[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 1 - ( 1400 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 7-30 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی مطلوب برنامه درسی تربیت دینی در دوره پیش دبستانی
زینب اشرفی سلطان احمدی1، جواد کیهان*2، صادق ملکی آوارسین1، جهانگیر یاری1
1- دانشگاه آزاد اسلامی تبریز
2- دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه ، keyhan.edu@gmail.com
چکیده:   (385 مشاهده)
  • هدف: هدف اصلی تحقیق حاضر، طراحی الگوی مطلوب برنامه­درسی تربیت­دینی در دوره پیش­دبستانی بوده است.
  • روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است که به­ روش کیفی و با استفاده از سنتزپژوهی انجام گرفته است. جامعه­­ی آماری را کلیه­ پژوهش­های داخل کشور مرتبط­با موضوع در فاصله­ زمانی 1379 تا 1399 و 1999 تا 2019 تشکیل می­دهد که از بین آنها 49 پژوهش (38 مورد داخلی و 11 مورد خارجی) به­عنوان نمونه به شیوه­ی هدفمند انتخاب و با استفاده از الگوی شش مرحله­ای روبرتس مورد­بررسی قرار گرفتند.
  • یافته­ ها: یافته مهم تحقیق، ارائه­ الگوی پیشنهادی برنامه­درسی تربیت­دینی برای دوره پیش­دبستانی است که متشکل از عناصر دهگانه مبتنی­بر رویکرد اَکِر می­باشد.
  • نتیجه­گیری: در تربیت­دینی کودکان پیش­دبستانی، باید با رویکردی کل­نگری، همه ابعاد وجودی نوآموز مورد­توجه قرار گیرد. هدف غایی، شکوفایی فطرت کودک و زندگی پاک است، که از­طریق اهداف میانی و رفتاری نوآموز دست­یافتنی می­باشد. محتوای آموزشی باید مبتنی­بر آموزه­های دینی و اهداف آموزشی بوده و از­طریق فعالیت­های تدریس- یادگیری متناسب با علایق و نیازهای رشدی کودکان توسط مربی دارای صلاحیت­های اخلاقی- اعتقادی و حرفه­ای در اختیار متربی قرار گیرد. نقش مربی عمدتاً باید الگویی و هدایت­گری باشد و شکوفایی فطرت دینی را در کودکان تسریع کند. مواد آموزشی باید متنوع و به­صورت بسته آموزشی انتخاب شود. فضای آموزشی باید دارای امکانات بازی، شاد و با­نشاط، محرک حس کنجکاوی کودکان باشد. ارزشیابی باید فرایندی و با­استفاده از ابزارهای متنوع مانند مشاهده رفتار، پوشه­کار و نظر اولیاء صورت گیرد.
واژه‌های کلیدی: تربیت‌دینی، دوره پیش‌دبستان، سنتزپژوهی، برنامه‌درسی
متن کامل [PDF 1513 kb]   (208 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1399/12/10 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1400/3/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ashrafi Soltanahmadi Z, Keyhan J, Maleki Avarsin S, Yari J. Designing an Optimal Pattern for Religious Education Curriculum at a Preschool. qaiie. 2021; 6 (1) :7-30
URL: http://qaiie.ir/article-1-716-fa.html

اشرفی سلطان احمدی زینب، کیهان جواد، ملکی آوارسین صادق، یاری جهانگیر. طراحی الگوی مطلوب برنامه درسی تربیت دینی در دوره پیش دبستانی. مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1400; 6 (1) :7-30

URL: http://qaiie.ir/article-1-716-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4331
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)