1- دانشگاه ارومیه ، soleymany.psy@gmail.com 2- دانشگاه ارومیه
چکیده: (720 مشاهده)
هدف:انسانها خواسته یا ناخواسته ارزشهای اخلاقی ومعرفتی را نقض میکنند و بهدنبال پیدا کردن راههای متعددی برای توجیه رفتار غیراخلاقی و غیر فکری خود هستند. بههمینخاطر فهم و پرورش فضیلت فروتنی فکری اهمیت ویژهای دارد. این درحالی است که نهتنها دانشجویان درحال تحصیل در دانشگاه بلکه اساتید و عالمان دین همچون دیگر اندیشهورزان بهصورت آشکار و پنهان دستخوش آفتها و آسیبهای اخلاقی میشوند. تواضع فکری بهمعنای آن اسـت کـه انسـان بدانـد واعتراف کند از دیگران برتر و بهتر نیست و دچار تکبـر در سـاحت اندیشـه و اجتهاد، احساس و تعلقی خاص بـه اندیشـه و رأی به خـود نشود، زیرا امکان داوری بیطرفانه را از او سلب میکند. هدف این پژوهش هنجاریابی و اعتبارسنجی مقیاس فروتنی فکری است. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، همبستگی از نوع تحلیل عاملی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه ارومیه در سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بودند که ۳۳۵ نفر بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادهها به روش آنلاین جمعآوری شدند. ابزارهای بهکارگرفتهشده مقیاس فروتنی فکری و مقیاس فروتنی ارتباطی، مقیاس خودکارآمدی و مقیاس قدردانی بود. بهمنظور تعیین روایی از تحلیل عاملی تأییدی، روایی همگرا و روایی صوری و برای بررسی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی آزمون - بازآزمون استفاده شد. دادهها نیز توسط نرمافزار اسپیاساس نسخه 23 و ایموس تحلیل شد. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی تأییدی، برازش قابلقبولی برای ساختار مکنون پرسشنامه برای چهار عامل استقلال منطق و خود، گشودگی به بازنگری در دیدگاه خود، احترام به دیدگاه دیگران، نداشتن تعصب فکری به دست داد. همچنین نتایج روایی همزمان نشان داد پرسشنامه از روایی مطلوبی برخوردار است. ضرایب آلفای کرونباخ نیز نشان داد که پایایی عوامل چهارگانه از ۶۲/۰ تا ۸۶/۰ است که نشان میدهد پرسشنامه از پایایی قابلقبولی برخوردار است و همینطور روایی همگرای مقیاس نشان داد که بین مقیاس فروتنی فکری و فروتنی ارتباطی، خودکارآمدی، قدردانی همبستگی معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: باتوجهبه یافتههای این پژوهش، مقیاس فروتنی فکری دارای ویژگیهای روانسنجی مناسبی است و میتوان از آن بهعنوان ابزاری مناسب در جهت بررسی فروتنی فکری استفاده کرد.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي- كمي دریافت: 1402/6/2 | ویرایش نهایی: 1403/2/31 | پذیرش: 1402/9/1 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/9/5 | انتشار: 1403/3/1 | انتشار الکترونیک: 1403/3/1