هدف: از اجرای پژوهش حاضر، احصاء تجارب زیسته دانشآموزان دختر مقطع متوسطه از چالش کشف حجاب در مسیر مدرسه بود. روش : روش پژوهش؛ مبتنی بر رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی از نوع توصیفی بود. برای گردآوری دادهها، از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده و برای تحلیل دادههای پژوهش، از تحلیل مضمون بهره گرفته شد.
یافته ها:در این مطالعه، ده مضمون کلی در سه بعد محوری شامل برداشت ناصواب ارزش حجاب، دستاویز نمودن ارزش حجاب و القاء تفکر حجاب مانع آزادی جای گرفتند. همچنین ابعاد زمینههای فرهنگی، اجتماعی و شخصی و خانوادگی مبتنی بر تسهیل پدیده حجاب و ابعاد درک شدن به جای طرد شدن، عدم تبیین و روشننگری مطلوب و مغفول بودن الگوهای عملی و شعارزدگی مبتنی بر بازدارنده بودن پدیده حجاب شناسایی شد. نتیجه گیری : بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان استنتاج نمود که مواجهه با چالش کشف حجاب دانشآموزان در مسیر مدرسه مستلزم تغییر نگاه دستگاههای اجرایی به مقوله حجاب است و باید از مواضع برخوردهای سطحی و شتابزده دوری نموده و مسیر تبیین و روشننگری را جایگزین ساخت. همچنین نیاز است که در زمینه نیازهای واقعی دانشآموزان و نسل جوان، توسط جامع عمومی و ذینفعان، فرهنگسازی شده و از پتانسیل نهادهای اجتماعی، آموزشی و رسانهای و حتی سیاسی بهرهگیری شود. چنانچه رویه موجود در رابطه با پدیده حجاب دانشآموزان و نسل جوان تداوم یابد و به فرایند مواجه آن کمتوجهی شود؛ موجب شکاف عمیقتری در آینده نزدیک خواهد شد.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي- كيفي دریافت: 1402/3/5 | ویرایش نهایی: 1402/12/8 | پذیرش: 1402/5/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/5/29 | انتشار: 1402/10/2 | انتشار الکترونیک: 1402/10/2