1- دانشگاه فرهنگیان ، تهران ، ایران 2- دانشگاه فرهنگیان ، تهران ، ایران ، Salehi1380@gmail.com
چکیده: (2594 مشاهده)
یکی از چالشهای مهم تربیت دینی، عدم پویایی و بیانگیزگی یادگیرندگان است. از اینرو، ضروری است با بهرهگیری از شیوههای خلاقانه نظیر بازی و بازیوارسازی (گیمیفیکیشن)، پویایی لازم در آموزش مفاهیم دینی و قرآن را به وجود آورد. جامعه پژوهشی حاضر، شامل محتوای کتابهای قرآن و هدیههای آسمان دوره ابتدایی چاپ 1400- 1399 و همچنین محتوای رسمی شبکه آموزش دانش آموزی (شاد) این دروس در سال تحصیلی1400- 1399 است. نمونه پژوهش حاضر برابر با جامعه آماری میباشد و از روش سرشماری استفاده شده است. واحد ضبط پژوهش شامل تمامی انواع محتوای کتابهای درسی و فیلمهای اموزشی (تمرین، متن، پرسش تصویر) میباشد و دادهها با استفاده از آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شدهاند.
عمدهترین یافتههای پژوهش عبارتند از: کتابهای هدیههای آسمان با داشتن 100 فراوانی مرتبط با مولفههای بازی، (45/85%) در مقایسه با کتابهای قرآن، توجه بیشتری به مولفههای بازی داشته است. نتایج بررسی و مقایسه محتوای رسمی اپلیکیشن شاد دروس قرآن و هدیههای آسمان نیز بیانگر این است که محتوای رسمی شاد درس هدیههای آسمان با داشتن 102 فراوانی (28/84 %) توجه بیشتری به مولفههای بازی داشته است. همچنین در این دروس به مولفههای گیمیفیکیشن توجهی نشده است و بهطورکلی، در این زمینه، محتوای آموزشی بسیار ضعیف عملکرده است.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي- كمي دریافت: 1400/6/18 | ویرایش نهایی: 1400/9/15 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/9/9 | انتشار: 1400/9/15 | انتشار الکترونیک: 1400/9/15