:: دوره 8، شماره 4 - ( 1402 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 132-109 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی آموزه های تربیتی سوره یوسف در ساحت های شش گانه تربیت با تاکید بر دیدگاه آیت الله جوادی آملی
فاطمه علی پور* 1، اعظم محمودی2
1- دانشگاه فرهنگیان-قم ، alipoor@cfu.ac.ir
2- دانشگاه فرهنگیان-قم
چکیده:   (524 مشاهده)
هدف: واکاوی آموزه‌های تربیتی سوره یوسف در ساحت‌های شش‌گانه تربیت با تأکید بر دیدگاه آیت‌الله جوادی ‌آملی بود.
روش: روش پژوهش حاضر، کیفی مبتنی بر بررسی کتابخانه‌ای است. راهبرد آن، تحلیل محتوای کیفی استقرایی بود. جامعه مطالعه، متن تفسیر تسنیم (41-40) بود که بنابر جامع بودن و معاصر بودن مفسر انتخاب شد. روش تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها در این پژوهش روش تحلیل استقرایی مبنی بر نظام کدگذاری است.
یافته‌ها: نتایج یافته‌ها به شناسایی 91 مؤلفه فرعی و 25 مؤلفه اصلی منجر شد که عبارتند از: ادب توحیدی، نبوت، معادباوری، فضایل اخلاقی و درک رذایل اخلاقی، ارتباط با خانواده، اخلاق اجتماعی، اعمال مدیریت صحیح، خیرخواهی و حل مشکلات جامعه، توجه به تفریحات سالم، مراقبت روحی و جسمی، اهمیت جایگاه اقتصادی، جهاد اقتصادی، عدالت در توزیع، مذمت فقر، درک زیبایی‌های خالق، آرامش روانی، زیبایی کلام و سیرت، توجه به عواطف، معرفت‌شناسی، بصیرت، علم نافع، عبرت‌آموزی، تعادل در توجه به علم و توکل و اعتقاد به علیم بودن خداوند.
نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش در مقایسه با پژوهش‌های قبلی، مؤلفه‌های تربیتی را در شش ساحت تربیتی براساس سوره یوسف 7 و دیدگاه آیت‌الله جوادی‌آملی تبیین کرد. این نوشتار نشان داد که آموزه‌های قرآن بستر جامعی برای استخراج برنامه تربیتی در ساحت‌های گوناگون است.
واژه‌های کلیدی: آموزه های تربیتی، سوره یوسف، ساحت های شش گانه، آیت الله جوادی آملی
متن کامل [PDF 1389 kb]   (128 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1402/2/7 | ویرایش نهایی: 1403/2/31 | پذیرش: 1402/6/4 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/6/11 | انتشار: 1403/3/1 | انتشار الکترونیک: 1403/3/1



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 4 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها