[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 7، شماره 2 - ( 1401 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 80-49 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین فرآیند فرهنگ پذیری بر اساس آموزه های اسلامی با تاکید بر نقش مدارس
نیکو دیالمه* 1، اکرم گودرزی2 ، عطیه عظیمی2
1- دانشگاه امام صادق (ع) ، dialameh@isu.ac.ir
2- دانشگاه امام صادق (ع)
چکیده:   (1906 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین فرآیند فرهنگ­پذیری بر اساس­آموزه­های اسلامی با تاکید بر نقش­مدارس انجام شد.
روش: پژوهش کیفی از نوع هیبرید بود که در سه بخش تحلیل نظری، کار در عرصه و تحلیل نهایی انجام شد. در بخش اول از روش تحلیل محتوا و در بخش دوم از روش مصاحبه استفاده شد.  بخش سوم نیز، تحلیل یافته­ها در دو بخش بود. جامعه ­تحقیق در بخش­ اول، قرآن­کریم و در بخش­دوم مدیران و معلمان مدارس­متوسطه اول شهر تهران سال ­تحصیلی­1400 بود. نمونه­ ها به شیوه هدفمند تا رسیدن به اشباع مقولات با تعداد14 نفر به شیوه مصاحبه ­نیمه­ساختاریافته انجام شد. از طریق تحلیل محتوا و کدگذاری باز، محوری و انتخابی داده­های جمع­آوری شده تحلیل گردید.
یافته ­ها: در بخش اول با استفاده از تحلیل­ محتوا به روش­استقرائی-قیاسی، مولفه­ های فرایند فرهنگ­ پذیری از سیره پیامبران اولولعزم در قرآن در4 دسته مقوله شناسایی و هر کدام در سطحی بالاتر در سه حیطه (شناختی، عاطفی و عملی) دسته ­بندی شد. ازجمله: 1-راهبرد فرهنگ­ پذیری با تاکید برتوحیدباوری با شاخص­ های سلوک نبوی، 2-مقدمات؛ با زیرمقولات فرهنگ ­شناسی، مخاطب ­شناسی، نیروسازی و داشتن تشکیلات، زمانبندی مناسب ؛ 3-اصول از جمله استقامت و بردباری، حفظ کرامت­ انسانی، تعهد و الزام درونی، صراحت بیان و وضوح پیام؛ 4-روش­های نهادینه­ کردن ارزش­ها از جمله دعوت به تعقل و انگیزه ­بخشی. در بخش دوم بر اساس مولفه­ های احصا شده فرایند فرهنگ پذیری اسلامی و مصاحبه و کدگذاری، دو دسته نقش برای مدارس شناسایی شد. 1- نقش آموزشی شامل روشهای مستقیم (تمرین و تکرار در فرایند تدریجی )، نیمه مستقیم(بحث و گفتگو، مناظره )  و غیرمستقیم(یادگیری مبتنی برتجربه وعمل)2- انگیزه ­بخشی شامل روش­های خودیاری فرهنگی، روش اقناع و ...
نتیجه­ گیری: درمرحله ­آخربراساس­ تحلیل ­وترکیب داده ­های­ نظری و تجربی چنین نتیجه ­گیری شدکه معلم برپایه اصل محبت واقناع ­سازی الگوهای ارتباطی در فرایند فرهنگ ­پذیری، بایدضمن تقویت روحیه توحید باوری درخود و دانش­آموزان، با تعامل موثر با متربیان، نقش­ آفرینی بیشتری در فرآیند فرهنگ ­پذیری نسل جدید داشته باشند.

واژه‌های کلیدی: فرهنگ‌پذیری، درونی‌سازی ارزش‌ها، نهادینه‌سازی ارزش‌ها، راهبرد فرهنگ‌پذیری
متن کامل [PDF 1524 kb]   (717 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1401/1/24 | ویرایش نهایی: 1401/7/25 | پذیرش: 1401/4/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/6/2 | انتشار: 1401/7/25 | انتشار الکترونیک: 1401/7/25
فهرست منابع
1. قرآن کریم
2. ابوالمعالی، خدیجه (1391). پژوهش کیفی از نظریه تا عمل. تهران: نشر علم.
