@article{ author = {Parto, moslem}, title = {The Role of Religious Orientation and Socio-economic Status in the Development of Moral Judgment in Teenage Students}, abstract ={ The aim of this study was to examine the relationship between religious orientation and moral judgment, and also to investigate the role of religious orientation and socio-economic status in the development of moral judgment in teenage students. Method:  Method in this research is descriptive. The population of this descriptive research includes male and female students studying in schools of Tehran. On the whole, 613 students (301 ones from the third grade of guidance school and 312 ones from the third grade of high school) were selected by random multistage cluster sampling. Two self-rating questionnaires including the Defining of Issues Test (DIT) and the Religious Orientation Scale (ROS) were used. The standard deviation of population scores were calculated in the Defining of Issues Test (DIT) and the Religious Orientation Scale (ROS). The reliability and validity of the questionnaires were approved by psychometric tests. To analyze the data, we used the Analysis of Variance (ANOVA) test and the correlation coefficient. Findings: The results showed that there is a positive and significant relationship between intrinsic (internal) religious orientation and extrinsic (external) religious orientation. However, no significant relation was found between the religious orientation and moral  judgment. In addition, the mean scores of moral judgment development  were not significant at different levels of variables such as intrinsic religious orientation, extrinsic religious orientation, and socio-economic status. }, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {11-38}, publisher = {ministry of education islamic republic of iran}, title_fa = {نقش جهت گیری مذهبی و وضعیت اقتصادی - اجتماعی در تحول قضاوت اخلاقی نوجوانان دانش آموز}, abstract_fa ={هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش جهت‌گیری مذهبی و وضعیت اقتصادی – اجتماعی در تحول قضاوت اخلاقی نوجوانان دانش آموز است. روش پژوهش توصیفی است. جامعه مورد مطالعه دانش‌آموزان نوجوان دختر و پسر شاغل به تحصیل در مدارس شهر تهران می‌باشند. برای ‌تعیین‌ حجم‌ نمونه از شیوه ‌برآورد انحراف معیار نمرات ‌جامعه ‌مورد مطالعه ‌در آزمون ‌تبیین موضوعات یا داوری‌های ‌اخلاقی استفاده‌ شده است که‌در مجموع 613 نفر (301 دانش‌آموز‌ پایه‌ سوم‌ راهنمایی به‌عنوان گروه سنی اوایل نوجوانی، و 312 دانش‌آموز پایه ‌سوم‌ متوسطه به‌عنوان گروه سنی اواسط نوجوانی‌) با روش ‌نمونه‌برداری ‌تصادفی‌خوشه‌ای‌ چند مرحله‌ای به‌عنوان ‌نمونه ‌نهایی ‌انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات‌ مقیاس‌ جهت‌گیری ‌مذهبی و آزمون ‌تبیین ‌موضوعات ‌بود که ‌به ‌صورت ‌پرسشنامه‌های ‌خود‌سنجی ‌تنظیم‌ شده ‌و روایی و پایایی آن توسط مقیاس‌های روانسنجی احراز شده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از محاسبه ضریب همبستگی و تحلیل واریانس انجام شد. یافته‌های حاصله حاکی از این است که بین جهت‌گیری مذهبی درونی و بیرونی همبستگی مثبت معناداری وجود دارد و میزان این همبستگی نسبتاً بالا است. اما همبستگی بین جهت‌گیری مذهبی درونی و بیرونی با تحول اخلاقی ناچیز بوده و معنادار نمی‌باشد. میزان میانگین نمرات تحول اخلاقی (اخلاق اصولی) بر حسب سطوح مختلف متغیرهای جهت‌گیری مذهبی درونی، جهت‌گیری مذهبی بیرونی، و وضعیت اجتماعی- اقتصادی به‌طور معنا‌دار متفاوت نیست. }, keywords_fa = {قضاوت اخلاقی , جهت گیری مذهبی درونی و بیرونی, نوجوانان دانش آموز}, doi = {10.29252/qaiie.1.1.11}, url = {http://qaiie.ir/article-1-22-en.html}, eprint = {http://qaiie.ir/article-1-22-en.pdf}, journal = {Journal of Applied Issues in Islamic Education}, issn = {2588-3151}, eissn = {2588-4077}, year = {2016} } @article{ author = {arman, heidari and RamezaniBaseri, abbas}, title = {A Study of the Relation of the Internet and Satellite Programs Usage with the Religious Identity in High School Students}, abstract ={Objective: The aim of this study is to investigate the relation of the Internet and satellite programs usage with the religious identity in high school students of Marvdasht. Method: The method is descriptive-correlational. The population of the study comprised all the high school students of Marvdasht in 2013-2014 academic year among which 370 students were selected using cluster sampling. The instrumentation included a self-rating questionnaire on using the Internet and satellite programs as well as a religious identity questionnaire. The reliability and validity of the instruments were approved using psychometric criteria. The data were analyzed with descriptive and inferential statistics using frequency, percent, correlation coefficient, and multivariate analysis of variance. Findings: The findings showed that there is a negative, significant relationship between the Internet and satellite programs usage on the one hand, and the three dimensions of students’ religious identity on the other hand. The highest correlations observed between the Internet usage and the religious identity dimensions are: practical dimension (-0.53), affective dimension (-0.52) and religious dimension (-0.49). Moreover, the highest correlations observed between satellite usage and the religious identity dimensions are as follows: practical dimension (-0.53), affective dimension (-0.44), and religious dimension (-0.39). Hence, using the Internet and satellite tends to decrease the religious identity among high school students at practical, affective, and religious dimensions}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {39-60}, publisher = {ministry of education islamic republic of iran}, title_fa = {بررسی رابطه استفاده از اینترنت، برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای و هویت دینی دانش‌آموزان}, abstract_fa ={هدف از این پژوهش بررسی رابطۀ استفاده از ماهواره و اینترنت با هویت دینی دانش‌آموزان متوسطه شهر مرودشت است. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این مطالعه کلیه دانش‌آموزان دوره متوسطه شهر مرودشت در سال تحصیلی 93-1392 بود که از این جامعه تعداد 370 نفر با استفاده از جدول لین و روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات دو پرسشنامه بود. یک‌پرسشنامه محقق ساخته در زمینه بررسی میزان استفاده از اینترنت و برنامه‌های ماهواره‌ای و پرسشنامه دیگر پرسشنامه هویت دینی بود که روایی و پایایی این پرسشنامه‌ها توسط ملاک‌های روانسنجی احراز شد. داده‌های حاصله در دو سطح توصیفی با استفاده از فراوانی، درصد و محاسبه ضریب همبستگی در سطح استنباطی با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌های حاصله حاکی از این است که همبستگی هر دو متغیر استفاده از اینترنت و ماهواره با هر سه بعد هویت دینی دانش‌آموزان منفی و معنی‌دار است. بالاترین همبستگی استفاده از اینترنت با ابعاد هویت دینی، به ترتیب، در ابعاد عملی (53/. -)، احساسی(52/. -) و اعتقادی(49/. -) بوده است. بالاترین همبستگی متغیر استفاده از برنامه‌های ماهواره با ابعاد هویت دینی، به ترتیب، درابعاد عملی(53/. -)، احساسی(44/. -) و اعتقادی(39/. -) بوده است. بدین ترتیب می‌توان گفت استفاده بیشتر از رسانه‌های ماهواره و اینترنت در راستای کاهش هویت دینی دانش‌آموزان متوسطه شهرستان مرودشت در ابعاد سه‌گانه عملی، احساسی و اعتقادی بوده است. }, keywords_fa = {هویت دینی, ماهواره, اینترنت, دانش‌آموزان متوسطه, مرودشت}, doi = {10.29252/qaiie.1.1.39}, url = {http://qaiie.ir/article-1-31-en.html}, eprint = {http://qaiie.ir/article-1-31-en.pdf}, journal = {Journal of Applied Issues in Islamic Education}, issn = {2588-3151}, eissn = {2588-4077}, year = {2016} } @article{ author = { Razavi, abdolhamid and RasooliSharabiani, reza and  Baniali, alirez}, title = {A Content Analysis of High School “Din va Zendegi” Textbooks Based on the Principles and Methods of Education Extracted from the Book “Al Mahjat Al Beyzaa Fel Tahzib al Ahya” (with Emphasis on Monjiyat & Adat)}, abstract ={Objective: The aim is content analysis of  high school “Din va Zendegi” textbooks based on the principles and methods of education extracted