:: دوره 6، شماره 3 - ( 1400 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 36-7 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل محتوای انواع بازی و بازی وارسازی (گیمیفیکیشن) در کتاب های درسی قرآن و دینی دوره ابتدایی و محتوای رسمی این دروس در اپلیکیشن شاد
علیه رضاداد1 ، منیره صالحی* 2، مهسا موسوی1
1- دانشگاه فرهنگیان ، تهران ، ایران
2- دانشگاه فرهنگیان ، تهران ، ایران ، Salehi1380@gmail.com
چکیده:   (2594 مشاهده)
یکی از چالش­های مهم تربیت دینی، عدم پویایی و بی­انگیزگی یادگیرندگان است. از این­رو، ضروری است با بهره­گیری از شیوه­های خلاقانه نظیر بازی و بازی­وارسازی (گیمیفیکیشن)، پویایی لازم در آموزش مفاهیم دینی و قرآن را به وجود آورد. جامعه پژوهشی حاضر، شامل محتوای کتاب­های قرآن و هدیه­های آسمان دوره ابتدایی چاپ 1400- 1399 و همچنین محتوای رسمی شبکه آموزش دانش آموزی (شاد) این دروس در سال تحصیلی1400- 1399 است. نمونه پژوهش حاضر برابر با جامعه آماری می­باشد و از روش سرشماری استفاده شده است. واحد ضبط پژوهش شامل تمامی انواع محتوای کتاب­های درسی و فیلم­های اموزشی (تمرین، متن، پرسش تصویر) می­باشد و داده­ها با استفاده از آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شده­اند.
عمده­ترین یافته­های پژوهش عبارتند از: کتاب­های هدیه­های آسمان با داشتن 100 فراوانی مرتبط با مولفه­های بازی، (45/85%) در مقایسه با کتاب­های قرآن، توجه بیشتری به مولفه­های بازی داشته است. نتایج بررسی و مقایسه محتوای رسمی اپلیکیشن شاد دروس قرآن و هدیه­های آسمان نیز بیانگر این است که محتوای رسمی شاد درس هدیه­های آسمان با داشتن 102  فراوانی (28/84 %) توجه بیشتری به مولفه­های بازی داشته است. همچنین در این دروس به مولفه­های گیمیفیکیشن توجهی نشده است و به­طورکلی، در این زمینه، محتوای آموزشی بسیار ضعیف عملکرده است.
واژه‌های کلیدی: تحلیل محتوا، کتاب‌های هدیه‌های آسمان، کتاب‌های درسی قرآن، اپلیکیشن شاد، بازی، بازی وارسازی (گیمیفیکیشن).
متن کامل [PDF 1454 kb]   (1223 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1400/6/18 | ویرایش نهایی: 1400/9/15 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/9/9 | انتشار: 1400/9/15 | انتشار الکترونیک: 1400/9/15



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 3 - ( 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها