[Home ] [Archive]   [ فارسی ]  
:: Main :: About :: Current Issue :: Archive :: Search :: Submit :: Contact ::
Main Menu
Home::
Journal Information::
Articles archive::
For Authors::
For Reviewers::
Registration::
Contact us::
Site Facilities::
Journal Metrics::
Publication Ethics::
Articles in Press::
::
Search in website

Advanced Search
..
Receive site information
Enter your Email in the following box to receive the site news and information.
..
Rss

RSS

..
yektaweb
..
Social network

LinkedIn

Academia

..
:: Volume 7, Issue 1 (2022) ::
qaiie 2022, 7(1): 91-122 Back to browse issues page
Identifying the Components of Economic Education in the Holy Quran and the Extent of its Reflection in Superior Documents
Davoud Tahmasebzadeh sheikhlar * 1, Maryam Fattahi markid , Ali Imanzadeh
1- , d.tahmaseb@yahoo.com
Abstract:   (2024 Views)
Objective: The present study aims at identifying the components of economic education in the Holy Quran and the extent of its reflection in the superior documents.
 Method:The research method is descriptive (analysis of qualitative content) and of comparative type with reference to the text of the Holy Quran, superior documents as well as the scientific and research sources. The statistical society included all chapters and verses of the Holy Quran, their translations and interpretations, and superior documents, including the Document of Fundamental Evolution of Education and the National Curriculum. Considering the nature of the study, the sample was equal to the society. The tool for data gathering in this study was the checklist for investigating the Quranic verses and the superior documents whose validity was confirmed by five professors in educational sciences, the department of Islamic teaching and the Quran teachers in Tabriz University. Its reliability was assessed through Lawshe agreement coefficient with comments by the same professors. For analysis, we extracted the components of economic education from the Quran. Finding:These components were classified in three spheres of production, distribution and consumption. In the production sphere, 9 main components and 119 secondary components, in the distribution sphere, 24 main components and 56 secondary components, and in the consumption sphere, 6 main components and 52 secondary components were identified. In the next stage, identifying the components of the superior documents and the extent to which the components extracted from the Holy Quran reflect the superior documents were investigated. Conclusion:The results show that the extent to which the components of economic education reflect the superior documents is about 22 percent in the production sphere, 12 percent in the distribution sphere, and 20 percent in the consumption sphere, which are at a low level.
Keywords: education, economic education, the Holy Quran, superior documents
Full-Text [PDF 1465 kb]   (550 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Special-Qualitative
Received: 2021/12/4 | Revised: 2022/06/20 | Accepted: 2022/04/12 | ePublished ahead of print: 2022/04/19 | Published: 2022/04/19 | ePublished: 2022/04/19
References
1. قرآن کریم، ترجمه ابوالفضل بهرام پور و الهی قمشه‌ای و آیت الله مشکینی.
2. الهی زاده، محمدحسین(1397). درسنامه تربیت اقتصادی. مشهد: موسسه فرهنگی تدبر در قرآن و سیره، ص 105
3. پیغامی، عادل؛ تورانی، حیدر (۱۳۹۰). نقش برنامۀ درسی اقتصاد در برنامۀ تعلیم و تربیت رسمی و عمومی دنیا: ارائۀ یک برنامۀ عمل برای یک برنامۀ درسی مغفول. نوآوری‌های آموزشی. 9(37): 31-51.
4. جوادی آملی، عبدالله (1398). تفسیر تسنیم جلد هفتم. قم: مرکز بین المللی نشر اسراء.
5. حیدری، حسن (1380) تربیت اقتصادی از دیدگاه اسلام، پایان نامه کارشناسی ارشد گروه الهیات ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران ، ایران.
6. شورای عالی آموزش و پرورش (1390) . سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش. تهران : شورای عالی آموزش و پرورش
7. سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران (1391).
8. طغیانی، مهدی؛ پیغامی، عادل (1395). تعلیم و تربیت اقتصادی(جلد اول). تهران:انتشارات دانشگاه امام صادق(ع).
9. طهماسب زاده شیخلار، داود؛ مرادی، سمانه؛ ادیب، یوسف و اصغرپور، حسین (1399) تحلیل محتوای کتاب های درسی رشته مطالعات اجتماعی‌ دانشگاه فرهنگیان به لحاظ توجه به تربیت اقتصادی، پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 24 (47): 280- 248.
10. صنعتی، فاطمه؛ موسی زاده، زهره (1396). تبیین مولفه های تربیت اقتصادی بر اساس آموزه های اسلامی، تربیت اسلامی. 12(24): 73-97.
11. علاء الدین، محمد رضا (1390). آشنایی با آیات اقتصادی قران کریم( قسمت اول). فصلنامه قرآنی کوثر. 11( 38): 21-31.
12. قندهاری، آزاده؛ مهر محمدی، محمود؛ طلایی، ابراهیم؛ فرجی دیزجی، سجاد( 1397). تبیین اهداف تربیت اقتصادی دوره ابتدایی در ایران مبتنی بر سنتزپژوهی. مطالعات برنامه درسی ایران. 13( 48): 39-62.
13. مبشری، محمدتقی؛ صفری، محمود و اسفینی فراهانی، مهدیه (1400) تأثیر حفظ موضوعــی قرآن کریم بر خودتنظیمی دانش آموزان دختر شهرستان فراهان، مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. 6(1): 137-123.
14. موسی زاده، زهره؛ عظیم زاده اردبیلی، فائزه؛ صنعتی، فاطمه (1394). کاربست مؤلفه های حوزه توزیع تربیت اقتصادی در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر آموزه های اسلامی. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام. 3(5): 5-20.
15. هاشمی، سید مهدی ( 1397)، با قرآن خوشبخت شوید، قم: نشر آیه نور،
16. یوسف زاده، محمدرضا؛ آداک، موسی (۱۳۹7). بررسی محتوای کتابهای درسی دوره دوم ابتدایی بر مبنای تربیت اقتصادی از دیدگاه اسلام. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. 3(4): 153-182.



XML   Persian Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

tahmasebzadeh sheikhlar D, fattahi markid M, imanzadeh A. (2022). Identifying the Components of Economic Education in the Holy Quran and the Extent of its Reflection in Superior Documents. qaiie. 7(1), 91-122. doi:10.52547/qaiie.7.1.91
URL: http://qaiie.ir/article-1-844-en.html


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Volume 7, Issue 1 (2022) Back to browse issues page
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)