[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 7، شماره 4 - ( 1401 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 166-141 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی رویکرد «گفت‌وشنود میان فرهنگی» در اندیشه علامه طباطبایی و ارائه دلالت‌های تربیتی آن
سید حسین نجاتی موسوی1 ، سید منصور مرعشی* 2، مسعود صفایی مقدم3 ، سید جلال هاشمی4
1- دانشجوی دکتری فلسفه نعلیم و تربیت دانشگاه شهید چمران اهواز ، اهواز ، ایران
2- دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز ، اهواز ، ایران ، marashimmarashi12@yahoo.com
3- استاد دانشگاه شهید چمران اهواز ، اهواز ، ایران
4- استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز ، اهواز ، ایران
چکیده:   (1264 مشاهده)
هدف: هدف از این پژوهش، واکاوی و تبیین رویکرد «گفت­وشنود میان فرهنگی» در اندیشه علامه طباطبایی و ارائه دلالت­های تربیتی آن است.
روش: روش به‌کاررفته در این پژوهش توصیفی استنتاجی است.
یافته­ ها: پس از تبیین رویکرد گفت و شنود میان فرهنگی، نخست به مبانی انسان شناختی و معرفت شناختی، به عنوان پشتیبانان نظری این رویکرد، اشاره  شده، و سپس به اصول و روش های تربیتی برآمده از این مبانی به عنوان دلالت های تربیتی رویکرد گفت­وشنود میان فرهنگی پرداخته شد. مبانی انسان شناختی رویکرد گفت وشنود میان فرهنگی در آثار و نگاه علامه از این قرار هستند: انسان موجودی است استخدام گر و کمال گرا، و در ذیل مبنای معرفت شناختی رویکرد نیز به اعتبار سازی انسان اشاره شده است. اصول و روش های تربیتی که از این مبانی استنتاج شده اند همه معطوف به رویکردی هستند که از آن با عنوان "گفت­وشنود  میان فرهنگی" نام برده ایم.
نتیجه­ گیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که در دین مبین اسلام و در اندیشه­ی متفکران اسلامی از جمله علامه طباطبایی نگاه به دیگری، به خرده­فرهنگ­ها و فرهنگ­های متکثر در جهان نگاهی مبتنی بر انسانیت انسان­هاست و ازاین­رو جهت زیست مسالمت­آمیز، روابط صلح- محور و مبتنی بر گفت­وشنود نیازمند مبانی، اصول و روش­های تربیتی منتج از اندیشه­ی این متفکران می­باشیم و در این بین نظام آموزش و پرورش به­عنوان نهاد متولی تربیت در جامعه نیازمند بهره­گیری از این رویکرد انسانی در سیاست­گذاری­های تربیتی می­باشد.
واژه‌های کلیدی: گفت‌وشنود، میان فرهنگی، علامه طباطبایی، دلالت‌های تربیتی
متن کامل [PDF 4684 kb]   (479 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1401/5/2 | ویرایش نهایی: 1402/7/26 | پذیرش: 1401/9/12 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/12/22 | انتشار: 1402/1/28 | انتشار الکترونیک: 1402/1/28



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nejati Mosavi S, Marashi S M, safaei mogdaddam M, Hashemi S J. (2022). Exploring the Approach of ‘Inter-cultural Dialogue’ in Allameh Tabataba'’'s Thought and Presenting its Educational Implications. qaiie. 7(4), 141-166. doi:10.52547/qaiie.7.4.141
URL: http://qaiie.ir/article-1-945-fa.html

نجاتی موسوی سید حسین، مرعشی سید منصور، صفایی مقدم مسعود، هاشمی سید جلال. واکاوی رویکرد «گفت‌وشنود میان فرهنگی» در اندیشه علامه طباطبایی و ارائه دلالت‌های تربیتی آن مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1401; 7 (4) :166-141 10.52547/qaiie.7.4.141

URL: http://qaiie.ir/article-1-945-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 4 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)