:: دوره 7، شماره 2 - ( 1401 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 48-33 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی آموزش هوش معنوی مبتنی بر آموزه‌های تربیت اسلامی بر آخرت نگری و جهت گیری مذهبی دانشجویان
عباس توان 1، زهرا سلیمانی فرد2
1- دانشگاه کرمان ، tavan.a23@gmail.com
2- دانشگاه کرمان
چکیده:   (264 مشاهده)

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش هوش معنوی مبتنی بر آموزه­های تربیت اسلامی بر آخرت نگری و جهت گیری مذهبی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کرمان انجام شد.
روش: روش تحقیق نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس آزمون گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل تمام دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کرمان در نیمسال اول تحصیلی 1400-1401 به تعداد 1830 نفر بود. 50 نفر به روش نمونه گیری در دسترس به­عنوان نمونه انتخاب و در دو گروه آزمایش (25 نفر) و کنترل (25 نفر) تقسیم شدند. گروه آزمایش تحت آموزش هوش معنوی مبتنی بر آموزه­های تربیت اسلامی در 8 جلسه 90 دقیقه­ای قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله­ای دریافت نکردند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه­های آخرت نگری ابراهیمی و بهرامی (1390) جهت گیری مذهبی بهرامی (1380) بود. تجزیه و تحلیل داده‏ها با روش آمار توصیفی، تحلیل کوواریانس و توسط نرم‌افزار SPSS-22 انجام شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد آموزش هوش معنوی مبتنی بر آموزه­ های تربیت اسلامی به طور معنا‏داری موجب افزایش آخرت نگری و جهت گیری مذهبی دانشجویان شد (001/0> P). میزان این تاثیر براساس مقدار اندازه اثر بر آخرت نگری 58/0 و بر جهت­گیری مذهبی 46/0 بود.
نتیجه­ گیری: بر این اســاس می‏توان پیشــنهاد کرد که در دانشگاه­ها طرحی برای آشنایی اساتید و دانشجویان با محتوای هوش معنوی مبتنی بر آموزه­های اسلامی در نظر گرفته شود تا موضوع تعلیم و تربیت اسلامی در آنان درونی شود.
واژه‌های کلیدی: هوش معنوی، تعلیم و تربیت اسلامی، آخرت نگری، جهت گیری مذهبی، دانشجویان.
متن کامل [PDF 1326 kb]   (91 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1401/4/22 | ویرایش نهایی: 1401/7/25 | پذیرش: 1401/4/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/6/1 | انتشار: 1401/7/25 | انتشار الکترونیک: 1401/7/25



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها