[Home ] [Archive]   [ فارسی ]  
:: Main :: About :: Current Issue :: Archive :: Search :: Submit :: Contact ::
:: Volume 7, Issue 1 (2022) ::
qaiie 2022, 7(1): 7-40 Back to browse issues page
Representation of Experience of Self-Care in High School Students: A Phenomenological Study
Gholamreza Omidi1, Abdollah Hojjati2, Ali Imanzadeh3
1- maran branch
2- bonab branch , abdollahbonabi@gmail.com
3- university of tabriz
Abstract:   (1145 Views)
Objective: one of the best approaches in regard with the youths' health is paying attention to self-care and its principles in proportion to the physical and mental development. The objective of this study is a representing an experience in self-care among the students in senior high school.
Method: the present study is a qualitative one from the interpretative phenomenological type. The research community consists of female students in senior high schools in Marand city. The community consisted of 25 students who were selected through sampling based on objective. The decision to end the sampling was based on theoretical saturation. A semi-structured interview was used to gather data. The interviews were recorded and analyzed using the method of Streubert and Carpenter. To assess the strength and rightness of the data, four criteria were used as follows: acceptability, reliability, verifiability, and transferability.   
Findings: from the perception and experience of self-care of students in senior high school, seven themes including meaning and conception of self-care, limits of self-care, necessity of self-care plan, teaching self-care, curriculum of self-care, consequences of self-care, and strategies for promoting self-care as well as twenty eight secondary themes were identified.   
Conclusion: despite existence of comprehensive religious teachings regarding self-care, the students' perception of self-care is not quite perfect, and we may take good steps in promoting their self-care by taking proper educational approaches.
Keywords: Lived experience, Care, Self-Care, senior High School
Full-Text [PDF 1452 kb]   (331 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Special-Qualitative
Received: 2021/11/23 | Revised: 2022/06/20 | Accepted: 2022/04/12 | ePublished ahead of print: 2022/04/30 | Published: 2022/06/20 | ePublished: 2022/06/20
References
1. ادیب حاج باقری، محسن؛ پرویزی، سرور و صلصالی، مهوش .(1390). روشهای تحقیق کیفی، تهران: نشر و تبلیغ بشری.
2. امیدوار، شبنم.(1395). دستورات خود مراقبتی از منظر قرآن و آموزه‌های اسلامی و تطبیق آن با دستورات بهداشتی در دانش پزشکی نوین. نشریه اسلام و سلامت. ۳ (۱) :۴۶-۳۸
3. ایمان زاده، علی .(1399). پساساختارگرائی و تعلیم و تربیت، تبریز : انتشارات دانشگاه تبریز.
4. باقری نوع پرست، خسرو.(1386). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی(رویاروئی با مسائل نظری و عملی تعلیم و تربیت)، جلد دوم. چاپ دوم. تهران: انتشارات مدرسه.
5. راغب اصفهانی.(1388). مفردات. ترجمه حسین خداپرست و عبدالرحیم عقیقی بخشایشی. قم: انتشارات نوید اسلام.
6. رفیعی فر، شهرام (1384).زندگی بهتر: ارتقاء سلامت و تغییر عادت ها. چاپ اول. تهران: انتشارات مهر راوش.
7. رام، سمیه؛ مهرمحمدی، محمود؛ صادق زاده قمصری، علیرضا و طلایی، ابراهیم.(1396). آموزش خویشتن‌بانی به کودکان سنین ۷ تا ۱۴ سال؛ با کدام منطق و رویکرد؟ تحلیل نتایج یک مطالعه پدیدارنگارانه. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. ۲ (۳) :۱۱۶-۸۷.
8. زارع، الهام؛ سمیر، معصومه و شاه حسینی ، زهره.(1394). "تبیین مفهوم خود مراقبتی در نوجوانان" . مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، (4)4: 395-405.
9. ساروخانی، باقر.(1389). دایره المعارف علوم اجتماعی، تهران: کیهان.
