fa
jalali
1399
9
1
gregorian
2020
12
1
5
4
online
1
fulltext
fa
مطالعه کیفی الگوی سهم گذاری در مشاوره با رویکرد اسلامی و نقش آن در پایداری تغییرات نوع اول، دوم و سوم مراجعان
The Qualitative Study of the Sharing Model in Counseling with Islamic Approach and its Role in the Stability of the First, Second and Third Types of Changes in Clients
الگوهای مشاورهای فراوانی در پیشگیری، رشد و درمان، درمان جویان به کار گرفته شده است. یکی از رویکردهای مشاوره ای جدید، الگوی سهم گذاری اسمعیلی(1393) مبتنی بر هستی شناسی اسلامی است. هدف این پژوهش تبیین مولفه ها و بررسی نقش سبک سهم گذاری مشاوران به منظور ایجاد تغییرات پایدار نوع اول، دوم و سوم در مراجعان است. بدین منظور از روش پژوهش داده بنیاد استفاده کردیم. نمونه انتخابی شامل 5 مشاور و 6 مراجع بود که برای استخراج دیدگاه های مبتنی بر تجربه از مصاحبه نیمه ساختارمند استفاده شد. الگوی به دست آمده شامل عوامل زمینه ساز و راهبردها و پدیده محوری در تحقق سبک سهم گذاری است. پدیده محوری در تحقق سبک سهم گذاری متعادل از مولفه های نگرشی، عملکردی و ارتباطی تشکیل شده است. ایجاد آگاهی و ادراک هستی محور حول محورهای نقش مخلوقیت، آفرینندگی احسن و وسعت بخشی هدفمند عامل زمینه ساز سبک سهم گذاری متعادل بوده و تمرکز درمانگر بر نقش مراجع در هستی، ارزیابی هستی گرایانه و آماده سازی او برای رویارویی با آینده راهبردهای تحقق سبک سهم گذاری متعادل را تشکیل میدهند. پژوهش حاضر نشان میدهد، بهره گیری از الگوی سهم گذاری برای ایجاد تغییر میتواند پیش بینی کننده خوبی برای پایداری بیشتر در انواع تغییرات باشد. علاوه بر این با توجه به اینکه مراجع به مرتبه بالاتری از خودآگاهی و خودهماهنگ سازی با اجزای هستی میرسد، میتواند خود به عنوان مشاور خود عمل نماید.
Many models of counseling have been used in the prevention, development and treatment of clients. One of the new consulting approaches is Ismaily (2014) Sahmgozari model based on Islamic ontology. The purpose of this study is to explain the components and investigate the role of consultants' Sahmgozari style in order to create sustainable changes of the first, second and third types in clients. For this purpose, we used the grounded theory research method. The sample consisted of 5 counselors and 6 clients who used semi-structured interviews to extract experience-based perspectives. The obtained model includes the underlying factors and strategies and the central phenomenon in the realization of the sharing style. The central phenomenon in the realization of balanced Sahmgozari style is composed of attitudinal, functional and communication components. Creating awareness and perception of being centered around the axes of the role of creation, good creativity and purposeful expansion is the underlying factor of a balanced Sahmgozari style. The therapist's focus on the role of clients in existence, ontological evaluation, and preparation for the future constitute strategies for achieving a balanced Sahmgozari style. The present study shows that using the Sahmgozari model to bring about change can be a good predictor for greater stability in a variety of changes. In addition, due to the fact that the client reaches a higher level of self-awareness and self-coordination with the components of existence, they can act as their own consultant.
sharing style, change stability, first, second and third type of change.
سبک سهمگذاری, پایداری تغییرات, تغییر نوع اول و دوم و سوم.
