[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 4، شماره 4 - ( 1398 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 68-37 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش فلسفه به نوجوانان بر پرورش باورهای زیبایی شناختی و قضاوت های اخلاقی دانش آموزان دوره متوسطه: به روش حلقه کندوکاو فلسفی
معصومه ایمان نژاد ، علی ایمان زاده ، کیومرث تقی پور ، داود طهماسب زاده شیخلار* 1
1- ، d.tahmaseb@tabrizu.ac.ir
چکیده:   (3383 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش فلسفه برای نوجوانان با روش کندوکاو فلسفی با بهره گیری از داستان های متون کلاسیک فارسی بر پرورش باورهای زیبایی شناختی و قضاوت های اخلاقی دانش آموزان دوره متوسطه انجام یافته است. روش پژوهش از نوع طرح شبه تجربی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر دانش آموزان دوره اول متوسطه شهر تبریز می باشد که از بین مناطق 5 گانه، ناحیه 4 شهر تبریز انتخاب و به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای دو مدرسه و از هر مدرسه یک کلاس انتخاب گردید. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه باورهای زیبایی شناسی تقی زاده و بابایی (1396، به نقل از احمدی، 1396) و پرسشنامه قضاوت اخلاقی  دورگانداسینها و میراوارما((Dorgandacinha & Miravarma,1998  استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس) استفاده شد. با توجه به نتایج پژوهش می­توان گفت که میانگین گروه‌ه آزمایش با مقدار اتای (61/0) در متغیر باورهای زیبایی شناسی و مقدار اتای (322/0) در متغیر قضاوت اخلاقی از میانگین گروه کنترل بالاتر است و تفاوت معنی‌داری با یکدیگر دارند. برنامه آموزش فلسفه برای نوجوانان به روش حلقه کندوکاو فلسفی بر باورهای زیبایی شناختی و قضاوت اخلاقی نوجوانان تاثیر مثبت دارد. پس می‌توان نتیجه گرفت که از طریق آموزش فلسفه برای نوجوانان می توان باورهای زیبایی شناختی و قدرت قضاوت اخلاقی آنان را تقویت کرد.
واژه‌های کلیدی: آموزش فلسفه، باورهای زیبایی شناختی، قضاوت اخلاقی، حلقه کندوکاو فلسفی
متن کامل [PDF 347 kb]   (997 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي - فلسفي
دریافت: 1398/10/2 | پذیرش: 1399/2/20 | انتشار: 1399/3/24 | انتشار الکترونیک: 1399/3/24
فهرست منابع
1. قرآن کریم، ترجمه الهی قمشه ای
2. آقایی، سیده الهام (1392)، شناسایی مؤلفه های تربیت زیبایی شناختی در برنامه های درسی بر مبنای آموزه های اسلامی، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه امام صادق (پردیس خواهران)، تهران.
3. احمدی، علی (1396)، زیبایی‌شناسی و خاستگاه آن در پویه شناسی صور معماری، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان.
4. اکرمی، لیلا؛ قمرانی، امیر؛ آقالر، صدیقه (1394) اثر بخشی آموزش فلسفه به شیوه حلقۀ کندوکاو بر پرسشگری و نگرش به خلاقیت در دانش آموزان نابینا. فصلنامه علمی و پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 4(4): 88-71.
5. الماسی حسینی، سید صمد(1391) بررسی تاثیر اجرای برنامه آموزش تفکر، با عنوان «فلسفه برای کودکان» به صورت اجتماع پژوهشی، بر بهبود مهارت های اجتماعی و عزت نفس در دانش آموزان پایه پنجم. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی.
6. ایمانی، محسن؛ قاسمی، علی؛ صادق زاده، علیرضا؛ سعیدی مهر، محمد (1396) تبیین و تحلیل تربیت اخلاقی از منظر زیبایی شناختی با تاکید بر آرا متفکران عمل گرایی، اندیشه های نوین تربیتی، 13(3): 57-37.
7. باقرپور، معصومه (1397) تاثیر آموزش ذهنیت فلسفی بر نگرش دینی و مهارت‌های زندگی معلمان، فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 3(2): 28-7
8. بدری گرگری، رحیم؛ واحدی، زهرا (1394) تاثیر اجرای برنامه فلسفه برای کودکان بر رشد هوش اخلاقی دانش آموزان دختر. فصلنامه تفکر و کودک (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)، 6 (1): 18-1
9. برهمن، مریم؛ خدابخشی صادق آبادی، فاطمه (1396). آموزش فلسفه برای کودکان. مجله پبشرفته های نوین در علوم رفتاری، 2 (9): 104-90
10. بهزادفر، مرجان (1394). بررسی اثربخشی آموزش فلسفه برای کودکان (p4c) در تربیت معنوی،. دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی، موسسه آموزش عالی مهر اروند، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار.
