TY - JOUR JF - qaiie JO - qaiie VL - 2 IS - 4 PY - 2017 Y1 - 2017/8/01 TI - The Effectiveness of Islamic-Oriented Happiness Training in Promotion of Psychological Well-Being and Religious Orientation among Senior High School Students in Kerman TT - بررسی اثربخشی آموزش شادی با رویکرد اسلامی بر بهزیستی روان‌شناختی و جهت‌گیری مذهبی دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوره دوم شهر کرمان N2 - پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش شادی با رویکرد اسلامی بر بهزیستی روان‌شناختی و جهت‌گیری مذهبی دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوره دوم شهر کرمان انجام شد. طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش را دانش‌آموزان دختر مدارس مقطع متوسطه دوره دوم شهر کرمان تشکیل می‌دادند که به دلیل مشکلات روان‌شناختی در مدارس توسط مشاوران مدارس به مرکز مشاوره اداره کل آموزش و پرورش ارجاع داده شده بودند. از این جامعه تعداد 30 دانش‌آموز دختر به عنوان نمونه انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل، هر کدام 15 نفر قرار گرفتند. به گروه آزمایشی آموزش شادی مبتنی بر رویکرد اسلامی در 10 جلسه 90 دقیقه‌ای ارائه شد و گروه کنترل برنامه‌ای دریافت نکردند. هر دو گروه قبل و بعد از آزمایش به پرسش‌نامه‌های جهت‌گیری مذهبی و بهزیستی روان‌شناختی که با ادبیات تربیت اسلامی همسو شده بودند، پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی ابزارها از همبستگی نمره هر سؤال با نمره کل خرده مقیاس مربوطه استفاده شد. پایایی ابزارها براساس ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که تمامی این ضرایب معنادار بودند. داده‌ها با استفاده از میانگین، انحراف معیار و تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد آموزش شادی متناسب با رویکرد اسلامی با تاکید بر بهره‌گیری از لذایذ حلال دنیوی، صبر، توکل و همچنین مولفه‌های مشترک روان‌شناسی مثبت، تأثیر معناداری بر افزایش بهزیستی روان‌شناختی و جهت‌گیری مذهبی دانش‌آموزان دارد. SP - 47 EP - 66 AU - Rostaminasab, Abasali AU - Alavi, Hamidreza AU - Karimi, monireh AD - Professor of Philosophy of Education, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran. KW - happiness training KW - Islamic approach KW - psychological well-being KW - religious orientation UR - http://qaiie.ir/article-1-133-fa.html DO - 10.29252/qaiie.2.4.47 ER -