:: دوره 6، شماره 2 - ( 1400 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 87-108 برگشت به فهرست نسخه ها
نقد و بررسی محتوای کتابهای درسی قرآن دوره متوسطه اول بر اساس شاخصهای رویکرد اسلامی در تربیت اخلاقی
شیما عطار1، فائزه ناطقی*2، نصراله عرفانی3
1- دانشگاه آزاد واحد اراک
2- دانشگاه آزاد واحد اراک ، f-nateghi@iau-arak.ac.ir
3- دانشگاه پیام نور
چکیده:   (182 مشاهده)
ه هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخص­های رویکرد اسلامی در تربیت اخلاقی و تحلیل محتوای کتاب­های درسی قرآن دوره متوسطه اول بر اساس آن شاخص­ها انجام شد.
  روش: این پژوهش با ترکیبی از روش­های مطالعات کتابخانه­ای، دلفی فازی، تحلیل محتوای کیفی قیاسی و کمی صورت گرفت. در بخش مطالعات کتابخانه­ای، جامعه پژوهش را منابع علمی مرتبط با موضوع تحقیق تشکیل داد و روش نمونه­گیری از آن، در دسترس بود که تا رسیدن به حد اشباع اطلاعات ادامه داشت. برای جمع­آوری داده­ها از فیش و برای تجزیه و تحلیل داده­ها از شیوه کیفی استفاده شد. در بخش دلفی فازی، جامعه آماری شامل اساتید شاغل در دانشگاه­های استان­ همدان در سال 1399 در رشته­های علوم­تربیتی، روانشناسی و الهیات بود که 40 نفر از آن­ها به صورت هدفمند به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه محقق ساخته و برای تجزیه و تحلیل داده­ها از شاخص­های آمار توصیفی بهره­گیری شد. در بخش تحلیل محتوا، جامعه آماری را کتاب­های درسی قرآن دوره متوسطه اول تشکیل داد که به روش سرشماری بررسی شد. برای جمع­آوری داده­ها از چک لیست محقق ساخته تحلیل محتوا و برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش­­­ آنتروپی شانون بهره­­برداری گردید.
یافته­ها: یافته­ها حاکی از توزیع نامتوازن شاخص­های رویکرد اسلامی در تربیت اخلاقی­ در محتوای کتاب­های نامبرده است، بطوریکه بیشترین ضریب اهمیت مربوط به شاخص امر به معروف و کمترین ضریب اهمیت مربوط به شاخص­های توجه به تمایلات فطری انسانی، خودسازی، خودشکوفایی، خودشناسی، انتخاب آگاهانه و فعل ارادی می­باشد.
نتیجه­گیری: بازنگری در محتوای کتاب­های مذکور بر اساس شاخص­های رویکرد اسلامی در تربیت اخلاقی ضروری است.
واژه‌های کلیدی: تربیت اخلاقی، رویکرد اسلامی، کتابهای درسی قرآن، دوره متوسطه
متن کامل [PDF 1368 kb]   (31 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1400/3/5 | پذیرش: 1400/4/10 | انتشار: 1400/7/11


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 2 - ( 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها