Applied Issues in Quarterly Journal of Islamic Education
مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي
qaiie
Literature & Humanities
http://qaiie.ir
1
admin
2588-3151
2588-4077
8
10.61186/qaiie
14
8888
13
fa
jalali
1399
9
1
gregorian
2020
12
1
5
4
online
1
fulltext
fa
شناسایی واعتباریابی ویژگی های فضای کالبدی مدارس بر اساس معماری اسلامی و از دیدگاه مربیان پرورشی
Identifying and Validating the Characteristics of the Physical Environment of Schools Based on the Islamic Architecture and from the Educational Educators’ Perspective
ساير موارد
other
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">هدف از انجام این پژوهش </span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">بررسی ویژگی های محیط کالبدی مدارس در تربیت دینی </span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">بود. روش پژوهش ترکیبی از نوع اکتشافی-متوالی بود. در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و در بخش کمی از روش پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری بخش کیفی شامل دو گروه بود. دسته اول متون و مقالات معماری اسلامی بود که به روش هدفمند انتخاب شدند. گروه دوم مربیان پرورشی مدارس بودند که 9 نفر از آنان به روش نمونه گیری هدفمند از نوع موارد مطلوب و بر اساس قاعده اشباع نظری انتخاب شدند. در بخش کمی نیز 118 نفر از مربیان پرورشی با استفاده از روش سرشماری در پژوهش شرکت نمودند. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه و پرسشنامه بود که روایی و پایایی هر دو مورد تایید قرار گرفت. یافتههای پژوهش در بخش تحلیل محتوایی نشان میداد که </span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">تنوع فضایی</span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">، </span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">بهرهگیری از هنر و جذابیت بصری</span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">، </span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">توجه به جامعه پیرامونی (پایگاه عبادی </span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">مشترک)، </span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">طراحی فضای نیایشی (تأکید بر محراب و گنبد)، توجه به مرکزیت حیاط،</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">تأکید بر عناصر طبیعی</span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;"> و</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">دسترسی آسان به امکانات (وضوخانه)</span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;"> از مواردی هستند که در طراحی محیط فیزیکی مدارس در تربیت اسلامی باید رعایت شوند. در بخش مصاحبه نیز مربیان پرورشی به </span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">زیبایی مکان نیایش، امکانات رفاهی</span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">، </span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">طراحی انعطافپذیر و چند عملکردی</span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">، محوریت داشتن فضای نیایشی، نمایان و دعوتکننده بودن، اشاره کردند. در نهایت نتایج تحلیل عامل تاییدی، پنج ویژگی </span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">تنوع فضایی، زیبایی و جذابیت بصری، توجه به جامعه پیرامونی، فضای نیایشی مطلوب،مرکزیت حیاط و توجه به طبیعت را به عنوان ویژگی های فضای کالبدی مدارس در تربیت دینی نشان داد. </span></span><br>
</div>
<div style="text-align: justify;">The purpose of this study was to investigate the characteristics of the physical environment of schools in religious education. The research method was the mixed exploratory-sequential method. The content analysis method and the survey method were respectively used in the qualitative research method and in the quantitative research method. The statistical population in the qualitative phase of study was consisted of two groups: the first group was the textbooks and papers on Islamic architecture, which were purposefully selected, and the second group was 9 school educational educators who were selected by purposive sampling through the desired items and based on the theoretical saturation rule. The statistical population in the quantitate phase of study included 118 school educational educators participating in the study through the census method. The data collection tools were the interviews and questionnaires that both validity and reliability were confirmed. The findings in the content analysis phase showed that spatial diversity, use of art and visual appeal, attention to the surrounding community (common worship base), design of prayer space (emphasis on the altar and dome), attention to the centrality of the yard, emphasis on natural elements and easy access to facilities (e.g. ablution area) are some of the things that should be considered in Islamic education in designing the physical environment of schools. In the interview phase, the educational educators pointed out the beauty of the prayer place, amenities, flexible and multi-functional design, the focus on the prayer space, being visible and inviting. Finally, the findings of confirmatory factor analysis identified five characteristics as a physical environment of schools in religious education: spatial diversity, beauty and visual appeal, attention to the surrounding community, a desirable prayer space, the centrality of the yard, and attention to nature.<br>
</div>
محیط کالبدی- فضای یادگیری- معماری اسلامی , مربیان پرورشی
physical environment, learning space, Islamic architecture, religious education
127
146
http://qaiie.ir/browse.php?a_code=A-10-321-2&slc_lang=fa&sid=1
pari
mashayeh
پری
مشایخ
pmashayekh19@gmail.com
10031947532846004087
10031947532846004087
Yes
دانشگاه ازاد اسلامی