[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 6، شماره 2 - ( 1400 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 164-133 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه تطبیقی و طراحی الگوی مفهومی سواد رسانه‌ای مبتنی بر اسناد تحولی آموزش و پرورش ایران
بشیر حسینی* 1، اکرم گودرزی2 ، سوسن کشاورز3 ، زهرا نورانی4
1- دانشگاه صدا و سیما ، saiedbashir@gmail.com
2- دانشگاه امام صادق ع پردیس خواهران
3- دانشگاه خوارزمی
4- دانشگاه امام صادق ع
چکیده:   (3021 مشاهده)
 هدف :پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی بومی-اسلامی سواد رسانه­ای مبتنی بر اسناد تحولی آموزش و پرورش در نظام تربیت رسمی و عمومی ایران درسال 1399 انجام شد.
روش :  با استفاده از روش مطالعه کتابخانه­ای و اسنادی، به مطالعه تطبیقی تجارب کشورهای پیشرو در زمینه سوادرسانه­ای و مطالعه تحلیلی اسناد تحولی آموزش و پروش پرداخته شد. جامعه پژوهش شامل اسناد واطلاعات در خصوص سوادرسانه­ای در سه کشور پیشرو کانادا، ژاپن و استرالیا و اسناد تحولی آموزش و پرورش شامل سند مبانی نظری تحول بنیادین، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و دیگر اسناد پشتیبان آن است. در این پژوهش از روش نمونه­گیری هدفمند و به منظور تحلیل اسناد تحولی از ابزار تحلیل محتوای کیفی­استقرایی­ تا سطح کدگذاری باز استفاده شد.
یافته ها :  یافته­ های­تحقیق حاکی از مفهوم­سازی سوادرسانه­ای در باز تعریفی از همه ابعاد (مبانی، تعریف، ویژگی­ها، رویکرد و چشم­انداز) بود. براین اساس الگوی سواد رسانه­ای مبتنی برارزش­ها و مبانی­جهان­بینی­توحیدی، با تأکیدبرمقام خلیفه­اللهی، تعقل­ورزی، مسئولیت­پذیری، معرفت­یابی، محدودیت شناخت، تأکید برحیات طیبه(مبتنی بررشد فردی و جمعی)، مراتبی بودن حیات طیبه، عدالت­تربیتی، تاکید بر احسان و گذشت، تاکید برارتقای بعدزیباشناختی در تمامی مؤلفه­ ها طراحی شد.از مهم­ترین ویژگی­های این الگو، رویکرد و چشم­ انداز"موقعیت­شناسی و موقعیت­ آفرینی در فضای رسانه­ای" و"تکوین و تعالی پیوسته هویت رسانه­ای متربیان" است.
نتیجه گیری : از این رو  با طراحی چنین الگوی مفهومی، تمامی فرآیندهای سواد رسانه­ای در کشور جهت بومی-اسلامی یافته و از تشتت و اغتشاش رهایی می­یابد.
واژه‌های کلیدی: الگوی بومی- اسلامی، مطالعه تطبیقی، اسناد تحولی آموزش و پرورش، سواد رسانه‌ای، هویت رسانه‌ای
متن کامل [PDF 1488 kb]   (1472 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1399/7/1 | ویرایش نهایی: 1400/7/27 | پذیرش: 1400/4/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/4/5 | انتشار: 1400/7/11 | انتشار الکترونیک: 1400/7/11



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini B, Goodarzi A, Keshavarz S, Noorani Z. (2021). The comparative study and design of a conceptual model of media literacy based on transformational documents of Iranian education. qaiie. 6(2), 133-164. doi:10.52547/qaiie.6.2.133
URL: http://qaiie.ir/article-1-629-fa.html

حسینی بشیر، گودرزی اکرم، کشاورز سوسن، نورانی زهرا. مطالعه تطبیقی و طراحی الگوی مفهومی سواد رسانه‌ای مبتنی بر اسناد تحولی آموزش و پرورش ایران مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1400; 6 (2) :164-133 10.52547/qaiie.6.2.133

URL: http://qaiie.ir/article-1-629-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 2 - ( 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)