10. سعیدی رضوانی محمود، غلامی فاطمه.(1400). بررسی پدیدارشناسانۀ پیشران‎ها و چالش‎های رعایت عفاف در دانشجویان پسر دانشگاه فردوسی مشهد. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. ۶ (۳) :۶۰-۳۷
11. غباری‌بناب, باقر, فقیهی, علی‌نقی, قاسمی‌پور, یداله. (1386). آثار صله‌رحم از دیدگاه اسلام و روان‌شناسی و کاربردهای تربیتی آن. فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 3(5), 81-114.
12. معماریان، ربابه.(1392). کاربرد مفاهیم و نظریه های پرستاری. تهران: انتشارات حیدری.
13. مفتون، فرزانه؛ شریفان، مژگان و نقی زاده موغاری، فاطمه.(1397). تبیین محورهای اصلی خود مراقبتی به تفکیک سطوح پیشگیری و تعیین ابعاد مدیریتی آن. نشریه پایش، (17)4: 361-370.
14. نبوی، سید صادق.(1399). بررسی میزان عمل به هنجارهای اسلامی توسط دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه از دیدگاه معلمان و مدیران مدارس و ارایه راهکارهای عملی. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. ۵ (۱) :۱۲۸-۹۳
15. نمکی، زهرا؛ اژه ای، جواد و دلاور، علی.(1376). مقایسه ویژگی های شخصیتی دانش آموزان دبیرستانی دختر و پسر تیزهوش و عای. مجله استعدادهای درخشان. (2)6: ص 125-151.
16. نوحی، عصمت و عباس زاده، عباس.(1395). فرایند آموزش بیمار و تئوری خودمراقبتی Orem، یک مدل ادغام یافته در برنامه درسی: مطالعه ای کیفی. فصلنامه تحقیقات کیفی در علوم سلامت. (5)4: 419-431.
17. وزارت بهداشت(1394). یک عمر سلامت، با خود مراقبتی. آئین نامه معاونت بهداشت. دفتر آموزش و ارتقای سلامت
18. ادیب حاج باقری، محسن؛ پرویزی، سرور و صلصالی، مهوش .(1390). روشهای تحقیق کیفی، تهران: نشر و تبلیغ بشری.
19. امیدوار، شبنم.(1395). دستورات خود مراقبتی از منظر قرآن و آموزه‌های اسلامی و تطبیق آن با دستورات بهداشتی در دانش پزشکی نوین. نشریه اسلام و سلامت. ۳ (۱) :۴۶-۳۸
20. ایمان زاده، علی .(1399). پساساختارگرائی و تعلیم و تربیت، تبریز : انتشارات دانشگاه تبریز.
21. باقری نوع پرست، خسرو.(1386). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی(رویاروئی با مسائل نظری و عملی تعلیم و تربیت)، جلد دوم. چاپ دوم. تهران: انتشارات مدرسه.
22. راغب اصفهانی.(1388). مفردات. ترجمه حسین خداپرست و عبدالرحیم عقیقی بخشایشی. قم: انتشارات نوید اسلام.
23. رفیعی فر، شهرام (1384).زندگی بهتر: ارتقاء سلامت و تغییر عادت ها. چاپ اول. تهران: انتشارات مهر راوش.
24. رام، سمیه؛ مهرمحمدی، محمود؛ صادق زاده قمصری، علیرضا و طلایی، ابراهیم.(1396). آموزش خویشتن‌بانی به کودکان سنین ۷ تا ۱۴ سال؛ با کدام منطق و رویکرد؟ تحلیل نتایج یک مطالعه پدیدارنگارانه. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. ۲ (۳) :۱۱۶-۸۷.
25. زارع، الهام؛ سمیر، معصومه و شاه حسینی ، زهره.(1394). "تبیین مفهوم خود مراقبتی در نوجوانان" . مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، (4)4: 395-405.
26. ساروخانی، باقر.(1389). دایره المعارف علوم اجتماعی، تهران: کیهان.