7
32
http://qaiie.ir/browse.php?a_code=A-10-736-1&slc_lang=fa&sid=1
2021/01/3
1399/10/14
2021/03/30
1400/1/10
Masoumeh
Esmaeily
معصومه
اسمعیلی
0031947532846004069
0031947532846004069
No
دانشگاه علامه طباطبایی
Masoumeh
Esmaeily
کوثر
دهدست
dehdast92@gmail.com
0031947532846004070
0031947532846004070
Yes
دانشگاه رفاه
Shahab
Ghobadi
شهاب
قبادی
0031947532846004071
0031947532846004071
No
دانشگاه علامه طباطبایی
Mohammad
Asgari
محمد
عسگری
0031947532846004072
0031947532846004072
No
دانشگاه علامه طباطبایی
fa
تبیین ایده دانشگاه ایرانی- اسلامی در اسناد تحولی آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران
Explaining the Iranian-Islamic University Idea in Higher Education Evolutionary Documents of Islamic Republic of Iran
هدف : هدف از این پژوهش به دنبال بررسی «تحلیل ایده دانشگاه ایرانی – اسلامی در اسناد آموزش عالی ایران (سند دانشگاه اسلامی، سند جامع علمی کشور، سند چشم انداز بیست ساله و قانون برنامه پنجم توسعه)، به منظور ارائه الگوی دانشگاه ایرانی – اسلامی» است. روش :این پژوهش از نظر ماهیت داده ها، کیفی و از نظر هدف از نوع تحقیقات بنیادی است، به این صورت که یافته های آن به منظور ارائه چارچوب مفهومی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. با توجه به ماهیت، هدف و سؤالات پژوهش حاضر، در این پژوهش از روش های «تحلیل مفهومی»، «تحلیل اسنادی» استفاده شده است. جامعه تحلیلی این پژوهش منابع موجود پیرامون ایده های موجود در زمینه دانشگاه، اسناد تحولی آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران است که به صورت هدفمند انتخاب و همزمان با فرایند جمع آوری اطلاعات ، داده های حاصله به صورت عمیق و مستمر مطالعه و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها : یافته های حاصله حاکی از این است که در اسناد تحولی آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران ایده دانشگاه دارای دو بعد اصلی علمی و اسلامی است؛ که در بعد علمی به ترتیب به ایده های سنتی، معاصر و جدید نزدیک است. در بعد اسلامی ضمن توجه به پیشرفت های علم و فناوری سعی گردیده است در چهارچوب دین مبین اسلام و نیز فرهنگ اسلامی گام بردارند.یافته های حاصل از این پژوهش به صورت یک الگوی مفهومی از دانشگاه ایرانی – اسلامی ارائه شده است؛ که در بررسی و تحلیل مصادیق اسناد چهار گانه آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران؛ در سند دانشگاه اسلامی(1392) چهار ایده خاص این سند با مصادیق قداست علم، تربیت و تهذیب روحی و تعالی معنوی، آرمان های انقلاب اسلامی و تقویت خانواده؛ در سند جامع علمی کشور(1389) دو ایده خاص این سند با مصادیق حاکمیت جهان بینی و توحیدی اسلام و جایگاه اول علم و فناوری؛ در سند چشم انداز بیست ساله(1382) دو ایده خاص این سند با مصادیق امن، مستقل و مقتدر، دست یافته به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری؛ و در قانون برنامه پنجم توسعه(1389) دو ایده خاص این سند با مصادیق تدوین و ارتقا شاخص های کیفی، همکاری با حوزه های علمیه شناسایی و نام گذاری شدند. نتیجه گیری با مجموع بررسی اسناد آموزش عالی و مجموعه نظریات در مورد ایده دانشگاه متوجه شدیم که ایده اسناد تحولی آموزش عالی پیرامون دانشگاه ایرانی – اسلامی ایده ای بر گرفته از جهان بینی اسلامی است که دیدگاه های سنتی و معاصر دانشگاه را در ابعاد مختلف آموزش ، پژوهش پوشش /های تحولی که برای آنان در اسناد دیده شده است هماهنگ نمایند.
This research seeks to investigate ‘the analysis of Iranian-Islamic university idea in Iran’s higher education documents’ (Islamic university document, country’s comprehensive scientific document, twenty years perspective document, and the law of the fifth plan of development) in order to present an Islamic-Iranian university paradigm. As far as the nature of the data is concerned, this study is qualitative; and as far as the aim is concerned, it is a foundational research, as the data will be used to present a conceptual frame. In view of the essence, the aim and the questions of this study, the ‘conceptual analysis’ and ‘documentary analysis’ methods have been used here. The analytic population in this study consists of the available sources around the existent ideas regarding the university and also the higher education evolutionary documents of Islamic republic of Iran chosen purposefully and the achieved data have been analyzed continuously and deeply, simultaneously with data collection process as well. The findings show that the idea of university has two main dimensions of scientific and Islamic in the higher education evolutionary documents of Islamic republic of Iran, which is approximated to classical, contemporary and novel ideas respectively in the scientific dimension. In addition, while paying attention to science and technology progresses, it has tried to proceed in Islamic framework and culture in Islamic dimension. the findings of the study have been presented as a conceptual frame for Iranian-Islamic university. In surveying and analysis of the quadruple documents of higher education Islamic republic of Iran, we identified and named the following ideas: In Islamic University Document (2014), four special idea of this document have been identified under the titles of ‘science sanctity’, ’inner upbringing and refining’, ‘spiritual growth’, ‘Islamic revolution ideals’ and ‘family strengthening’. In Country’s Scientific Comprehensive Document (2011), two special ideas of this document have been identified under the titles of the ‘ideological and monotheism sovereignty of Islam’ and ‘the first grade in science and technology’. In the Twenty Years Perspective Document (2005), two special idea of this document have been identified under the titles of ‘safe, independent and powerful’, and ‘achieved to the first grade of economy, science and technology’. Finally in the Fifth-Plan of Development Law (2011), two special idea of this document have been identified under the titles of the ‘compilation and promotion of qualitative indices’ and ‘cooperating with seminary schools’. To put it in the nut shell, after surveying all of the higher education documents as well as the theories about university ideas, we have founded that the higher education evolutionary document idea around the Iranian-Islamic university is an idea retrieved from Islamic ideology in which classical and contemporary university viewpoints in various dimensions of education and research were covered; hence, Iranian universities need a rethinking and revision in their mission to be able to coordinate themselves to revolutionary missions in the documents.
higher education, the idea of Iranian-Islamic University, the evolutionary documents of Islamic Republic of Iran
آموزش عالی, ایده دانشگاه ایرانی – اسلامی, اسناد تحولی آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران
33
56
http://qaiie.ir/browse.php?a_code=A-10-726-1&slc_lang=fa&sid=1
2021/01/32020/12/4
1399/9/14
2021/03/302021/03/30
1400/1/10
Mohammed hasan
Mirzamohammadi
University
محمد حسن
میرزا محمدی
0031947532846004396
0031947532846004396
Yes
دانشگاه شاهد
Mohsen
Farmahini
University
محسن
فرمهینی فراهانی
0031947532846004397
0031947532846004397
No
دانشگاه شاهد
fa
مبانی، اهداف و اصول تربیتدینی دانشآموزان مبتنی بر پذیرش دورهرمنوتیک میان افکار، احوال و اعمال در حکمت متعالیه
The Basics, Goals and Principles of Students' Religious Education Based on the Acceptance of the Hermeneutic Circulation between Thoughts, States and Sctions in Transcendental Philosophy
رسیدن به قرائت جدید و کاملتری از حکمت متعالیه در خصوص ارتباط میان مؤلفههای افکار، احوال و اعمال و چگونگی آن در پیامدهای الگوی تربیتدینی در آموزشوپرورش، هدف از نگارش این مقاله است. در نگاه رایج، افکار انسان بر احوال و احوال او بر اعمالش مؤثر است. چنین به نظر میرسد که در برداشت فوق که بهصورتدیدگاهی غالب درآمده است، رابطۀ افکار، احوال و اعمال، یکجانبه و خطی است و پیامد آن، اهمیت دادن به کلاسهای نظری و تأکید بر محتوای آموزشی برای تربیتدینی خواهد بود که تاکنون نتایج ارزندهای به همراه نداشته است. این مقاله با این پرسش اصلی که "دیدگاه انسانشناختی صدرالدین شیرازی در خصوص رابطۀ میان افکار، احوال و اعمال، چه اشارات تربیتی درزمینۀ مبانی، اهداف و اصول تربیتدینی فراهم مینماید؟"، نظر ملاصدرا را دراینباره بررسی نموده و در راستای تدوین الگوی تربیتدینی بر این اساس، برآمده است. دستآوردهای این پژوهش، حاکی از آن بوده است که صدرالمتألهین میان سه مؤلفۀ یادشده، معتقد به تأثیر و تأثر متقابل و هم سنگ است و بهعبارتدیگر، قائل به دورهرمنوتیک میان سه مؤلفه افکار، احوال و اعمال است؛ بنابراین، در حکمت متعالیه، نهتنها نگاه خطی جایگاهی درخور ندارد، بلکه تأثیرات چند سویۀ مؤلفهها و ارتقای وجود آدمی در این سیرِ رو به تزاید، مورد تأکید است. با توجه به چنین رویکردی، مبانی، اهداف و اصول تربیتدینی موردنظر ملاصدرا نیز بهجای تربیت شناخت محور و یکسویه، بر تعلیم و تربیت چند سویه و چندجانبه نگر تأکید دارد.
The main purpose of this paper is to achieve a new and more comprehensive reading of transcendental philosophy in terms of the relationship between the components of thoughts, states, and actions, as well as how it affects the consequences of the religious education model. In the common view, man’s thoughts affect his states, and his states affect his actions. It seems that in the above perception, which is the dominant opinion, the relationship between the thoughts, states and actions is one-sided and linear, and subsequently, it tends to highlight the theoretical classes and emphasis on educational content which has not yielded valuable results yet. This paper investigates the Mulla Sadra’s view on the main question ‘What educational implications does Mulla Sadra’s anthropological view of the relationship between thoughts, states, and actions provide in terms of the basics, goals, and principles of religious education?’
Since the philosophical studies are mainly of theoretical nature, this study seeks to refer to Mulla Sadra’s works including Asfar Arbaʻa, al-Mabda’ wal-Maʻad, Rasa’il Falsafi, Shawahid al-Robubiyya, Kasr Asnam Jahiliyya, Tafsir Quran Karim, and the exposition written for his works, such as Rahiq Makhtum, (Jawadi Amoli), and the Persian exposition of Asfar (Hassan-zada Amoli) to find the goal and the principles of religious education through the philosophical analogy and Frankena’s inferential method.
The results of this research revealed that Mulla Sadra believed in the interaction of each of the three aforementioned components and in other words, believed in the Hermeneutics Circulation between the three components of thoughts, states and actions. Thus, in transcendental philosophy, not only the linear view has not been weighted, but the multifaceted effects of the components and the promotion of human existence in this increasing course are emphasized. According to such attitude, the basics, goals and principles of religious education considered by Mulla Sadra, instead of cognitive and one-sided education, emphasizes the multifaceted education.
religious education, Mulla Sadra, thoughts, states, actions, students
تربیتدینی, صدرالمتألهین, دورهرمنوتیک, افکار, احوال, اعمال
57
88
http://qaiie.ir/browse.php?a_code=A-10-742-1&slc_lang=fa&sid=1
2021/01/32020/12/42021/01/25
1399/11/6
2021/03/302021/03/302021/03/30
1400/1/10
mohammadreza
hajimohammadrafie
محمدرضا
حاجی محمدرفیع
hajrafie@gmail.com
0031947532846004398
0031947532846004398
No
دانشگاه فردوسی مشهد
aboolfazl
ghaffari
ابوالفضل
غفاری
ghaffari@um.ac.ir
0031947532846004399
0031947532846004399
Yes
دانشگاه فردوسی مشهد- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
Jahangir
Masuody
جهانگیر
مسعودی
masoudi-g@um.ac.ir
0031947532846004400
0031947532846004400
No
دانشگاه فردوسی مشهد دانشکده الهیات
mohsen
imani
محسن
ایمانی نائینی
Imanimo2@gmail.com
0031947532846004401
0031947532846004401
No
دانشگاه تربیت مدرس دانشکده علوم انسانی
fa
رابطه نگرش دینی با عملکرد تحصیلی؛ نقش میانجی تنیدگی تحصیلی
در دانشجویان دانشگاه گیلان
The Relationship between Religious Attitude and Academic Performance; the Mediating Role of Academic Stress in the Students of Guilan University
هدف تحقیق حاضر، بررسی رابطه نگرش دینی با عملکرد تحصیلی با لحاظ نقش میانجی تنیدگی تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه گیلان بود. جامعه مورد پژوهش کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه گیلان بود (19953 نفر) که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد نمونه 376 نفر به دست آمد که با روش تصادفی ساده طبقهای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. جهت گردآوری دادهها، از پرسشنامه نگرش دینی خدایاریفرد و رحیمینژاد (1388)، پرسشنامه عملکرد تحصیلی درتاج (1382) و پرسشنامه تنیدگی تحصیلی (دوران دانشجویی) Gadzella & Baloglu (2001) استفاده شد. تحلیل دادهها با روش مدل معادلات ساختاری و از طریق نرمافزار Amos صورت گرفت. مدل مفهومی تحقیق به برازش تأییدی قرار گرفت و در ادامه ضرایب رگرسیونی استاندارد مدل تبیین شدند. یافتههای پژوهش نشان داد نگرش دینی دارای اثر مستقیم مثبت 32/0 بر عملکرد تحصیلی و همچنین اثر غیرمستقیم مثبت به میزان 048/0 میباشد. بنابراین نگرش دینی علاوه بر تأثیر مثبتی که بر عملکرد تحصیلی دارد، از طریق کاهش تنیدگی تحصیلی، سبب بهبود این عملکرد در دانشجویان میگردد. بنابراین به مسئولان امر توصیه میشود که با اهتمام هرچه بیشتر به تقویت نگرش دینی دانشجویان، زمینه افزایش عملکرد تحصیلی و کاهش رخداد تنیدگی تحصیلی را فراهم آورد.
The purpose of this study was to investigate the relationship between religious attitude and academic performance in terms of the mediating role of academic stress among students of Guilan University. The study population was all undergraduate students of the University of Guilan (19953) among whom the 376 subjects were selected by simple stratified random sampling method using Krejcie and Morgan table. To collect desirable data, the following questionnaires were used: Religious Attitude Questionnaire by Khodayarifard, et al (1388); Academic Performance Questionnaire by Dortaj (1382); and Academic Stress of College Students by Gadzella and Baloglu (2001). Data analysis was performed using structural equation modeling method and Amos software. The conceptual model of the research was fitted to confirmation and then the standard regression coefficients of the model were explained. The findings showed that religious attitude has a positive direct effect of 0.32 on academic performance and also an indirect positive effect of 0.048. Therefore, religious attitude, in addition to having a positive effect on academic performance, improves this performance in students by reducing academic stress. Therefore, the authorities are advised to make more efforts to strengthen the religious attitude of students to increase the academic performance and reduce the incidence of academic stress.
Religious attitudes, Academic performance, Academic stress, Gilan university
نگرش دینی, عملکرد تحصیلی, تنیدگی تحصیلی, دانشگاه گیلان
89
108
http://qaiie.ir/browse.php?a_code=A-10-650-2&slc_lang=fa&sid=1
2021/01/32020/12/42021/01/252020/09/7
1399/6/17
2021/03/302021/03/302021/03/302021/03/30
1400/1/10
AliNaghi
Faghihi
علی نقی
فقیهی
Faghihi83@yahoo.com
0031947532846004088
0031947532846004088
Yes
دانشگاه قم
Ebrahim
Abedei
ابراهیم
عابدی
Eb.abedei@gmail.com
0031947532846004089
0031947532846004089
No
دانشکده هدی . قم
hadi
Mosdegh
هادی
مصدق
0031947532846004090
0031947532846004090
No
دانشگاه قم
Hasan
Ansari
حسن
انصاری
Hadimosadegh@gmail.com
0031947532846004091
0031947532846004091
No
دانشکده هدی . قم
fa
شناسایی مولفههای انگیزهبخش مناجات خمسه عشر بر انس دانشآموزان با خدا
Identifying the Motivating Components of the Khamsa ʻAshar Supplication on Students’ Intimate Relationship with Allah
هدف از این تحقیق شناسایی مولفههای انگیزهبخش مناجات خمسهعشر بر انس دانشآموزان با خدا بود. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه تبادکان مشهد در سال تحصیلی 1398-1399 به تعداد حدود 6150 دانشآموز بود که بر اساس جدول مورگان 360 دانشآموز بهعنوان نمونه از طریق نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر اجرا آمیخته (کیفی-کمی) بود. بهمنظور گردآوری دادهها در بخش کیفی، متن مناجات خمسهعشر با بهرهگیری از نرمافزار کیفی NVivo10 مورد مطالعه قرار گرفت و سپس از طریق کدگذاری باز و محوری، مولفههای موثر بر انس با خدا شناسایی گردید. همچنین، براساس مولفههای استخراج شده پرسشنامه محققساخته 32 گویهای با طیف 5 ارزشی لیکرتی(خیلی کم، کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد) تدوین گردید. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط اساتید صاحبنظر تایید شد. پایایی پرسشنامه 935/0 آلفای کرونباخ محاسبه گردید. در بخش کمی، برای تجزیهوتحلیل دادهها نیز از مجموعه آمار توصیفی و استنباطی شامل آلفای کرونباخ، میانگین واریانس استخراجشده، جذر میانگین واریانس استخراجشده، کولموگروف-اسمیرنف، تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تأییدی، آزمون t تک نمونهای از طریق نرمافزارهای NVivo10، SPSS24، Smart-PLS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که مولفههای مستخرج از مناجات خمسهعشر (حقالله، حقالمعصوم، حقالناس و حقالنفس) تاثیر بهسزایی در انس دانشآموزان دختر با خدا دارد.
The purpose of this study was to identify the motivating components of Khamsa ʻAshar supplication on students’ intimate relationship with Allah. The statistical population of the study consisted of female high school students in the Tabadakan region of Mashhad in the academic year 2019-2020, and consisted of about 6150 students, and 360 students were selected as a sample through simple random sampling according to Morgan's table. This research method was a mixed one in terms of implementation (qualitative-quantitative). In order to analyze data in the qualitative section, the text of the Khamsa ʻAshar supplication was studied using NVivo10 quality software, and then the components affecting human’s intimate relation with Allah were identified through open and central coding. Also, based on the extracted components, a 32-item researcher-made questionnaire with a 5-point Likert scale was developed. The face and content validity of the questionnaire were confirmed by expert professors. The reliability of the questionnaire was calculated to be 0.935 Cronbach’s alpha. In the quantitative part, for data analysis, descriptive and inferential statistics including Cronbach’s alpha, extracted mean-variance, the mean root of extracted variance, Kolmogorov-Smirnov, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, SP1, and single sample t-test through the NVivo10, SPSS24, and Smart-PLS software were used. The results showed that the four components of ‘one’s own right’, ‘Allah’s right’, ‘people’s right’, and ‘Infallibles’ right’ extracted from the Khamsa ʻAshar supplication have a positive effect on the intimate relationship of female students with Allah. Thus, inclusion of the supplication in the textbooks can be effective in the students’ intimate relation with Allah.
Relationship with Allah, Allah’s right, Infallibles’ right, People’s right, Khamsa ʻAshar
مناجات خمسهعشر؛ حقالله؛ حقالمعصوم؛ حقالناس؛ حقالنفس.