11. تجلی نیا، امیر؛ کریمی، روح الله (1394) بررسی تأثیر اجرای برنامۀ فلسفه برای کودکان در کاهش و مهار خشم دانش آموزان پسر پایۀ اول مقطع متوسطۀ شهر تهران. مجله علمی و پژوهشی تفکر و کودک ( پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) 5(9): 63-39.
12. دره زرشکی، نسرین؛ برزگر بفرویی، کاظم و زندوانیان، احمد (1396) اثربخشی آموزش فلسفه به شیوه حلقه کندوکاو بر تفکر انتقادی در دانش آموزان دوره ابتدائی، فصلنامه روانشناسی شناختی، 5(2): 76-61
13. دورگانداسینها ، میروارما (1998) راهنمای آزمون قضاوت اخلاقی (MJT)، ترجمه ابوالفضل کرمی، قابل دسترسی در وب سایت مدیران آموزشی www.edu-admin.ir
14. دیوئی، جان (1393) هنر به مثابه تجربه، ترجمه مسعود علیا، تهران: ققنوس
15. جعفری، اصغر؛ رحمانی، هانیه؛ امیری مجد، مجتبی (1395) پیش بینی قضاوت اخلاقی در دانش آموزان دختر مدارس ابتدائی عادی و تیزهوش براساس ارزش های شخصی – خانوادگی و خود پنداره. فصلنامه پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، 6 (2): 80-65
16. جناب زاده رودباری، مریم؛ انصاریان، فهیمه، نادری، عزت اله (1395) بررسی میزان اعتماد پذیری برنامه آموزش فلسفه برای کودکان (p4c) در فعالیت های پرورشی بر کنترل برون ریزی و درون ریزی در دانش اموزان پسر مقطع متوسطه مدارس شهر تهران، فصلنامه پژوهش در برنامه ریزی، 3(24): 158-144
17. حسینی، افضل السادات؛ حسینی، سیدحسام (1390) بررسی رویکردهای مختلف در برنامه آموزش فلسفه برای کودکان و نسبت آن با برنامه درسی رسمی، اندیشه های نوین تربیتی، 7(2): 175-147
18. خادم صادق، مرضیه؛ فریدونی، شاپور (1394). اثربخشی آموزش فلسفه به کودکان در رشد تفکر فلسفی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی ناحیه یک شیراز. اولین همایش بین المللی نوآوری و تحقیق در هنر و علوم انسانی.
19. خاکپور، مسعود؛ مهرآفرید، معصومه (1391) قضاوت اخلاقی کودکان پیش دبستانی پنج و شش ساله، فصلنامه تفکر و کودک (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)، 3 (1): 14-1
20. سیفی گندمانی، محمد یاسین؛ شقاقی، فرهاد؛ کلانتری میبدی، سارا (1390) اثربخشی برنامه آموزش فلسفه به دانش آموزان دختر بر عزت نفس و توانایی حل مسئله آنها. فصلنامه روانشناسی کاربردی. 5(2): 83-66.
21. شکوهی، غلامحسین (1377) مبانی و اصول آموزش و پرورش، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
22. صفایی مقدم، مسعود (1377) برنامه آموزش فلسفه به کودکان، فصلنامه علوم انسانی دانشگاه الزهرا(س)، 8 (26و27): 184-161.
23. طهماسب زاده شیخلار، داود (1393) مدل مفهومی برنامه درسی مبتنی بر رویکرد زیبایی شناسی؛ رساله دکتری دانشگاه شهید بهشتی.