27. سعیدی رضوانی محمود، غلامی فاطمه.(1400). بررسی پدیدارشناسانۀ پیشران‎ها و چالش‎های رعایت عفاف در دانشجویان پسر دانشگاه فردوسی مشهد. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. ۶ (۳) :۶۰-۳۷
28. غباری‌بناب, باقر, فقیهی, علی‌نقی, قاسمی‌پور, یداله. (1386). آثار صله‌رحم از دیدگاه اسلام و روان‌شناسی و کاربردهای تربیتی آن. فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 3(5), 81-114.
29. معماریان، ربابه.(1392). کاربرد مفاهیم و نظریه های پرستاری. تهران: انتشارات حیدری.
30. مفتون، فرزانه؛ شریفان، مژگان و نقی زاده موغاری، فاطمه.(1397). تبیین محورهای اصلی خود مراقبتی به تفکیک سطوح پیشگیری و تعیین ابعاد مدیریتی آن. نشریه پایش، (17)4: 361-370.
31. نبوی، سید صادق.(1399). بررسی میزان عمل به هنجارهای اسلامی توسط دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه از دیدگاه معلمان و مدیران مدارس و ارایه راهکارهای عملی. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. ۵ (۱) :۱۲۸-۹۳
32. نمکی، زهرا؛ اژه ای، جواد و دلاور، علی.(1376). مقایسه ویژگی های شخصیتی دانش آموزان دبیرستانی دختر و پسر تیزهوش و عای. مجله استعدادهای درخشان. (2)6: ص 125-151.
33. نوحی، عصمت و عباس زاده، عباس.(1395). فرایند آموزش بیمار و تئوری خودمراقبتی Orem، یک مدل ادغام یافته در برنامه درسی: مطالعه ای کیفی. فصلنامه تحقیقات کیفی در علوم سلامت. (5)4: 419-431.
34. وزارت بهداشت(1394). یک عمر سلامت، با خود مراقبتی. آئین نامه معاونت بهداشت. دفتر آموزش و ارتقای سلامت
35. Acker, G. M. (2018). Self–care practices among social workers: do they predict job satisfaction and turnover intention?. Social Work in Mental Health, 16(6), 713-727.
36. Ahmad Sharoni, S. K., Abdul Rahman, H., Minhat, H. S., Shariff-Ghazali, S., & Azman Ong, M. H. (2018). The effects of self-efficacy enhancing program on foot self-care behaviour of older adults with diabetes: A randomised controlled trial in elderly care facility, Peninsular Malaysia. PloS one, 13(3), e0192417.
37. Alftberg, Å., & Hansson, K. (2012). Introduction: Self-care translated into practice. Culture Unbound, 4(3), 415-424.
38. Bressi, S. K., & Vaden, E. R. (2017). Reconsidering self care. Clinical Social Work Journal, 45(1), 33-38.
39. Choi, S. A., & Hastings, J. F. (2019). Religion, spirituality, coping, and resilience among African Americans with diabetes. Journal of Religion & Spirituality in Social Work: Social Thought, 38(1), 93-114.
40. Cook-Cottone, C. P., & Guyker, W. M. (2018). The development and validation of the Mindful Self-Care Scale (MSCS): An assessment of practices that support positive embodiment. Mindfulness, 9(1), 161-175.
41. Crane, P. J., & Ward, S. F. (2016). Self-healing and self-care for nurses. AORN journal, 104(5), 386-400.
42. Dennison, R. A., Ward, R. J., Griffin, S. J., & Usher‐Smith, J. A. (2019). Women's views on lifestyle changes to reduce the risk of developing type 2 diabetes after gestational diabetes: a systematic review, qualitative synthesis and recommendations for practice. Diabetic Medicine, 36(6), 702-717.
43. Denyes, M. J., Orem, D. E., & Bekel, G. (2001). Self-care: A foundational science. Nursing science quarterly, 14(1), 48-54.
44. Coaston, S. C. (2017). Self-Care through Self-Compassion: A Balm for Burnout. Professional Counselor, 7(3), 285-297.
45. FitzGerald, M. (2019). The core of care ethics. International Journal of Care and Caring, 3(3), 471.
46. Grise-Owens, E., Miller, J. J., Escobar-Ratliff, L., & George, N. (2018). Teaching note—Teaching self-care and wellness as a professional practice skill: A curricular case example. Journal of Social Work Education, 54(1), 180-186.
