Applied Issues in Quarterly Journal of Islamic Education
مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي
qaiie
Literature & Humanities
http://qaiie.ir
1
admin
2588-3151
2588-4077
8
10.61186/qaiie
14
8888
13
fa
jalali
1396
5
1
gregorian
2017
8
1
2
4
online
1
fulltext
fa
سبک زندگی در آموزههای تربیتی امامرضا(ع) و استخراج دلالتهای آن در برنامههای درسی رسمی و عمومی
The Lifestyle Informed by Teachings of Imam Reza (PBUH) and its Implications for the Iranian National Curricula in the Primary and Secondary Education
تخصصي - فلسفي
special-Philosophical
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">هدف این پژوهش بررسی قلمروهای سبک زندگی در آموزههای تربیتی امامرضا(ع) و استخراج دلالتهای آن در برنامههای درسی نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران است. روش پژوهش کیفی از نوع تحلیلی- استنباطی است. جامعه تحلیلی کلیه منابع دست اول از امامرضا(ع) است که به صورت حدیث در دسترس ما بوده است که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و مورد مطالعه عمیق قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها به طور مستمر همزمان با جمع آوری اطلاعات از طریق دستهبندی، کدگذاری و نهایتاً تفسیر انجام گرفت.</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">یافتههای حاصل حاکی از این است که سبک زندگی در آموزههای تربیتی امامرضا(ع) دارای چهار قلمرو است که عبارتند از: قلمرو الهی، فردی، اجتماعی و زیست محیطی. هر کدام از این قلمروها دارای عناصری است. عناصر قلمرو الهی عبارتند از: شناخت، ایمان، تقوا، اعتماد و توکل، تسلیم و رضا و بندگی. عناصر قلمرو فردی عبارتند از: شناخت خود، دانشطلبی، تربیت عقلانی، رشد ارزشهای اخلاقی و کمال خواهی. عناصر قلمرو اجتماعی عبارتند از: دوستی، محبت، عدالت، همکاری و کرامت. عناصر قلمرو زیست محیطی عبارتند از: شناخت طبیعت، هدفمندی جهان هستی، استفاده مطلوب از طبیعت و مسئولیتپذیری. دلالتهای سبک زندگی در برنامههای درسی رسمی و عمومی را میتوان در قالب هدف غایی(قرب و رضوان الهی) و اهداف واسطهای، محتوای تلفیقی(با محوریت آموزش خداشناسی، انسانشناسی اسلامی، جامعهپذیری دینی- اخلاقی و آمادهسازی متربیان برای مواجه منطقی با طبیعت)، روشهای یاددهی </span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">–</span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> یادگیری(پرهیز از سطحینگری، پرسشگری، گفتگو، الگوسازی، پژوهشگری، اکتشافی، ایفای نقش، مشاهده، گردش علمی، نمایش فیلم) و ارزشیابی (روشهای فرایندی و کیفی مانند </span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مشاهده، مصاحبه، گزارشدهی، پژوهش، خودارزیابی و شرح حال نویسی</span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">) مطرح نمود.</span></span></span></div>
The present study sought to investigate the lifestyle informed by teachings of Imam Reza (PBUH) and extract its implications for the Iranian national curricula in the primary and secondary education. The research method was qualitative and analytical-inferential. The statistical population of the study comprised all sayings of Imam Reza (PBUH) which are available as primary sources. These sayings were selected through purposive sampling and were deeply examined. Data analysis was simultaneously carried out with data collection and the data were continuously classified, coded, and interpreted. Results indicated that the lifestyle informed by teachings of Imam Reza (PBUH) has four divine, personal, social and environmental domains and each of these domains comprise different components. Components of the divine domain are: knowing God, faith, virtue, trust and reliance on God, submission, satisfaction and obedience. Components of the personal domain consist of self-knowledge, seeking knowledge, intellectual training, development of ethical values, and seeking perfection. The social domain components comprise friendship, affection, justice, cooperation and dignity and the environmental domain components include knowing nature, purposefulness of universe, optimal use of nature and accountability. The implications of the lifestyle informed by teachings of Imam Reza (PBUH) for the Iranian national curricula in the primary and secondary education are: the ultimate goal (approaching God) and intermediate goals, integrated content (centered on the teaching of theology, Islamic anthropology, religious-ethical socialization, and preparation of learners for a rational encounter with nature), teaching-learning methods (avoiding simplistic approaches, inquiry, dialogue, role modeling, investigating, exploring, role play, observation, field trips, showing films) and evaluation (procedural and qualitative methods such as observation, interviews, reporting, research, self-assessment and narrative evaluation).<br>
امامرضا(ع), سبک زندگی, قلمرو الهی, فردی, اجتماعی, زیست محیطی, برنامههای درسی.
Imam Reza (PBUH), lifestyle, divine, personal, social and environmental domains, curricula.
143
178
http://qaiie.ir/browse.php?a_code=A-10-39-3&slc_lang=fa&sid=1
Ali Naghi
Faghihi
علی نقی
فقیهی
an-faghihi@qom.ac.ir
1003194753284600991
1003194753284600991
Yes
Associate Professor of Education, Faculty of Literature and Humanities, University of Qom, Qom, Iran.
علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران
Hassan
Najafi
حسن
نجفی
hnajafih@yahoo.com
1003194753284600992
1003194753284600992
No
Doctoral Student in Curriculum Studies, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
مطالعات برنامه درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
Somayyeh
Derisavi
سمیه
دریساوی
derisavis@yahoo.com
1003194753284600993
1003194753284600993
No
M.A. in Interpretation and Quranic Sciences, Faculty of Theology and Islamic Studies, University of Qom, Qom, Iran.
تفسیر و علوم قرآنی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه قم، قم، ایران