24. طهماسب زاده شیخلار، داود؛ علم الهدی، جمیله (1394) تربیت زیبایی شناختی: رهیافتی جامع برای چالش های برنامه درسی، دومین کنفرانس بین المللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران
25. طهماسب زاده شیخلار، داود؛ فرج پور بناب، فاطمه (1397) تربیت زیبایی شناختی در فضای تربیت شناختی، سومین کنفرانس بین المللی دستاوردهای نوین پژوهشی در علوم اجتماعی، علوم تربیتی و روانشناسی، تهران
26. عسگری، محمد؛ دیناروند، حسن؛ ترکاشوند، محمدرضا (1394) تاثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر تفکر منطقی دانش آموزان دختر و پسر سوم راهنمایی منطقه سامن، فصلنامه روانشناسی تربیتی، 11(35): 41-25
27. فتحی، لیلا؛ احقر، قدسی (1397). تاثیر آموزش فلسفه برای کودکان (p4c) به روش پژوهش مشارکتی بر مسئولیت پذیری دانش آموزان. مجله خانواده و پژوهش، 15(1): 18-7
28. فرمهینی فراهانی، محسن؛ میرزامحمدی، محمدحسین؛ خارستانی، اسماعیل (1387). تبیین تطبیقی اهداف آموزش فلسفه به کودکان در کشورهای مختلف، مجله حمکت و فلسفه، 4 (4): 70-45
29. کرامتی، میسره؛ عمادیان، سیده علیا (1395) رابطه رشد اخلاقی، اعتیاد به پیامک و افت تحصیلی دانش آموزان، فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 6(4): 126-111
30. کریمی، رامین (1385) رشد اخلاقی کودکان، روزنامۀ همشهری، 31 فروردین
31. کلانتری، سارا؛ بنی جمالی، شکوه السادت، خسروی؛ زهره (1392) اثربخشی برنامه فلسفه برای کودکان در کاهش تفکرات غیرمنطقی دانش آموزان دختر کلاس اول راهنمایی شهرستان بروجن. مجله روانشناسی بالینی و شخصیت )دانشور رفتار)، 32(11): 50-38.
32. لطف آبادی، حسین (1379). روانشناسی رشد اخلاقی، ارزشی و دینی در نوجوانی و جوانی. مجله حوزه و دانشگاه، 29.
33. ماسن، پاول هنری؛ کیگان، جروم؛ هوستون، آلتا کارول؛ کانجر، جان جین وی (1380) رشد و شخصیت کودک، ترجمۀ مهشید یاسایی، تهران: نشر مرکز.
34. محمدیان شعرباف، حمیدرضا؛ صالح زاده، مهدی؛ صادقی بایگی، معصومه؛ کامل عباسی، امیررضا؛ سرگلزایی، حسین (1392) بررسی مقایسه ای قضاوت اخلاقی دختران نوجوان شهری و روستایی، ششمین کنفرانس بین المللی روانپزشکی کودک و نوجوان. دانشگاه علوم پزشکی تبریز
35. مرعشی، سید منصور؛ چراغیان، جعفر؛ صفایی مقدم، مسعود؛ ولوی، پروانه (1397) بررسی تطبیقی تفکر اجتماعی در اندیشه علامه طباطبایی و لیپمن و استخراج دلالت‌های آن در برنامه آموزش فلسفه برای کودکان ، فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی ، 3(1): 186-149
36. معنوی پور، داوود (1391) ساخت مقیاس سنجش رشد اخلاقی برای دانش آموزان. فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی، 4(7): 96-90
37. نقیب زاده، میرعبد الحسین (1381) نگاهی به فلسفه آموزش و پرورش، تهران: انتشارات طهوری.
38. هاشمی، سمیه (1391) بررسی تأثیر اجرای برنامه آموزش فلسفه به کودکان به روش اجتماع پژوهشی بر خلاقیت و آگاهی فراشناختی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی ناحیه 1 شهر همدان. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور مرکز همدان.



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Iman-nejad M, Iman-Zade A, Taqi-pur K, Tahmasb-zade Sheikhlar D. (2019). The Effectiveness of Teaching Philosophy to Adolescents on Development of Aesthetic Beliefs and Moral Judgments of High School Students through Philosophical Community of Inquiry. qaiie. 4(4), 37-68. doi:10.29252/qaiie.4.4.37
URL: http://qaiie.ir/article-1-563-fa.html

ایمان نژاد معصومه، ایمان زاده علی، تقی پور کیومرث، طهماسب زاده شیخلار داود. اثربخشی آموزش فلسفه به نوجوانان بر پرورش باورهای زیبایی شناختی و قضاوت های اخلاقی دانش آموزان دوره متوسطه: به روش حلقه کندوکاو فلسفی مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1398; 4 (4) :68-37 10.29252/qaiie.4.4.37

URL: http://qaiie.ir/article-1-563-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 4 - ( 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)