47. Gupta, S. K., Lakshmi, P. V. M., Kaur, M., & Rastogi, A. (2020). Role of self-care in COVID-19 pandemic for people living with comorbidities of diabetes and hypertension. Journal of family medicine and primary care, 9(11), 5495.
48. Horn, D. J., & Johnston, C. B. (2020). Burnout and self care for palliative care practitioners. Medical Clinics, 104(3), 561-572.
49. King, N., Horrocks, C., & Brooks, J. (2018). Interviews in qualitative research. sage.
50. Lewis, M. L., & King, D. M. (2019). Teaching self-care: The utilization of self-care in social work practicum to prevent compassion fatigue, burnout, and vicarious trauma. Journal of Human Behavior in the Social Environment, 29(1), 96-106.
51. London ML, Ladewig PW, Davidson MC, Ball JW, Bindler RC, Cowen KJ. Maternal & child nursing care. New York, NY: Pearson; 2015.
52. Marciano, L., Camerini, A. L., & Schulz, P. J. (2019). The role of health literacy in diabetes knowledge, self-care, and glycemic control: a meta-analysis. Journal of general internal medicine, 34(6), 1007-1017.
53. Miller, K., & Flint-Stipp, K. (2019). Preservice Teacher Burnout: Secondary Trauma and Self-Care Issues in Teacher Education. Issues in Teacher Education, 28(2), 28-45.
54. Murrell, A. J., Jones, R., & Petrie-Wyman, J. (2020). Developing inclusive ethical leaders: an experiential service-learning approach to leadership development among millennials. In Inclusive Leadership (pp. 354-362). Routledge.
55. Narasimhan, M., & Kapila, M. (2019). Implications of self-care for health service provision. Bulletin of the World Health Organization, 97(2), 76.
56. Pieren, J. A., & Bowen, D. M. (2019). Darby and Walsh Dental Hygiene E-Book: Theory and Practice. Elsevier Health Sciences.
57. Streubert, H. J., & Carpenter, D. (2011). Designing data generation and management strategies. Qualitative Research in Nursing: Advancing the Humanistic Imperative. 5ta ed. Philadelphia: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 33-55.
58. Todres, L. & Holloway, I. (2016). Phenomenology. In K. Gerrish & A. Lacey(Eds.). The Research Process in Nursing(pp. 224–38). Oxford, Blackwell.
59. Tsima, B. M., Masupe, T., & Setlhare, V. (2020). Service-learning in response to the coronavirus disease 2019 pandemic: Emerging lessons from the Department of Family Medicine and Public Health at the University of Botswana. African journal of primary health care & family medicine, 12(1), 1-3.
60. Van Manen, M. (2016). Researching lived experience: Human science for an action sensitive pedagogy. Routledge.
61. Watkins, Y. J., Quinn, L. T., Ruggiero, L., Quinn, M. T., & Choi, Y. K. (2013). Spiritual and religious beliefs and practices and social support’s relationship to diabetes self-care activities in African Americans. The Diabetes Educator, 39(2), 231-239.
62. Wilkinson, A., & Whitehead, L. (2009). Evolution of the concept of self-care and implications for nurses: a literature review. International Journal of nursing studies, 46(8), 1143-1147.
63. Zahniser, E., Rupert, P. A., & Dorociak, K. E. (2017). Self-care in clinical psychology graduate training. Training and Education in Professional Psychology, 11(4), 283.
Add your comments about this article
Your username or Email:

CAPTCHA



XML   Persian Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

omidi G, hojjati A, Imanzadeh A. Representation of Experience of Self-Care in High School Students: A Phenomenological Study. qaiie 2022; 7 (1) :7-40
URL: http://qaiie.ir/article-1-841-en.html


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Volume 7, Issue 1 (2022) Back to browse issues page
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4505
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)