from the book “Al Mahjat Al Beyzaa Fel Tahzib al Ahya (with emphasis on Monjiyat & Adat). Method: Method in this research was descriptive. The approach of this study is a combination of quantitative and qualitative methods. The target population was “Din va Zendegi” textbooks at high school and pre-university level in 2011 academic year. The sample included the texts and the section called “Gamhaye Akhar” (Last Steps), which appeared at the end of each lesson. The content analysis checklist was used for data collection. The reliability of this instrument which was calculated through kappa coefficient was equal to 0.52, and was significant. In addition, the validity of the instrumentation was approved by experts. The data were analyzed using descriptive and inferential statistics (frequency, percent, and chi-square). Findings: The findings show that the educational principles in the four textbooks have been used differently and this difference is significant but this difference was not observed in “Gamhaye Tarbiyati” (Educational Steps). The content of all these textbooks (except for grade one textbook) focuses on the principles of wisdom and justice, and attention to the principle of wisdom increases in the next grades. In grades two and three, the principle of "Tazakor" (reminder) has received equal attention. Furthermore, the methods of “teaching sagacity”, “self-purification” and “strength expression” have been emphasized in all grades and this is more noticeable in grade one. In three textbooks and in the section “Gamhaye Tarbiyati”, the principle of "Tazakor" (reminder) has the highest and the principle of “justice” has the lowest frequency. It can be concluded that these differences are in accordance with textbook writers objectives in developing the section “Gamha” (Steps) .On the whole, it can be said that the textbooks have an intellectual orientation, while the section “Gamhaye Tarbiyati”  has an emotional orientation.}, Keywords = {Almahjat Al _Beyzaa fel Tahzib al Ahya, “Din va Zendegi” textbook, educational principles, educational methods, high school level }, volume = {1}, Number = {1}, pages = {61-89}, publisher = {ministry of education islamic republic of iran}, title_fa = {تحلیل محتوای کتاب‌های‌ درسی دین و زندگی دوره متوسطه بر مبنای اصول و روش‌های تربیتی مستخرج از المحجه البیضاء فی‌التهذیب الاحیاء (با تأکید بر بخش عادات و منجیات)}, abstract_fa ={هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب‌های درسی دین و زندگی دوره متوسطه بر مبنای اصول و روش‌های تربیتی مستخرج از کتاب المحجه البیضاء فی‌التهذیب الاحیاء با تأکید بر بخش منجیات و عادات است. روش پژوهش، ترکیبی از روش‌های کمی و کیفی ﺍﺳـت. جامعه تحلیلی کتاب‌های دین و زندگی دوره متوسطه و پیش‌دانشگاهی در سال تحصیلی1390 بود. نمونه تحلیلی «متن درس» و «گام‌های آخر» که به‌عنوان فعالیت پایانی هر درس در نظر گرفته شده، بوده است. ابزار جمع‌آوری اطلاعات «سیاهه وارسی محتوا» بود که پایایی آن با استفاده از ضریب کاپا برابر 52/0 که ضریب معنی‌دار است، محاسبه شد و روایی آن مورد تائید متخصصان قرار گرفت. داده‌های حاصله با استفاده از آمار توصیفی، محاسبه فراوانی و درصد و آمار استنباطی آزمون مجذور خی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌های حاصل حاکی از این است که اصول و روشهای تربیتی در کتاب‌های چهار پایه تحصیلی متوسطه به‌طور معنی‌داری متفاوت به‌کار رفته است اما این تفاوت‌های معنی‌دار در مورد بخش گام‌های تربیتی کتاب، مشاهده نشد. در همه پایه‌های تحصیلی(به‌استثنای پایه اول) محتوای کتاب‌های دین و زندگی بیشتر به اصول تعقل و عدالت پرداخته است. البته با افزایش پایه تحصیلی، توجه به «تعقل» در متون افزایش‌ یافته است. همچنین در پایه‌های دوم و سوم به اصل «تذکر» تقریباً به یک نسبت توجه شده است. بررسی روشهای تربیتی ده‌گانه در متن کتاب پایه‌های مختلف نشان داد که به روشهای «تعلیم حکمت»، «تزکیه» و «ابراز توانایی» در کلیه کتاب‌ها توجه شده است و این تأکید در پایه اول بیشتر از دیگر پایه‌ها است. در گام‌های تربیتی کتابهای سه پایه تحصیلی، اصل "تذکر" بیشترین فراوانی و اصل "عدل" کمترین فراوانی را به خود اختصاص داده است. شاید بتوان گفت این تفاوت با هدف مؤلفان در تدوین بخش گام‌های تربیتی همسو باشد. به‌طورکلی می‌توان گفت متن درس‌ها بیشتر جنبه عقلانی و متن گام‌های تربیتی بیشتر جنبه تهییجی دارد. }, keywords_fa = {المحجه‌البیضاء فی‌التهذیب‌الاحیاء, کتاب درسی دین و زندگی, اصول تربیتی, روشهای تربیتی, دوره متوسطه}, doi = {10.29252/qaiie.1.1.61}, url = {http://qaiie.ir/article-1-32-en.html}, eprint = {http://qaiie.ir/article-1-32-en.pdf}, journal = {Journal of Applied Issues in Islamic Education}, issn = {2588-3151}, eissn = {2588-4077}, year = {2016} } @article{ author = {Mandani, batol and Saadat, mehrnaz}, title = {A Study of the Relationship between Commitment to Islamic Teachings and the Level of Depression and Anxiety in High School Students}, abstract ={Objective: The study aimed to determine the relationship between commitment to Islamic teachings  and the level of depression and anxiety in high school students. Method: This study is a descriptive and correlative research. The population includes high school students in Tehran in 2013-2014 academic year among which 300 students were selected randomly using multistage sampling method. The instruments comprised Beck Depression Inventory, Spielberger State-Trait Anxiety Inventory, and a self-rating Scale for Religious Commitment whose reliability and validity were approved by psychometric criteria. The data were analyzed using correlation coefficient and variance analysis. Findings: The results indicated that the girls suffered from anxiety and depression more than the boys but there was no significant difference between these two groups in terms of commitment to Islamic teachings. There was also a significant, negative relationship between religious commitment and anxiety level (r= 0.452, p<0.05). In addition, there was a significant, negative relationship between religious commitment and depression level (r= 0.464, p<0.05). It can be concluded that the higher the commitment  to Islamic teachings, the lower the anxiety and depression level.}, Keywords = {: religious commitment, depression, anxiety, students}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {90-106}, publisher = {ministry of education islamic republic of iran}, title_fa = {بررسی رابطه بین التزام به تعالیم اسلامی و سطح افسردگی و اضطراب در بین دانش‌آموزان مقطع دبیرستان}, abstract_fa ={هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین التزام به تعالیم اسلامی، سطح افسردگی و اضطراب در بین دانش‌آموزان مقطع دبیرستان شهر تهران است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری دانش‌آموزان مقطع دبیرستان شهر تهران در سال تحصیلی 1393-1392 بود که از این جامعه تعداد300 دانش‌آموز مقطع دبیرستان به روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه افسردگی بک، پرسشنامه اضطراب حالت- صفت اسپیل برگر و مقیاس خودسنجی التزام عملی به اعتقادات اسلامی بود که روایی و پایایی این ابزارها توسط ملاک‌های روانسنجی احراز شد. داده‌های حاصله با استفاده از ضریب همبستگی و تحلیل واریانس مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌های حاصله حاکی از این است که دختران در مقایسه با پسران از اضطراب و افسردگی بیشتری برخوردار هستند ولی در التزام به تعالیم اسلامی تفاوت معناداری بین دو جنس مشاهده نشد. همچنین بین التزام به تعالیم اسلامی و اضطراب از لحاظ آماری رابطه معکوس و معناداری محاسبه شد (05/0p<، 452/0-=r ). همچنین بین التزام به تعالیم اسلامی و افسردگی نیز از لحاظ آماری رابطه معکوس و معناداری محاسبه شد (05/0p<، 464/0-=r ). به این ترتیب این نتیجه حاصل شد که هر چه میزان التزام به تعالیم اسلامی در بین دانش‌آموزان بیشتر باشد سطح افسردگی و اضطراب در آنان کمتر است. }, keywords_fa = {التزام به تعالیم اسلامی, افسردگی, اضطراب, دانشآموزان}, doi = {10.29252/qaiie.1.1.90}, url = {http://qaiie.ir/article-1-33-en.html}, eprint = {http://qaiie.ir/article-1-33-en.pdf}, journal = {Journal of Applied Issues in Islamic Education}, issn = {2588-3151}, eissn = {2588-4077}, year = {2016} } @article{ author = {Fouladchang, mahboubeh and GhodoumiZadeh, fatemeh}, title = {The Mediation of Students’ Religious Orientation in Relation to Family Communication Patterns and Critical Thinking Dispositions}, abstract ={Objective: The study aims to investigate the critical thinking disposition expressed in a causal model in which the mediation of religious orientation is studied in relation to family communication patterns and critical thinking. Method: The method used in the research is descriptive. The population includes students studying at Shiraz University in 2012-2013 academic year, among which 352 students (189 male and 163 female) were selected using multistage cluster sampling method. The data collection tools used in the research were Family Communication Patterns Questionnaire, Religious Self-Regulatory Questionnaire, and Critical Thinking Disposition Inventory, the reliability of which was determined using Cronbach's Alpha Coefficient and the validity of which was determined using factor analysis method. The results showed that the tests had acceptable reliability and validity. Findings: Hypothetical model was analyzed using path analysis method, and to do this, the sequential multiple regression of Baron and Kenny was used simultaneously. Results demonstrated that family dialogue orientation predicts the critical thinking disposition positively and conformity orientation predicts this disposition negatively. Both the family communication patterns predict religious orientation. Simulated religious orientation predicts the critical thinking disposition positively, and internalized religious orientation predicts the disposition negatively. The results of mediation survey showed that dialogue orientation mediated by simulated religious orientation tends to improve critical thinking, while family conformity mediated by internalized religious orientation tends to decrease critical thinking. }, Keywords = {family communication patterns, religious orientation, critical thinking dispositions}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {107-132}, publisher = {ministry of education islamic republic of iran}, title_fa = {واسطه گری جهت گیری مذهبی دانشجویان در رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده و گرایش به تفکر انتقادی}, abstract_fa ={هدف از پژوهش حاضر، بررسی پیشایندهای گرایش به تفکر انتقادی در قالب یک مدل علّی است که در آن واسطه‌گری جهت‌گیری مذهبی در رابطه‌ی با الگوهای ارتباطی خانواده و تفکر انتقادی مورد مطالعه قرار گرفت. روش پژوهش توصیفی است. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش دانشجویان شاغل به تحصیل دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 1392-1391 بودند که از این میان تعداد 352 نفر (189 دختر و 163 پسر) به عنوان نمونه به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه‌های الگوهای ارتباطی خانواده، خودگردانی مذهبی و سیاهه‌ گرایش به تفکر انتقادی بود که پایایی آن‌ها به وسیله‌ ضریب آلفای کرونباخ و روایی آنها به کمک روش تحلیل عاملی بررسی شد. نتایج حاصله حاکی از پایایی و روایی قابل قبول آزمونها بود. مدل فرضی با بهره‌گیری از روش آماری تحلیل مسیر با استفاده از رگرسیون چندگانه به روش متوالی همزمان براساس مراحل بارون و کنی مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد که جهت‌گیری گفت و شنود خانواده به‌طور مثبت و جهت‌گیری همنوایی به طور منفی گرایش به تفکر انتقادی را پیش‌بینی می‌کند. هر دو بعد الگوی ارتباطات خانواده پیش‌بینی- کننده‌ جهت‌گیری مذهبی هستند. همچنین، جهت‌گیری مذهبی همانندسازی شده به طور مثبت و جهت‌گیری مذهبی درون‌فکنی شده به طور منفی گرایش به تفکر انتقادی را پیش‌بینی می‌نماید. نتایج بررسی واسطه‌گری نیز نشان داد که جهت‌گیری گفت و شنود با واسطه جهت‌گیری مذهبی همانندسازی شده به بهبود تفکر انتقادی می‌انجامد. این در حالی است که همنوایی خانواده با واسطه‌گری جهت‌گیری مذهبی درون‌فکنی شده به کاهش تفکر انتقادی منجر می‌شود. }, keywords_fa = {الگوهای ارتباطی خانواده, جهت‌گیری مذهبی, گرایش به تفکر انتقادی}, doi = {10.29252/qaiie.1.1.107}, url = {http://qaiie.ir/article-1-35-en.html}, eprint = {http://qaiie.ir/article-1-35-en.pdf}, journal = {Journal of Applied Issues in Islamic Education}, issn = {2588-3151}, eissn = {2588-4077}, year = {2016} } @article{ author = {Najafi, Hassan and Vafaei, Reza and Maleki, Hass}, title = {Explaining the Dimensions and Components of Human Spiritual Growth and its Analysis in Terms of Iran’s Education Fundamental Reform Document}, abstract ={Objective: The aim in this research is to explain the dimensions and components of human spiritual growth and analyze it in terms of Iran’s Education Fundamental Reform Document. Method: The research method is descriptive and includes document analysis and content analysis, and it has a practical approach. The population of the study consisted of two parts: the documents related to dimensions and components of human spiritual growth as well as the Education Fundamental Reform Document, enacted in November 2011. Based on the nature of this study and due to the limited number of the statistical population, the whole population was selected and analyzed. The instrumentation comprised a researcher–made content analysis checklist. The data were analyzed qualitatively using descriptive indicators in Shannon entropy process. Findings: The major findings of this research are as follow: a) Based on the existing evidence and related documents, the conceptual framework of human spiritual growth can be categorized into three dimensions and 29 components. b) On the whole, human spiritual growth components have been referred to 168 times, with the high frequency of 41.7% in the “operational objectives and remedies” section and the low frequency of 1.2% in the “mission statement”. C) Among these dimensions, “morality” with the information load rate of 0.839 and the importance coefficient of 0.373 received the most attention, whereas “reasoning” was paid the least attention with the information load rate of 0.670 and the importance coefficient of 0.298.}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {133-156}, publisher = {ministry of education islamic republic of iran}, title_fa = {تبیین ابعاد و مؤلفه های رشد معنوی انسان و تحلیل آن در محتوای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران}, abstract_fa ={هدف پژوهش حاضر تبیین ابعاد و مؤلفه‌های رشد معنوی انسان و تحلیل آن در محتوای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران است. روش پژوهش توصیفی شامل؛ تحلیل اسنادی و نیز تحلیل محتوا بود و رویکرد آن نیز کاربردی محسوب می‌گردد. جامعه تحلیلی، شامل دو بخش؛ متون مرتبط با ابعاد و مؤلفه‌های رشد معنوی انسان و متن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مصوب آذر ماه 1390 می‌باشد که با توجه به ماهیت موضوع و محدودیت جامعه پژوهشی، از نمونه‌گیری صرف نظر شده و کل جامعه آماری مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. ابزارهای اندازه‌گیری، فرم فیش‌برداری و نیز سیاهه تحلیل محتوای محقق ساخته بود. داده‌های اسنادی به شیوه کیفی با استفاده از شاخص‌های توصیفی در فرایند آنتروپی شانون مورد تحلیل قرار گرفت. عمده‌ترین یافته‌های پژوهش بیانگر آن است که: - چارچوب مفهومی رشد معنوی انسان را می‌توان براساس مدارک و مستندات مرتبط در 3 بُعد و 29 مؤلفه تدوین نمود. - میزان تراکم توجه به رشد معنوی در بخش هدف‌های عملیاتی و راهکارها با 70 فراوانی و 7/41 درصد زیاد و در بخش بیانیه مأموریت با 2 فراوانی و 2/1 درصد بسیار کم می‌باشد. - در بین ابعاد مورد بررسی، بعد اخلاق با میزان بار اطلاعاتی 839/0 و ضریب اهمیت 373/0 بیشترین توجه را به خود اختصاص داده است، این در حالی است که به بعد تعقل با میزان بار اطلاعاتی 670/0 و ضریب اهمیت 298/0کمتر توجه شده است. }, keywords_fa = {رشد معنوی انسان, سند تحول بنیادین آموزش و پرورش, تحلیل محتوا, آنتروپی شانون }, doi = {10.29252/qaiie.1.1.133}, url = {http://qaiie.ir/article-1-36-en.html}, eprint = {http://qaiie.ir/article-1-36-en.pdf}, journal = {Journal of Applied Issues in Islamic Education}, issn = {2588-3151}, eissn = {2588-4077}, year = {2016} }