109
126
http://qaiie.ir/browse.php?a_code=A-10-645-2&slc_lang=fa&sid=1
2021/01/32020/12/42021/01/252020/09/72021/01/3
1399/10/14
2021/03/302021/03/302021/03/302021/03/302021/01/29
1399/11/10
mohamadtaghi
mobasheri
محمدتقی
مبشری
mt_mobasheri@yahoo.com
0031947532846004084
0031947532846004084
Yes
دانشگاه فرهنگیان
محمود
صفری
drsafari2016@gmail.com
0031947532846004085
0031947532846004085
No
دانشگاه فرهنگیان
مریم
ملکی فارمد
maleki.forat313@gmail.com
0031947532846004086
0031947532846004086
No
دانشگاه فرهنگیان
fa
شناسایی واعتباریابی ویژگی های فضای کالبدی مدارس بر اساس معماری اسلامی و از دیدگاه مربیان پرورشی
Identifying and Validating the Characteristics of the Physical Environment of Schools Based on the Islamic Architecture and from the Educational Educators’ Perspective
هدف از انجام این پژوهش بررسی ویژگی های محیط کالبدی مدارس در تربیت دینی بود. روش پژوهش ترکیبی از نوع اکتشافی-متوالی بود. در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و در بخش کمی از روش پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری بخش کیفی شامل دو گروه بود. دسته اول متون و مقالات معماری اسلامی بود که به روش هدفمند انتخاب شدند. گروه دوم مربیان پرورشی مدارس بودند که 9 نفر از آنان به روش نمونه گیری هدفمند از نوع موارد مطلوب و بر اساس قاعده اشباع نظری انتخاب شدند. در بخش کمی نیز 118 نفر از مربیان پرورشی با استفاده از روش سرشماری در پژوهش شرکت نمودند. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه و پرسشنامه بود که روایی و پایایی هر دو مورد تایید قرار گرفت. یافتههای پژوهش در بخش تحلیل محتوایی نشان میداد که تنوع فضایی، بهرهگیری از هنر و جذابیت بصری، توجه به جامعه پیرامونی (پایگاه عبادی مشترک)، طراحی فضای نیایشی (تأکید بر محراب و گنبد)، توجه به مرکزیت حیاط، تأکید بر عناصر طبیعی و دسترسی آسان به امکانات (وضوخانه) از مواردی هستند که در طراحی محیط فیزیکی مدارس در تربیت اسلامی باید رعایت شوند. در بخش مصاحبه نیز مربیان پرورشی به زیبایی مکان نیایش، امکانات رفاهی، طراحی انعطافپذیر و چند عملکردی، محوریت داشتن فضای نیایشی، نمایان و دعوتکننده بودن، اشاره کردند. در نهایت نتایج تحلیل عامل تاییدی، پنج ویژگی تنوع فضایی، زیبایی و جذابیت بصری، توجه به جامعه پیرامونی، فضای نیایشی مطلوب،مرکزیت حیاط و توجه به طبیعت را به عنوان ویژگی های فضای کالبدی مدارس در تربیت دینی نشان داد.
The purpose of this study was to investigate the characteristics of the physical environment of schools in religious education. The research method was the mixed exploratory-sequential method. The content analysis method and the survey method were respectively used in the qualitative research method and in the quantitative research method. The statistical population in the qualitative phase of study was consisted of two groups: the first group was the textbooks and papers on Islamic architecture, which were purposefully selected, and the second group was 9 school educational educators who were selected by purposive sampling through the desired items and based on the theoretical saturation rule. The statistical population in the quantitate phase of study included 118 school educational educators participating in the study through the census method. The data collection tools were the interviews and questionnaires that both validity and reliability were confirmed. The findings in the content analysis phase showed that spatial diversity, use of art and visual appeal, attention to the surrounding community (common worship base), design of prayer space (emphasis on the altar and dome), attention to the centrality of the yard, emphasis on natural elements and easy access to facilities (e.g. ablution area) are some of the things that should be considered in Islamic education in designing the physical environment of schools. In the interview phase, the educational educators pointed out the beauty of the prayer place, amenities, flexible and multi-functional design, the focus on the prayer space, being visible and inviting. Finally, the findings of confirmatory factor analysis identified five characteristics as a physical environment of schools in religious education: spatial diversity, beauty and visual appeal, attention to the surrounding community, a desirable prayer space, the centrality of the yard, and attention to nature.
physical environment, learning space, Islamic architecture, religious education
محیط کالبدی- فضای یادگیری- معماری اسلامی , مربیان پرورشی
127
146
http://qaiie.ir/browse.php?a_code=A-10-321-2&slc_lang=fa&sid=1
2021/01/32020/12/42021/01/252020/09/72021/01/32020/12/13
1399/9/23
2021/03/302021/03/302021/03/302021/03/302021/01/292021/01/29
1399/11/10
pari
mashayeh
پری
مشایخ
pmashayekh19@gmail.com
0031947532846004087
0031947532846004087
Yes
دانشگاه ازاد اسلامی