Applied Issues in Quarterly Journal of Islamic Education
مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي
qaiie
Literature & Humanities
http://qaiie.ir
1
admin
2588-3151
2588-4077
8
10.61186/qaiie
14
8888
13
fa
jalali
1401
9
1
gregorian
2022
12
1
7
4
online
1
fulltext
fa
نقش آموزش و پرورش در گفتمانسازی اقتصاد مقاومتی (در چارچوب اقتصاد اسلامی)
The Role of Education System in Creating the Discourse of Resistance Economy (within the Framework of Islamic Economy)
تخصصي- كمي
Special- quantitative
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><b><span lang="AR-SA"><span b="" zar=""><span style="color:black">هدف:</span></span></span></b><span lang="AR-SA"><span b="" zar=""><span style="color:black"> اهداف این پژوهش تبیین نقش آموزش و پرورش در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و گفتمانسازی آن در کشور است. </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black"></span></span><br>
<b><span lang="FA"><span b="" zar=""><span style="color:black">روش: </span></span></span></b><span lang="AR-SA"><span b="" zar=""><span style="color:black">برای این منظور روش تحلیل محتوای اسنادی به کار گرفته و جهت اولویتبندی از الگوی برخاسته از رویکرد مبتنی بر آرای خبرگان بسط یافته و به صورت چندگانه استفاده شده است.</span></span></span> <span lang="FA"><span b="" zar=""><span style="color:black">در بخش آرای خبرگانی، جامعه تحقیق اساتید دانشگاهی مرتبط، مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش و مدیران و کارشناسان نهادهای مرتبط بودند که به طور هدفمند بر اساس میزان دانش، تخصص و علاقمندی به شرکت در مطالعه انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل یافتهها از </span></span></span><span lang="AR-SA"><span b="" zar=""><span style="color:black">آزمون فریدمن، تجزیه واریانس دوطرفه و تحلیل واریانس یکطرفه کروسکال- والیس به کار گرفته و استقلال گروههای نمونه از جوامع آماری مختلف آزمون شد. </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black"></span></span><br>
<b><span lang="FA"><span b="" zar=""><span style="color:black">یافتهها:</span></span></span></b><span lang="FA"><span b="" zar=""><span style="color:black"> نتایج اولویتبندی راهبردها و برنامهها بر اساس میانگین رتبهها نشان داد راهبرد"گسترش مشارکت آموزش و پرورش در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در کشور"، در میان راهبردهای چهارگانه دارای اولویت دوم است. همچنین برنامه "گفتمانسازی اقتصاد مقاومتی و تبیین سیاستهای مربوطه مانند جهاد اقتصادی به همراه ترویج فرهنگ حفظ بیتالمال و حقوق مردم، قانونگرائی و مسئولیت پذیری در برابر محیطزیست " در میان مجموعه برنامههای مربوط به راهبرد گسترش مشارکت آموزش و پرورش در جامعه،</span></span></span> <span lang="FA"><span b="" zar=""><span style="color:black">اولویت نخست را دارد.</span></span></span><b><span dir="LTR"><span style="color:black"></span></span></b><br>
<b><span lang="FA"><span b="" zar=""><span style="color:black">نتیجهگیری:</span></span></span></b> <span lang="FA"><span b="" zar=""><span style="color:black">با وجود تنوع در آرای صاحبنظران پیرامون تعریف اقتصاد مقاومتی و رابطه آن با اقتصاد اسلامی و تفاوت دیدگاه گروههای سهگانه اساتید، مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش و مدیران و کارشناسان نهادهای مرتبط با آن، نزدیک شدن به توافق برای گفتمانسازی و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در کشور توصیه میشود.</span></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:Times New Roman;"><span style="font-size:10pt"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" times=""><b><span style="font-size:14.0pt"><span style="color:black">Objective</span></span></b><span style="font-size:14.0pt"><span style="color:black">: This study aimed at investigating the role of education system in realizing the goals of resistance economy in Iran.</span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:10pt"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" times=""><b><span style="font-size:14.0pt"><span style="color:black">Method</span></span></b><span style="font-size:14.0pt"><span style="color:black">: For this purpose, the method of document content analysis was used, and to prioritize, the model based on the experts’ opinion approach was expanded and used in multiple ways. As for experts’ opinions, the research population included university professors, managers and experts of education, and managers and experts of institutions related to education, who were purposefully selected based on their knowledge, expertise, and interest in participating in this study. To analyze the findings, Friedman's test, two-way analysis of variance, and Kruskal-Wallis one-way analysis of variance were used, and the independence of sample groups from different statistical populations was tested.</span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:10pt"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" times=""><b><span style="font-size:14.0pt"><span style="color:black">Findings</span></span></b><span style="font-size:14.0pt"><span style="color:black">: The results of prioritizing the strategies and programs based on the average ratings showed that the strategy of "developing the participation of education system in realizing the goals of the resistance economy in Iran" has the second priority out of the four strategies. Furthermore, the program of "making resistance economy a discourse, and explaining relevant policies such as economic <i>jihad</i>, as well as promoting the culture of preserving the public treasury and people’s rights, the rule of law, and responsibility towards the environment", has the first priority among the programs related to the strategy of developing the participation of education system in the society.</span></span></span></span></span><br>
<b><span style="font-size:14.0pt"><span new="" roman="" times=""><span style="color:black">Conclusion</span></span></span></b><span style="font-size:14.0pt"><span new="" roman="" times=""><span style="color:black">: despite the diversity of experts' opinions about the definition of resistance economy and its relationship with Islamic economy and the difference in the views of the three groups of university professors, managers and experts in education, and managers and experts of institutions associated with education, approaching an agreement to make a discourse and realize the goals of resistance economy in Iran is recommended.</span></span></span></span></div>
اقتصاد مقاومتی, اقتصاد مقاومتی در آموزش و پرورش, گفتمانسازی اقتصاد مقاومتی و اقتصاد اسلامی
Key words: Resistive economy, Resistive economy in education sector, creditability policy
7
32
http://qaiie.ir/browse.php?a_code=A-10-219-1&slc_lang=fa&sid=1
Abdollah
Ansari
عبدالله
انصاری
abd_ansari@yahoo.com
10031947532846006013
10031947532846006013
Yes
institute of education
پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش