[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 6، شماره 4 - ( 1400 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 52-31 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی تربیت شهروندی برای دانش آموزان دوره ابتدایی، برآمده از مؤلفه های مکتب اسلام
ناصر کرمی1 ، رضا کچوئیان جوادی* 2، مجید قدمی3 ، علی محبی4
1- دانشگاه فرهنگیان بوشهر
2- دانشگاه فرهنگیان، سازمان مرکزی ، rkachoueian@gmail.com
3- پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
4- دانشگاه علوم انتظامی امین
چکیده:   (2269 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف کلی مطالعه تربیت شهروندی در مکتب اسلام و ارائه الگویی برای تربیت شهروندی دانش­آموزان دوره­ی ابتدایی صورت پذیرفته است.
 روش: این پژوهش ترکیبی است که در مرحله کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی و در مرحله کمی از تکنیک دلفی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش در مرحله کیفی شامل اندیشمندان و صاحبنظران اسلامی است که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در مورد تربیت شهروندی در اسلام اظهار نظر نموده­اند که در این بین به شکل هدفمند افکار و اندیشه­های ایشان در مقالات، کتب، مجلات، رساله­های دکتری و سایت­های اینترنتی بررسی، و این فرایند تا دستیابی به اشباع نظری ادامه یافت. همچنین، جامعه آماری در مرحله کمی شامل خبرگان حوزه تربیت شهروندی بود که به شکل هدفمند 15 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. برای جمع­آوری داده­های کیفی از فیش­برداری  و داده­های کمی از پرسشنامه استفاده شد. با کاربرد تکنیک تحلیل محتوا و کدگذاری باز، محوری و انتخابی داده­های جمع­آوری شده تحلیل گردید.
یافته­ها: یافته­های پژوهش حاکی از شناسایی 30 مؤلفه جهت تربیت شهروندی از منظر اسلام در ابعاد چهارگانه اخلاقی-اعتقادی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بود که در ادامه 22 مؤلفه از قبیل "انسان در جستجوی خداوند ، لزوم تربیت دینی، مهرورزی و بخشش در پرتو تربیت، احیای باورهای فطری، پرورش روحیه عدالت­خواهی، توجه به میانه­روی ، قانون­گرایی، تأکید بر مشورت و پذیرش خردجمعی، تشویق پرسشگری، منزلت سخت­کوشی ، قناعت­پیشگی و ...  به عنوان مؤلفه­های الگوی تربیت شهروندی در دوره ابتدایی شناسایی شد.
نتایج: تربیت شهروندی برآمده از رویکرد اسلامی می تواند به عنوان الگویی جهانشمول و کامل در خدمت تربیت دانش­­آموزان دوره ابتدایی قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: تربیت شهروندی، طراحی الگو، دوره ابتدایی، مکتب اسلام
متن کامل [PDF 1408 kb]   (1182 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1400/5/19 | ویرایش نهایی: 1400/11/30 | پذیرش: 1400/10/4 | انتشار: 1400/11/10 | انتشار الکترونیک: 1400/11/10
فهرست منابع
1. - قرآن کریم
2. - توسلی، غلامعباس و نجاتی حسینی، سیدمحمود (1383). واقعیت‌های اجتماعی شهروندی در ایران. فصلنامه جامعه‌شناسی ایران،5(2): 32-62
3. - جهان،جواد، زنگنه‌تبار،سجاد و پاک‌سرشت، محمد(1397). ارائه مدل شایستگی تربیت اسلامی دانش‌آموزان، بر اساس ابعاد و مؤلفه‌های تربیت شهروندی. پژوهش در نظام‌های آموزشی،12. 1045-1066
4. - خلوصی، محمدحسین (1398). تبیین مفهوم و مؤلفه‌های شهروندی در فلسفه سیاسی ارسطو و فارابی. فصل‌نامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی،6 . 57-82
5. - رضازاده‌طاهری، علی نقی و یزدخواستی، علی(1395). دلالت‌های تربیتی از مبانی تربیت شهروندی. چهارمین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی
6. - شورای عالی آموزش و پرورش (1390). سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. تهران: وزارت آموزش و پرورش
7. - صالحی،اکبر، محمدی‌پویا، فرامرز و ترکاشوند،سینا(1398). ارائه الگویی برای تربیت شهروند تراز جامعه اسلامی بر اساس رهیافت‌هایی از رساله حقوق امام سجاد(ع). فصلنامه علمی تربیت اسلامی،14(30).132-154.
8. - طاهرپور، محمدشریف(1394).تربیت اسلامی در عصر جهانی شدن: مفهوم، مبانی، اصول و روش‌های تربیت شهروند جهانی از دیدگاه قرآن کریم. رساله دکتری، دانشگاه فردوسی مشهد
9. - غلامی، سمیه و مشهدی زاده، محبوبه(1399). اثربخشی آموزش مهارت شهروندی مبتنی بر رساله حقوق امام سجاد(ع) بر آگاهی از حقوق شهروندی و عمل به آن در دانش آموزان متوسطه اول. فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 5(2). 69-94
10. فاتحی،فؤاد(1399). " بررسی تحلیلی مبانی تربیت شهروندی از منظر آموزه‌های قرآن کریم و طراحی مدلی مفهومی برای آن". رساله دکتری، دانشگاه تربیت مدرس
11. -فتحی،محمدرضا و سعادتمند،زهره(1394). تربیت شهروندی در دانش‌آموزان ابتدایی،اولین کنفرانس علمی پژوهشی راهکارهای توسعه وترویج آموزش علوم در ایران،گله دار،https://civilica.com/doc/482761
12. - قاسم‌پور‌خوشرودی،عرفانه و صفارحیدری،حجت(1394). مطالعه وضعیت و موانع توجه به مؤلفه‌های تربیت شهروندی اسلامی در دانشگاه(مطالعه موردی دانشگاه مازندران). فرهنگ در دانشگاه اسلامی،5(2).273-294
13. - صفایی مقدم، مسعود، کاظمی، محمود، پاک‌سرشت، محمد و مرعشی،‌ منصور (۱۳۸۶). بررسی اصول اساسی تربیت مدنی با رویکرد اسلامی. مجله علوم تربیتی و روان‌شناسی. شماره 15(3). 3-30
14. - کاظمی، یوسف(1399)، اثربخشی تعلیم و تربیت بر رفتار شهروندی، اولین کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی در فرایندهای تعلیم و تربیت،میناب،،،https://civilica.com/doc/1116458
15. - کوشی،زهرا، موسی پور،نعمت الله، آرمند،محمد و محبی،علی(1399). طراحی و اعتبارسنجی الگوی تربیت اخلاقی در دوره ی ابتدایی نظام آموزشی جمهوری اسلمی ایران. فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 5(3). 127-153
16. - کیشانی‌فراهانی،عزت‌الله، فرمهینی‌فراهانی، محسن و رهنمـا، اکبـر(١٣٩٢)."مؤلفـه‌هـای اساسی تربیت شهروندی اسلامی – ایرانی"، فصلنامه مطالعات ملـی، 14(4).51-74.
17. - لطف‌آبادی،حسین(1386). آموزش و پرورش، شهروندی جهانی و ملی، تقویت هویت و ارزش سیستم دانش‌آموزان. فصلنامه نوآوری‌های آموزشی. 5(17)، 7-4.
18. -محمدی،حسین،مزیدی،محمد و بهشتی،سعید (1397). تربیت شهروندی از دیدگاه اسلام و پراگماتیسم. فصلنامه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی شوشتر، 12(3).233-266
19. - نریمانی، محمد (1389). بررسی میزان رعایت مبانی، اصول و مؤلفه‌های تربیت شهروندی بر اساس آموزه‌های اسلامی با نظرسنجی از دانش‌آموزان متوسطه شهر اصفهان. پایان‌نامه ارشد،دانشگاه اصفهان



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karami N, Kachoueian Javadi R, Ghadami M, Mohebbi A. (2021). Designing a Model of the Citizenship Education for the Primary School Students Based on the Components of the School of Islam. qaiie. 6(4), 31-52. doi:10.52547/qaiie.6.4.31
URL: http://qaiie.ir/article-1-793-fa.html

کرمی ناصر، کچوئیان جوادی رضا، قدمی مجید، محبی علی. طراحی الگوی تربیت شهروندی برای دانش آموزان دوره ابتدایی، برآمده از مؤلفه های مکتب اسلام مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1400; 6 (4) :52-31 10.52547/qaiie.6.4.31

URL: http://qaiie.ir/article-1-793-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)