1- دانشگاه امام صادق(ع) 2- دانشگاه امام صادق(ع) ، moosazadeh@isu.ac.ir
چکیده: (893 مشاهده)
هدف:هدف از انجام پژوهش حاضر، دستیابی به مؤلفههای تربیتی دانشآموزان یتیم با بهرهگیری از تجارب زیسته رهبران آموزشی در مدارس شاهد بود. روش:پژوهش حاضر از نوع مطالعات کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی تفسیری و بهکارگیری ابزار مصاحبه انجام گرفت. جامعه پژوهش شامل 11 تن از رهبران آموزشی مدارس شاهد در مقطع ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 01-1400 بود که با استفاده از روش نمونهگیری ملاکی انتخاب شدند. بهمنظور تجزیهوتحلیل یافتهها از روش پدیدارشناسی تفسیری اسمیت استفاده شد. یافتهها:نتایج حاصل از انجام مصاحبه نیمهساختاریافته با رهبران آموزشی در قالب (5 مضمون کلی، 19 مضمون جزیی و 57 مضمون پایه) شامل راهبردهای تربیتی (توجه به اصول تربیتی، تقویت مهارتهای شناختی-اجتماعی، توجه به تفاوتهای فردی، تربیت چندبُعدی، احسان به یتیم و اکرام یتیم)، سیستم حمایتی (حمایت همهجانبه از دانشآموزان و خانواده)، تقویت عملکرد پرورشی رهبران آموزشی (همافزایی گروهی مربیان، حساسیت تربیتی رهبران آموزشی، آموزش مربیان و توجه به اهمیت گزینش مربیان و کادر آموزشی)، تقویت شبکه ارتباطی (تقویت احساس تعلق به مدرسه، انعطاف در روابط و استحکام در روابط) و تقویت شبکه حمایتی (ضعف برنامهریزی در زمینههای پرورشی وآموزشی مربیان، ضعف در حمایت مالی و شبکه ارتباطی) بود. نتیجهگیری:نتایج پژوهش حاضر بیانگر خلاء توجه به موضوع ایتام در اسناد بالادستی نظام آموزشوپرورش و ضرورت توانمندسازی رهبران آموزشی در میزان و نوع توجه به نیازهای آموزشی و پرورشی دانشآموزان یتیم بهویژه در مدارس شاهد است.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي- كيفي دریافت: 1402/2/5 | ویرایش نهایی: 1403/3/1 | پذیرش: 1402/8/7 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/10/1 | انتشار: 1403/3/1 | انتشار الکترونیک: 1403/3/1
Pooladi E, Moosazadeh Z, Dialameh N. (2023). A phenomenological study of the educational components of orphan students from the perspective of the educational leaders of Shahid schools. qaiie. 8(4), 7-34. doi:10.61186/qaiie.8.4.4 URL: http://qaiie.ir/article-1-1125-fa.html
پولادی الهام، موسی زاده زهره، دیالمه نیکو. مطالعه پدیدارشناسانه مولفه های تربیتی دانش آموزان یتیم از منظر رهبران آموزشی مدارس شاهد مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1402; 8 (4) :34-7 10.61186/qaiie.8.4.4