%0 Journal Article %A Sabagh Esmaeili, Raana %A Sobhaninejad, Mahdi %A Farmahini Farahani, Mohsen %T Explaining the Philosophical Foundations of the Concept of Happiness in the Jurist Lady Amin’s Moral Education System in order to Compile its Theoretical Framework and Educational Implications %J Applied Issues in Quarterly Journal of Islamic Education %V 7 %N 3 %U http://qaiie.ir/article-1-970-fa.html %R 10.52547/qaiie.7.3.89 %D 2022 %K Jurist Lady Amin, moral education, educational implications, happiness, philosophical foundations., %X هدف: به «تبیین مبانی فلسفی مفهوم سعادت در نظام تربیت اخلاقی بانو مجتهده امین به منظور تدوین چارچوب نظری و دلالت­های تربیتی آن» پرداخته شده است. روش: روش پژوهش، تحلیل اسنادی، تحلیل مفهومی و استنتاج بوده است، جامعه پژوهشی شامل تمامی منابع دست اول و آثار ایشان بوده که با استفاده از نمونه­گیری مفهومی و هدفمند بررسی شد، از فرم فیش­برداری برای مطالعه اسناد و مدارک استفاده شد و یافته ها نیز به صورت کیفی و مفهومی کدگذاری، مقوله­بندی و تبیین شدند. یافته­ ها: مبانی هستی­شناختی(وحدت شخصیه وجود، قائم بودن هر دانی به مافوق خود، متافیزیک محبت)، مبانی انسان­شناختی(بقای روح، تأثیر و تأثرات بین روح و بدن، سیر استکمالی) مبانی معرفت­ شناختی(کمال حکمت نظری و عملی، مراتب ادراک، تقدم علم بر عمل) و مبانی ارزش­شناختی(معیار ارزش­ها، عدالت، تلازم سعه اخلاقی و سعه عقلانی) تبیین شد و دلالت­های تربیتی نیز اعم از هدف غایی سعادت(حبّ و قرب به خداوند)، اهداف واسطه­ای(خودشناسی، خردورزی، اعتدال­گرایی و تحقق جامعه صالح)، اصول(اصل وحدت­گرایی، خودشناسی و درون­نگری، خودنظارتی، تلازم تزکیه نفس و تطهیر فکر) و روش­های تربیتی(روش­های مبتنی بر تکریم و محبت و روش­های تعقلی) احصاء و تبیین شد. نتیجه ­گیری: ایشان در جایگاه یک فیلسوف-مربی فضیلت­گرای اخلاقی، نظریه اخلاقی­اش را با بحث از سعادت آغاز نموده است و در حقیقت، در نظریه اخلاقی ایشان، عقل و اخلاق ملازم با یکدیگر هستند در نتیجه، سعه عقلانی و سعه اخلاقیِ انسان به موازات یکدیگر در حرکت خواهند بود و سیر حرکت انسان در راستای دستیابی به سعادت حقیقی، منوط به تهذیب اخلاق، و تهذیب اخلاق منوط به تطهیر قوه فکریه است. %> http://qaiie.ir/article-1-970-fa.pdf %P 89-118 %& 89 %! %9 Research %L A-10-1031-1 %+ Shahed %G eng %@ 2588-3151 %[ 2022