مبانی، اهداف و اصول تربیتدینی دانشآموزان مبتنی بر پذیرش دورهرمنوتیک میان افکار، احوال و اعمال در حکمت متعالیه
|
محمدرضا حاجی محمدرفیع1 ، ابوالفضل غفاری* 2، جهانگیر مسعودی3 ، محسن ایمانی نائینی4 |
1- دانشگاه فردوسی مشهد 2- دانشگاه فردوسی مشهد- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، ghaffari@um.ac.ir 3- دانشگاه فردوسی مشهد دانشکده الهیات 4- دانشگاه تربیت مدرس دانشکده علوم انسانی |
|
چکیده: (1850 مشاهده) |
رسیدن به قرائت جدید و کاملتری از حکمت متعالیه در خصوص ارتباط میان مؤلفههای افکار، احوال و اعمال و چگونگی آن در پیامدهای الگوی تربیتدینی در آموزشوپرورش، هدف از نگارش این مقاله است. در نگاه رایج، افکار انسان بر احوال و احوال او بر اعمالش مؤثر است. چنین به نظر میرسد که در برداشت فوق که بهصورتدیدگاهی غالب درآمده است، رابطۀ افکار، احوال و اعمال، یکجانبه و خطی است و پیامد آن، اهمیت دادن به کلاسهای نظری و تأکید بر محتوای آموزشی برای تربیتدینی خواهد بود که تاکنون نتایج ارزندهای به همراه نداشته است. این مقاله با این پرسش اصلی که "دیدگاه انسانشناختی صدرالدین شیرازی در خصوص رابطۀ میان افکار، احوال و اعمال، چه اشارات تربیتی درزمینۀ مبانی، اهداف و اصول تربیتدینی فراهم مینماید؟"، نظر ملاصدرا را دراینباره بررسی نموده و در راستای تدوین الگوی تربیتدینی بر این اساس، برآمده است. دستآوردهای این پژوهش، حاکی از آن بوده است که صدرالمتألهین میان سه مؤلفۀ یادشده، معتقد به تأثیر و تأثر متقابل و هم سنگ است و بهعبارتدیگر، قائل به دورهرمنوتیک میان سه مؤلفه افکار، احوال و اعمال است؛ بنابراین، در حکمت متعالیه، نهتنها نگاه خطی جایگاهی درخور ندارد، بلکه تأثیرات چند سویۀ مؤلفهها و ارتقای وجود آدمی در این سیرِ رو به تزاید، مورد تأکید است. با توجه به چنین رویکردی، مبانی، اهداف و اصول تربیتدینی موردنظر ملاصدرا نیز بهجای تربیت شناخت محور و یکسویه، بر تعلیم و تربیت چند سویه و چندجانبه نگر تأکید دارد.
|
|
واژههای کلیدی: تربیتدینی، صدرالمتألهین، دورهرمنوتیک، افکار، احوال، اعمال |
|
متن کامل [PDF 808 kb]
(994 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي - فلسفي دریافت: 1399/11/6 | ویرایش نهایی: 1400/4/5 | پذیرش: 1400/1/10 | انتشار: 1400/1/10 | انتشار الکترونیک: 1400/1/10
|
|
|
|