Applied Issues in Quarterly Journal of Islamic Education
مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي
qaiie
Literature & Humanities
http://qaiie.ir
1
admin
2588-3151
2588-4077
8
10.61186/qaiie
14
8888
13
fa
jalali
1396
7
1
gregorian
2017
10
1
2
3
online
1
fulltext
fa
بررسی نقش روش الگویی کارگزاران نظام آموزشگاهی در پیش بینی دین داری دانش آموزان دختر شهر تهران
he Role of Modeling Method of School Systems’ Staff and Administrators in Predicting Tehrani Female Students’ Religiosity
تخصصي- كمي
Special- quantitative
پژوهشي
Research
هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش روش الگویی کارگزاران نظام آموزشگاهی(مدیران، معاونان پرورشی و دبیران پیام های آسمانی) در پیش بینی دین داری دانش آموزان دختر شهر تهران است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبســتگی است. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان دختر نفر به روش 280 )1970 دوره متوسطه شهر تهران بود که براســاس جدول کرجسی و مورگان( خوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شــدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش نامه ) در سه فرم(مدیر آموزشگاه، معاون 1382 تربیت الگویی کارگزاران نظام آموزشگاهی فضائلی( ) بود که 1384 پرورشــی و دبیر پیام های آسمانی) و پرسش نامه سنجش دین داری شجاعی زند( روایی و پایایی آن توسط ملا کهای روان سنجی مورد تایید قرار گرفت. داده های حاصل توسط ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل گرفت. یافته های پژوهش حاکی از این است که بین روش الگویی مدیران مدارس، دبیران پیام های آسمانی و دین داری دانش آموزان همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد و روش الگویی مدیران مدارس و دبیران پیام های آسمانی از قدرت پیش بینی دین داری دانش آموزان برخوردارند. دیگر یافته این پژوهش وجود رابطه بین روش الگویی معاون پرورشی مدرسه و دین داری دانش آموزان دختر بود که علی رغم وجود رابطه بین این متغیرها تحلیل رگرسیون نشان داد که روش الگویی معاون پرورشی مدرسه از قدرت پیش بینی دین داری دانش آموزان برخوردار نیست.<br>
The present study was carried out to investigate the role of modeling method of school systems’ staff and administrators [principals, vice-principals for extracurricular programs, and heavenly messages (Payamhay-e-Asemani) instructors] in predicting Tehrani female students’ religiosity. The research method was descriptive and correlational. The statistical population of the study comprised high school girls in Tehran. The sample size was determined based on Krejcie and Morgan Table (1970) and 280 students were selected through multi-stage cluster sampling method. The instruments included Fazaeli’s Questionnaire on the Modeling Method of School Systems’ Staff and Administrators (2003) in three forms (principals, vice-principals for extracurricular programs, and heavenly messages instructors) as well as Religiosity Questionnaire (Shojaeezand, 2005) whose validity and reliability were confirmed by psychometric criteria. The obtained data were analyzed by using correlation coefficient and multiple regression. Results indicated that there was a significant, positive correlation between the modeling method of principals and heavenly messages instructors and students’ religiosity. Moreover, the modeling method of principals and religious teachings instructors could predict students’ religiosity. Furthermore, there was a relationship between the modeling method of vice-principals for extracurricular programs and students’ religiosity; nevertheless, results of regression analysis showed that the aforementioned modeling method did not have the power of predicting students’ religiosity.
دین داری, دانش آموزان دوره متوســطه, کارگزاران نظام آموزشگاهی(مدیران, واژگان کلیدی: معاونان پرورشی و دبیران پیام های آسمانی), روش الگویی.
religiosity, high school students, school systems’ staff and administrators (principals, vice-principals for extracurricular programs, and heavenly messages instructors), modeling method
137
160
http://qaiie.ir/browse.php?a_code=A-10-111-1&slc_lang=fa&sid=1
Tayyebeh
Mohammadi Shoreh
طیبه
محمدی شوره
t.mohamadishoreh@gmail.com
1003194753284600926
1003194753284600926
No
M.A. in philosophy of education, Payame Noor University, South Tehran Branch. Iran
فلسفه آموزش و پرورش، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور واحد تهران جنوب. ایران.
Mehran
Farajollahi
مهران
فرج اللهی
farajollahim@yahoo.com
1003194753284600927
1003194753284600927
Yes
Professor of curriculum studies. Payame Noor University, South Tehran Branch. Iran.
برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور واحد تهران جنوب. ایران.