[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 1 - ( 1401 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 90-65 برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش خداباورانه علم در ساحت نگرش به مثابه راه حلی برای تلفیق تعلیم و تربیت دینی با آموزش علوم تجربی در برنامه درسی ملی
سید هدایت سجادی
استادیار فلسفه علم و فناوری، گروه آموزش فیزیک، مرکز شهیدبهشتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران ، hedayatsajadi@gmail.com
چکیده:   (1036 مشاهده)
هدف : هدف این پژوهش بررسی و معرفی پیشنهاد(فرضیه) آموزش خداباورانه علم در ساحت نگرش، به مثابه راه حلی برای تلفیق تعلیم و تربیت دینی با آموزش علوم طبیعی در برنامه درسی ملی است، و به این پرسش کلی می­پردازد که آیا این راه حل-«آموزش خداباورانه علم در ساحت نگرش»- شایستگی لازم برای تحقق اهداف برنامه درسی ملی، و نیز قابلیت رفع ابهامات و تعارضات درونی برنامه درسی ملی را دارد؟
روش: در این پژوهش از روش تحلیل مفهومی و نیز از روش تحلیل استنتاجی بهره گرفته شده است. در بررسی برنامه درسی ملی و نیز معرفی پیشنهاد «آموزش خداباورانه علم درساحت نگرش» از روش تحلیل مفهومی، و در بخش الهام­بخشی و کاربردهای این فرضیه در رفع ابهامات و تعارضات برنامه درسی ملی از روش استنتاجی استفاده شده است.
یافته ­ها: این پژوهش نشان می­دهد، که در بررسی برنامه درسی ملی و به طور خاص بیانیه حوزه تربیت و یادگیری علوم تجربی، ابهامات و تعارضاتی میان بخش­های اساسی برنامه درسی ملی، اهداف، ضرورت و کارکرد حوزه، قلمرو حوزه، و جهت­گیری­های کلی در سازماندهی محتوا و آموزش حوزه وجود دارد.از طرف دیگر، پیشنهاد آموزش خداباورانه علم در ساحت نگرش، به مثابه برساخته ای سازگار و منسجم، و همخوان با نظریه­های علم دینی، می­تواند راه حلی کارآمد برای رفع تعارضات موجود در حوزه تربیت و یادگیری علوم تجربی تلقی شود و ناسازگاری­ها و تعارضات اهداف گنجانده شده در برنامه درسی را با سایر بخش­های برنامه، از جمله جهت­گیری­های کلی در سازماندهی محتوا و آموزش حوزه، حل نماید.
نتیجه­ گیری: در نهایت نشان داده می­شود  که «آموزش خداباورانه علم در ساحت نگرش»، در راستای تعلیم و تربیت دینی و حل معضل تطبیق­پذیری دین در برنامه درسی، به طور کلی تعارض ساحت نظر و عمل را در تطبیق­­ پذیری اهداف اسناد بالادستی در برنامه درسی آموزش علوم، تا حدی حل می­کند، و تعلیم و تربیت دینی در آموزش علوم تجربی را به سطح عملی­تر و اجرایی تری می­کشاند.
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی ملی، آموزش‌علوم، تعلیم و تربیت دینی، خداباوری، نگرش
متن کامل [PDF 1407 kb]   (178 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي - فلسفي
دریافت: 1400/10/18 | ویرایش نهایی: 1401/3/30 | پذیرش: 1401/1/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/2/10 | انتشار: 1401/3/30 | انتشار الکترونیک: 1401/3/30
فهرست منابع
1. • قرآن کریم
2. • احمدی،ساره؛ ملکی، حسن؛پارسانیا،حمید؛ آیتی، محسن؛ و عباسپور، عباس.(1396). شناسایی و تبیین فرهنگ برنامه درسی بر اساس تفسیر تسنیم. فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 25(37), 29-55
3. • العطاس،محمدنقیب(1374) درآمدی بر جهان شناسی اسلامی،ترجمه گروه مترجمان، تهران: انتشارات موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه تهران و ایستاک (کوالالامپور).
4. • امانی‌طهرانی،محمود؛علی‌عسگری،مجید؛و عباسی، عفت(1395)، طراحی و تدوین مدلی کارآمد برای آموزش علوم در دوره اول متوسطه،تعلیم و تربیت، دوره 32 بهار 32( 125).
5. • باقری،خسرو؛ سجادیه، نرگس؛ و توسلی،طیبه (1394)رویکردها و روش‌های پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت، چاپ دوم، انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی .
6. • باقری،خسرو؛سجادیه،نرگس‌سادات؛خدایاری‌فرد، محمد؛ محمدی،آزاد؛ گواهی،عبدالرحیم؛ و اکبری زرادخانه، سعید.(1399). وحدت اندراجی عقل و دین و الهام بخشی‌های آن برای تربیت‌دینی. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 1(2), 90-117.
7. • جوادی‌آملی، عبدالله(1386)، منزلت عقل در هندسه معرفت دینی، چاپ اول، قم: انتشارات اسراء.
8. • جوادی‌آملی، عبدالله(1388)، تبیین برخی از مطالب منزلت عقل در هندسه معرفت دینی، فصلنامه اسراء، سال اول، شماره 2، زمستان.
9. • دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش.(1391). برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران، مصوبه 1391. تهران: شورای عالی آموزش و پرورش با همکاری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی.
10. • سجادی، سیدهدایت(1398)، علم دینی با رویکرد متافیزیک‌گرایانه: بررسی امکان و معناداری آن، فصلنامه حکمت و فلسفه، دوره 15، شماره 60 صص69-98.
11. • سجادی، سید هدایت. (a١٤٠٠)، علم شناسی و آموزش علوم: چارچوبی نظری در به کارگیری تاریخ و فلسفه علم در آموزش علوم تجربی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت; ۳۷ (۲) :۲۶-۷
12. • سجادی، سیدهدایت(b١٤٠٠) ،آموزش علم دینی یا آموزش دینی علم: از آرمان تا تناقض‌نمایی، فصلنامه پژوهش‌های علم و دین، 12(1).
13. • سجادی، سیدهدایت(c١٤٠٠)،آموزش دینی علم: از رویکرد بین‌رشته ای تا آموزش خداباورانه علم، فصلنامه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، زمستان، شماره 89.
14. • سجادی، سیدهدایت(d١٤٠٠)،تاملی بر تحقق‌پذیری نظریه‌های علم دینی: تعلیم و تربیت با محوریت نگرش خداباورانه در آموزش علوم، ششمین کنفرانس بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، قم.
15. • گلشنی، مهدی(1380)، از علم سکولار تا علم دینی،چاپ دوم، تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی.
16. • موسی‌پور،نعمت‌الله‌(١٣٩٥)،مبانی برنامه‌ریزی آموزش متوسطه، چاپ‌پنجم،مشهد: انتشارات
18. • American Association for the Advancement of Science(1990).Science for all Americans. New York: Oxford University Press.
19. • Billingsley, B., Chappell K., &Reiss M.J.(2019), Science and Religion in Education, Berry Billingsley, Keith Chappell, Michael J. Reiss(eds.), Springer.
20. • Billingsley, B., Taber, K., Riga, F., & Newdick, H. (2012). Secondary school students’ epistemic insight into the relationships between science and religion; a preliminary enquiry. Research in Science Education, 1–18.
21. • Coombs, J. R, and Daniels, L. B. (1991). Philosophical inquiry: Conceptual analysis. In E. C. Short (Ed.), Forms of curriculum inquiry. Albany: State University of New York.
22. • Gunstone, Richard(ed.)(2015). Encyclopedia of Science Education, Springer.
23. • Irzik,Gurol&Nola,Robert(2011).A Family Resemblance Approach to the Nature of Science for Science Education, Science&Education,20(7-8),591–607.
24. • Matthews, M.R.(2009). Teaching the Philosophical and Worldview Components of Science, in Science, Worldviews, and Education, ed. By M.R. Matthews. Springer.
25. • Matthews, Michael R. (2012).Changing the Focus: From Nature of Science(NOS) to Features of Science(FOS), in Advances in Nature of Science Research Concepts and Methodologies, ed. Myint Swe Khine, Springer.
26. • McComas, William(ed.)(2020), Nature of Science in Science Instruction: Rationales and Strategies, ed. By McComas, Springer.
27. • National Research Council(NRC). (1996). National Science Education Standards. Washington, DC: National Academy Press.
28. • Sæther, Jostein (2019), Three Perspectives on the Science-Religion Issue in Science Education: Interdisciplinarity, Value or Ideology, Orientation and Responsible, Personalization, IN: Science and Religion in Education, Berry Billingsley, Keith Chappell, Michael J. Reiss(eds.), Spring.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sajadi S H. Theistic education of science from the attitude dimension of learning as a solution to integrate religious education with science education in the National Curriculum. qaiie. 2022; 7 (1) :65-90
URL: http://qaiie.ir/article-1-855-fa.html

سجادی سید هدایت. آموزش خداباورانه علم در ساحت نگرش به مثابه راه حلی برای تلفیق تعلیم و تربیت دینی با آموزش علوم تجربی در برنامه درسی ملی. مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1401; 7 (1) :90-65

URL: http://qaiie.ir/article-1-855-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4463
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)