[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 1، شماره 1 - ( 1394 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 156-133 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین ابعاد و مؤلفه های رشد معنوی انسان و تحلیل آن در محتوای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران
حسن نجفی* 1، رضا وفایی2 ، حسن ملکی3
1- مطالعات برنامه درسی، دانشگاه علامه طباطبایی ، hnajafih@yahoo.com
2- مطالعات برنامه درسی، دانشگاه شاهد
3- برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (4819 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تبیین ابعاد و مؤلفه‌های رشد معنوی انسان و تحلیل آن در محتوای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران است. روش پژوهش توصیفی شامل؛ تحلیل اسنادی و نیز تحلیل محتوا بود و رویکرد آن نیز کاربردی محسوب می‌گردد. جامعه تحلیلی، شامل دو بخش؛ متون مرتبط با ابعاد و مؤلفه‌های رشد معنوی انسان و متن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مصوب آذر ماه 1390 می‌باشد که با توجه به ماهیت موضوع و محدودیت جامعه پژوهشی، از نمونه‌گیری صرف نظر شده و کل جامعه آماری مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. ابزارهای اندازه‌گیری، فرم فیش‌برداری و نیز سیاهه تحلیل محتوای محقق ساخته بود. داده‌های اسنادی به شیوه کیفی با استفاده از شاخص‌های توصیفی در فرایند آنتروپی شانون مورد تحلیل قرار گرفت. عمده‌ترین یافته‌های پژوهش بیانگر آن است که: - چارچوب مفهومی رشد معنوی انسان را می‌توان براساس مدارک و مستندات مرتبط در 3 بُعد و 29 مؤلفه تدوین نمود. - میزان تراکم توجه به رشد معنوی در بخش هدف‌های عملیاتی و راهکارها با 70 فراوانی و 7/41 درصد زیاد و در بخش بیانیه مأموریت با 2 فراوانی و 2/1 درصد بسیار کم می‌باشد. - در بین ابعاد مورد بررسی، بعد اخلاق با میزان بار اطلاعاتی 839/0 و ضریب اهمیت 373/0 بیشترین توجه را به خود اختصاص داده است، این در حالی است که به بعد تعقل با میزان بار اطلاعاتی 670/0 و ضریب اهمیت 298/0کمتر توجه شده است. 
واژه‌های کلیدی: رشد معنوی انسان، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تحلیل محتوا، آنتروپی شانون
متن کامل [PDF 652 kb]   (4662 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1394/5/31 | ویرایش نهایی: 1397/6/13 | پذیرش: 1394/8/18 | انتشار: 1396/8/9 | انتشار الکترونیک: 1396/8/9
فهرست منابع
1. Amram, Y. (2007). The seven dimensions of spiritual intelligence: An ecumenical, grounded theory. Institute of Transpersonal Psychology. Palo Alto, CA. pp 1-8.
2. Bigger, S. (2008). Secular spiritual education? E-journal of the British Education Studies Association, 1, pp. 60-70.
3. Binder, M.J. (2011). I saw the universe and I saw the world: Exploring spiritual literacy with young children in a primary classroom. International Journal of Children's Spirituality, 16, pp. 19-35. [DOI:10.1080/1364436X.2010.542132]
4. Bowman, N. A. , & Small, J. L. (2010). Do college students who identify with a privileged religious group experience greater spiritual development? Exploring individual and institutional factors. Journal of Research in Higher Education, 51, 595-614. [DOI:10.1007/s11162-010-9175-2]
5. Brona, M., & Fiona, T. (2007). Spirituality as a universal concept: Student experience of learning about spirituality through the medium of art. Nurse Education in Practice, 7. pp 275–284. [DOI:10.1016/j.nepr.2006.09.001]
6. Buchanan, M. (2010). Attending to the spiritual dimension to enhance curriculum change. Journal of Beliefs and Values: Studies in Religion & Education. 31 , PP 191-201. [DOI:10.1080/13617672.2010.503632]
7. Cecero, J. J., Prout, T. A. (2011). Measuring faculty spirituality and its relationship to teaching style. Journal of Religion & Education, 38 , 128–140. [DOI:10.1080/15507394.2011.579532]
8. Crick, R. D., & Jelfs, H. (2011). Spirituality, learning and personalisation: Exploring the relationship between spiritual development and learning to learn in a faith-based secondary school. International Journal of Children's Spirituality, 16 , pp. 197-217. [DOI:10.1080/1364436X.2011.613068]
9. Daniliuk, A. I., Kondakov, A. M, & Tishkov, V, A. (2010). The spiritual and moral education of Russia's school students. Journal of Russian Education and Society, 52 , PP 3-18. [DOI:10.2753/RES1060-9393520201]
10. Halama, P., & Strizenec, M. (2004). Spiritual, existential or both? Theoretical considerations on the nature of higher intelligences. Journal of Studia Psychologica, 43, pp 239-253.
11. King, U. (2010). Earthing spiritual literacy: How to link spiritual development and education to a new Earth consciousness?. Journal of Beliefs & Values: Studies in Religion & Education, 31, pp 254-260. [DOI:10.1080/13617672.2010.520998]
12. Meehan, C. (2002). Promoting spiritual development in the curriculum. Journal of Pastoral Care in Education, 20 , pp 16–24. [DOI:10.1111/1468-0122.00216]
13. Rivelli, S. (2010). Citizenship education at high school: A comparative study between Bolzano and Padova (Italy). Journal of Social and Behavioral Sciences, 2 , pp 4200–4207. [DOI:10.1016/j.sbspro.2010.03.664]
14. Sahu, T. K., & Pradhan, S. R. (2008). A Conceptual analysis of spiritual intelligence and its relevance. Retrieved from http://shiram college. academia. edu/Tapansahu/papers
15. Sisk, D. (2008). Engaging the spiritual intelligence of gifted students to build global awareness. Journal of Roeper Review, 30 , PP 24- 30. [DOI:10.1080/02783190701836296]
16. Tisdell, E. J. (2003). Exploring spirituality and culture in adult and higher education. San Francisco: Jossey – Bass.
17. Vaughan, F. (2002). What is spiritual intelligence?. Journal of Humanistic Psychology, 42 , pp 16-33. [DOI:10.1177/0022167802422003]



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najafi H, Vafaei R, Maleki H. (2016). Explaining the Dimensions and Components of Human Spiritual Growth and its Analysis in Terms of Iran’s Education Fundamental Reform Document . qaiie. 1(1), 133-156. doi:10.29252/qaiie.1.1.133
URL: http://qaiie.ir/article-1-36-fa.html

نجفی حسن، وفایی رضا، ملکی حسن. تبیین ابعاد و مؤلفه های رشد معنوی انسان و تحلیل آن در محتوای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1394; 1 (1) :156-133 10.29252/qaiie.1.1.133

URL: http://qaiie.ir/article-1-36-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 1 - ( 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)