارتباط میان مؤلفه­های افکار، احوال و اعمال و چگونگی آن در پیامدهای الگوی تربیت­دینی در آموزش­وپرورش، هدف از نگارش این مقاله است. در نگاه رایج، افکار انسان بر احوال و احوال او بر اعمالش مؤثر است. چنین به نظر می­رسد که در برداشت فوق که به­صورت­دیدگاهی غالب درآمده است، رابطۀ افکار، احوال و اعمال، یک­جانبه و خطی است و پیامد آن، اهمیت دادن به کلاس­های نظری و تأکید بر محتوای آموزشی برای تربیت‌دینی خواهد بود که تاکنون نتایج ارزنده­ای به همراه نداشته است. این مقاله با این پرسش اصلی که "دیدگاه انسان­شناختی صدرالدین شیرازی در خصوص رابطۀ میان افکار، احوال و اعمال، چه اشارات تربیتی درزمینۀ مبانی، اهداف­ و اصول تربیت‌دینی فراهم می­نماید؟"، نظر ملاصدرا را دراین‌باره بررسی نموده و در راستای تدوین الگوی تربیت‌دینی بر این اساس، برآمده است. دست­آوردهای‌ این پژوهش، حاکی از آن بوده است که صدرالمتألهین میان سه مؤلفۀ یادشده، معتقد به تأثیر و تأثر متقابل و هم سنگ است و به‌عبارت‌دیگر، قائل به دورهرمنوتیک میان سه مؤلفه افکار، احوال و اعمال است؛ بنابراین، در حکمت متعالیه، نه‌تنها نگاه خطی جایگاهی درخور ندارد، بلکه تأثیرات چند سویۀ مؤلفه­ها و ارتقای وجود آدمی در این سیرِ رو به تزاید، مورد تأکید است. با توجه به چنین رویکردی، مبانی، اهداف و اصول تربیت‌دینی موردنظر ملاصدرا نیز به­جای تربیت شناخت محور و یک‌سویه، بر تعلیم و تربیت چند سویه و چندجانبه نگر تأکید دارد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - qaiie PG - 57 PT - Research YR - 2020