[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 1 - ( 1400 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 123-137 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر حفظ موضوعی قرآن بر خودتنظیمی دانش‌آموزان دختر شهرستان فراهان
محمدتقی مبشری*1، محمود صفری2، مهدیه اسفینی فراهانی2
1- دانشگاه فرهنگیان تهران ، mt_mobasheri@yahoo.com
2- دانشگاه فرهنگیان تهران
چکیده:   (499 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش، بررسـی تاثیر حفظ موضوعی قرآن کریم بر خودتنظیمی دانش‌آموزان بود. روش: روش پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر پایه هفتم شهرستان فراهان بود که در سال تحصیلی 1399-1400 مشغول به تحصیل هستند. از بین مدارس متوسطه اول دخترانه یک مدرسه و از بین کلاس­های پایه هفتم آن دو کلاس به‌صورت تصادفی انتخاب شدند. تعداد دانش‌آموزان هر دو کلاس مجموعاً 30 نفر بودند و این دو کلاس به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. بدین منظور طرح پیش‌آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل مورد استفاده قرار گرفت. برای گردآوری داده­ها از پرسشنامه خودتنظیمی بوفارد استفاده گردید. پس از تایید روایی صوری و محتوایی پرسشنامه، پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ 85/0 محاسبه شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس و ضریب اتا استفاده گردید.
یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان داد که حفظ موضوعی قرآن کریم 8/34 درصد از میزان خودتنظیمی دانش‌آموزان را ارتقاء می‌دهد.
 نتیجه‌گیری: در نتیجه می­توان گفت به برکت حفظ آیات الهی و انس با قرآن کریم، می‌توان میزان خودتنظیمی دانش‌آموزان را بهبود بخشید.
 
واژه‌های کلیدی: قرآن، حفظ موضوعی، خودتنظیمی، دانش آموزان دختر
متن کامل [PDF 1514 kb]   (166 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1399/12/19 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1400/3/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mobasheri M, safari M. The Effect of the Thematic Memorization of the Qur’an on the Students’ Self-Regulation in Farahan. qaiie. 2021; 6 (1) :123-137
URL: http://qaiie.ir/article-1-722-fa.html

مبشری محمدتقی، صفری محمود، اسفینی فراهانی مهدیه. تاثیر حفظ موضوعی قرآن بر خودتنظیمی دانش‌آموزان دختر شهرستان فراهان. مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1400; 6 (1) :123-137

URL: http://qaiie.ir/article-1-722-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4341
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)