1- گروه مدیریت دولتی ، واحد تهران مرکزی ،دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران 2- گروه مدیریت دولتی ، واحد تهران مرکزی ،دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران ، Dr.alirezaamirkabiri@gmail.com
چکیده: (2477 مشاهده)
هدف: یکی از مسائل مهم، ارزشی و مورد تأکید درآموزشوپرورش بحث عدالت سازمانی است که رعایت آن در سازمان آموزشوپرورش که یک سازمان آموزشی است و زیرساختهای آینده منابع انسانی جامعه در آن شکل میگیرد، مهم و ضروری است. به همین دلیل، هدف از انجام این پژوهش طراحی و تبیین مدل عدالت سازمانی با رویکرد ارزشهای اسلامی است. روش: روش پژوهش به لحاظ ماهیت داده از نوع کیفی و به لحاظ هدف از نوع کاربردی میباشد. مشارکتکنندگان در پژوهش را 27 نفر از اساتید ، متخصصان و خبرگان سازمان آموزش و پرورش استان اردبیل تشکیل میدهند که بهصورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته عمیق و تجزیهوتحلیل اطلاعات نیز با استفاده از فن تحلیل مضمون و نرمافزارMAXQDA انجام شد. جهت بررسی روایی پژوهش از روش مثلث سازی دادهها و برای ارزیابی پایایی از روش هولستی استفاده شده است. یافته ها: نتایج حاکی از شناسایی سه مضمون اصلی برای عدالت سازمانی با رویکرد ارزشهای اسلامی شامل عدالت توزیعی (عدم تبعیض در اجرای قوانین، انتصاب و استخدام بر اساس معیارهای اسلامی، امانتداری، توزیع عادلانه امکانات و ...)، رویهای (پایبندی به قرآن، برخورداری از تقوا، رعایت حلال و حرام، نهادینهسازی امر بهمعروف و نهی از منکر، گذشت کردن هنگام مشاهده اشتباهها، برخورداری از پشتوانه قوی معنوی و مذهبی و ...) و مراودهای (احساس برادری دینی، اخلاص در کار، حفظ کرامت انسانی، داشتن روابط حسنه باهم، فروخوردن خشم، افتادگی نسبت به کارکنان و ...) است .نتیجه گیری : بر این اساس لازم است زمینه و بسترهای لازم برای پیادهسازی عدالت سازمانی و پیامدهای آن فراهم نمود.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي- كيفي دریافت: 1400/1/26 | ویرایش نهایی: 1400/12/14 | پذیرش: 1400/4/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/6/7 | انتشار: 1400/7/11 | انتشار الکترونیک: 1400/7/11