3. اسحقی شرف آبادی، آذر(1391). بررسی شیوه های نهادینه کردن ارزش‌های دینی در میان دانش آموزان دوره ابتدایی از دیدگاه اسلام. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی.
4. اسدی، علی(1388). مواجهه آیات و روایات با جنبه های منفی فرهنگ پذیری. قم: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
5. الهی زاده، عبدالله(1394). روش شناسی فرهنگ سازی بر پایه قرآن کریم و سیره پیامبر (ص). پایان نامه کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم.
6. امین پور، فاطمه (1390). فرهنگ پذیری دینی و رسانه. مطالعات جوان و رسانه. 2: 10-37 .
7. انصاری، مریم و محسنی فرد، محمدصادق (1397). بررسی دیدگاه دبیران دوره متوسطه پیرامون فرصت‌ها و تهدیدهای تربیت اخلاقی در نظام آموزشگاهی. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی . 6: 7-30.
8. ایزدی، فواد و کاردان، عباس (1390). جنگ نرم، دموکراسی سازی امریکایی و نظریه امپریالیسم فرهنگی. راهبرد فرهنگ. 16: 77-106.
9. تقی یاره، فاطمه (1392). مطالعه عوامل روان شناختی تاثیر گذار بر فرهنگ پذیری دانشجویان. راهبرد فرهنگ. 23.
10. توکلی، احمد و زارعان، محمدجواد (1394). روش های گرایشی درونی سازی ارزشهای اخلاق اجتماعی در قرآن. نشریه معرفت. شماره 215.
11. جان احمدی، فاطمه و درزی، علی (1390). سازوکارهای اجتماعی پیامبر صلی الله علیه و اله در ایجاد تحول فرهنگی در مدینه. سخن تاریخ. 13: 127-152.
12. حاجی احمدی، محمود (1385). پیامبر اسلام (ص) و تغییر ساختار فرهنگی جامعه جاهلی. مجله علمی- پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان. شماره 44 و 45: 143-164.
13. خاکپور، حسین؛ رنجبر همقاوندی، زینب و گلی، مهرناز (1392). مهندسی فرهنگی نهادینه کردن موضوعات دینی در جامعه با رویکرد قرآنی. فصلنامه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی. ۳: ۵۱۹-۵۴۰.
14. خیری، حسن (1393). مبانی نظام اجتماعی اسلام. قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
15. دارایی، محمد(1387). بررسی کارکرد نهادهای آموزشی و تربیتی درتوسعه فرهنگ و هنرکشور. مهندسی فرهنگی.3 (۲).
16. درویش، زهرا (1395). شیوه های فرهنگ سازی عفاف اسلامی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم و فنون قرآن تهران، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم.
17. رفیع پور، فرامرز(1399). آناتومی جامعه. تهران: انتشارات شرکت سهامی انتشار.
18. زمان زاده، وحید؛ ولی زاده، لیلا؛ رحمانی، آزاد و غفوری فرد، منصور (1395). مراقبت دلسوزانه در پرستاری: تحلیل مفهوم به روش هیبرید. مجله دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران. 4: 362-380.
19. ساروخانی، باقر و صداقتی فرد، مجتبی (1388). شکاف نسلی در خانواده ایرانی دیدگاه‌ها و بینش‌ها. پژوهش‌های جامعه شناختی. 4: 7-32.
20. ستوده، هدایت الله (1400). آسیب شناسی اجتماعی. تهران: انتشارات آوای نور.
21. شایگان، فریبا و سهرابی، حیدر (1396). روشهای نهادینه سازی رفتار از دیدگاه اسلام. مجموعه مقالات کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی.3(3): 219-242.
22. شریعتمداری، علی (1393). جامعه و تعلیم و تربیت. تهران: انتشارات امیرکبیر.
23. شریعتمداری طهرانی، علی(1397). اشتغالات معلم و مساله فرهنگ‌پذیری متعلم. تهران: نشر سخنوران.
24. شریفی، عنایت الله و جعفری نسب، سید حسین(1394). روش های قرآن در نهادینه سازی اخلاق در جامعه. پژوهش نامه معارف قرآنی.23: 59-84.
25. شوهانی، معصومه؛ زمان‌زاده، وحید؛ ایرج‌پور، علیرضا و ولی‌زاده، لیلا (1394). تحلیل و تصریح مفهوم همکاری با استفاده از مدل سه مرحله ای هیبرید. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 5(۲۳) : 143-154.
26. صالحی امیری، رضا(1395). مفاهیم ونظریه های فرهنگی. تهران: انتشارات ققنوس.
27. صداقتی فرد، مجتبی (1395). جامعه شناسی. تهران: نشر ارسباران.
28. علاقه بند، علی( 1395). مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی. تهران: نشر روان.
29. علوی، سیدحمیدرضا و حاج غلامرضایی، مهناز (1391). روش شناسی آموزش ارزش‌های اخلاقی و دینی. اسلام و پژوهش‌های تربیتی. 8: 107-132.
30. عیوضی، غلامحسین(1394). بررسی جامعه شناختی شکاف نسلی در ایران پس از انقلاب اسلامی با تاکید بر عناصر فرهنگی هویت ایرانی. مطالعات اجتماعی. 3(3).
31. غلامی، سمیه؛ ذاکری، مختار و زینلی، فاطمه (1398). مطالعه چگونگی نهادینه کردن نمازخوانی فرزندان نوجوان توسط والدین: ارائه مدل مطلوب با رهیافت گراندد تئوری. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی . 12: 119-142.
32. کرمی، ناصر؛ کچوئیان جوادی، رضا؛ قدمی، مجید و محبی، علی (1400). طراحی الگوی تربیت شهروندی برای دانش‌آموزان دوره ابتایی برآمده از مولفه های مکتب اسلام. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. 21: 31-52.
33. محسنی، منوچهر(1396). بررسی در جامعه شناسی فرهنگی ایران. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
34. منافی‌شرف‌آباد،کاظم و زمانی، الهام (1391). نقش نظام‌آموزش و پرورش درتوسعه فرهنگی‌جامعه. مهندسی فرهنگی.73:134-152.
35. منطقی، مرتضی (1389). جامعه شناسی. تهران : انتشارات جامعه شناسان.
36. نقدی، اسدالله و روشنایی، علی(1391). روش‌های تربیتی (جامعه پذیری) پدران در خانواده های ایرانی از نگاه جوانان. مطالعات توسعه اجتماعی ایران. 4(3): 39- 52.
37. هاشم زاده، زهرا (1393). نقش حکومت در فرهنگ پذیری جامعه از منظر امیرمومنان(ع). پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم حدیث، دانشگاه قرآن و حدیث.
38. هاشمی، سیدحسین (1387). قرآن و آسیب شناسی ماهوی فرهنگ. پژوهش های قرآنی. 54 و 55: 142-171. [Article]



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dialameh N, Goodarzi A, Azimi A. (2022). Explaining the Process of Acculturation In Terms of Islamic Teachings with an Emphasis on the Role of Schools. qaiie. 7(2), 49-80. doi:10.52547/qaiie.7.2.49
URL: http://qaiie.ir/article-1-890-fa.html

دیالمه نیکو، گودرزی اکرم، عظیمی عطیه. تبیین فرآیند فرهنگ پذیری بر اساس آموزه های اسلامی با تاکید بر نقش مدارس مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1401; 7 (2) :80-49 10.52547/qaiie.7.2.49

URL: http://qaiie.ir/article-1-890-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)