TY - JOUR T1 - Using Stories to Teach Hijab to Elementary School Girls: A Qualitative Evaluative Study TT - کاربست داستان برای آموزشِ حجاب به دختران دورۀ ابتدایی: مطالعه‎ ارزیابانۀ کیفی JF - qaiie JO - qaiie VL - 7 IS - 4 UR - http://qaiie.ir/article-1-1004-fa.html Y1 - 2022 SP - 33 EP - 57 KW - hijab KW - story KW - elementary school girls KW - learning KW - Kirkpatrick KW - criteria of content desirability N2 - هدف: هدف مطالعۀ حاضر ارزیابی نتیجۀ مطالعۀ کتاب داستان، در آموزش حجاب به دختران مقطع ابتدایی بود. روش: این مطالعه‎ ارزیابانه، با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناختی صورت گرفت و داده‎های حاصل از مصاحبه‎های نیمه‎ساختاریافته هدایت‌شده با 67 دانش‎آموز دختر 8 الی 11 سال در شش استان کشور، به روش کدگذاری استراوس و کوربین تحلیل شد. یافته‎ها: یافته‎ها طی سه مرحله کدگذاری، در قالب 851 مفهوم، 54 مقوله، 11 مضمون، در چهار سطح، که برگرفته از مدل ارزشیابی کرک‎پاتریک و معیارهای مطلوبیت محتوا بود، با عناوین واکنش (بررسی جذابیت)، یادگیری (سودمندی دانشی)، درک و آمادگی برای کنش (سودمندی عملی) قرار گرفتند. مضامین تشکیل‎دهندۀ سطح اول شامل «ابراز علاقه به شخصیت‎های داستان»، «ابراز رضایت از عملکرد شخصیت‎های داستان» و «ابراز علاقه ‎به کتاب» گردید. در سطح دوم، دو مضمون «یادگیری حجاب و پیامدهای رعایت و عدم‎رعایت حجاب» و «آموختن سایر نیکی‎های رفتاری»، ارمغان‎دهندۀ وقوع یادگیری بودند. سطح سوم، نشان‎دهندۀ درک مخاطبان از محتوا بود و مضامین «درک دلایل عصبانیت لاله و عدم‎تمایل وی به حجاب»، «درک نادرستی رفتار لاله و تصمیم‎گیری بهتر به‏جای او» و «فهم دلایل پذیرش نهایی حجاب از سوی لاله» در این سطح قرار گرفتند. درنهایت، سه مضمون «تمایل به اقناع لاله در جهت رعایت حجاب»، «مشارکت در تغییر و ادامه دادن داستان در راستای گسترش حجاب» و «تمایل به معرفی کتاب به دیگران» سطح چهارم را شکل دادند. نتیجه‎گیری: براساس نتایج به‎دست‎آمده، در انتقال آموزه‎های ارزشی، دینی و اخلاقی نظیر حجاب، استفاده از ابزارهای هنری نظیر کتاب، نتایج مؤثر و ارزشمندی را به‎همراه خواهد داشت. M3 10.52547/qaiie.7.4.33 ER -