Applied Issues in Quarterly Journal of Islamic Education
مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي
qaiie
Literature & Humanities
http://qaiie.ir
1
admin
2588-3151
2588-4077
8
10.61186/qaiie
14
8888
13
fa
jalali
1399
7
1
gregorian
2020
10
1
5
2
online
1
fulltext
fa
روابط ساختاری هوش اجتماعی و خودمتمایزسازی با واسطهگری دینداری معلمان
The Structural Relationship between Social Intelligence and Self-Differentiation Mediated by the Teachers’ Religiosity
تخصصي- كمي
Special- quantitative
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">د</span></span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">ر این پژوهش رابطه ساختاری هوش اجتماعی و خود متمایزسازی با واسطه­ گری دین­داری معلمان در قالب مدلیابی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفت. جامعه </span></span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">آماری پژوهش حاضر،</span></span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;"> کلیه معلمان ابتدایی شهرستان بجنورد به تعداد 1341 نفر بودند. مشارکت کنندگان به تعداد 299 نفر(135 مرد و 157 زن) و با استفاده از روش تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند. و به سه پرسش­نامه استاندارد هوش اجتماعی ترومسو (2001)، دینداری گلاک و استارک (1965) و خود متمایزسازی اسکورن و لندر (1986) پاسخ دادند. روایی و پایایی هر سه پرسش­نامه مورد تأیید قرارگرفت. تجزیه وتحلیل داده­ها با روش تحلیل مسیر از نوع مدل­یابی معادلات ساختاری توسط نرم­ افزارهای</span></span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:11.0pt;">SPSS22</span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;">و </span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:11.0pt;">AMOS16</span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.0pt;"> انجام شد. نتایج نشان داد ضریب مسیر بین متغیر هوش اجتماعی و خودمتمایزسازی در مدل اثر کامل بدون حضور متغیرمیانجی معنیدار است. هم­چنین یافته ­ها اثر مستقیم مؤلفه­ های هوش اجتماعی بر مؤلفه ­های خود متمایزسازی را تأیید می­کند اما متغیر دین­داری این رابطه را واسطه­ گری نمی­کند. بر این اساس می­توان هر دو متغیر دین­داری و خودمتمایزسازی را پیامد مستقیم هوش اجتماعی در نظر گرفت و پیشنهاد کرد که به منظور افزایش این دو ویژگی تدابیری در جهت ارتقای مولفه های هوش اجتماعی در معلمان اندیشید.</span></span></span></span></div>
<div style="direction: ltr; text-align: justify;"><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">This study, through structural equation modeling, examines the structural relationship between social intelligence and self-differentiation with the mediational role of the teachers’ religiosity. The statistical population of the present study was all 1341 primary school teachers in Bojnourd. The participants, 299 people (135 males and 157 females), were selected through cluster random sampling method; They answered the three standard questionnaires: the Tromsø Social Intelligence Scale (2001), the Model of Religiosity of Glock and Stark (1965), and Skowron and Lander Differentiation of Self Inventory (1986). The validity and reliability of all three questionnaires were confirmed.</span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">Data analyzed by path analysis method of structural equation modeling by </span></span><a href="https://www.ibm.com/support/pages/downloading-ibm-spss-statistics-22"><span style="text-decoration:none;text-underline:none;"><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">IBM SPSS STATISTICS 22 software, and</span></span></span></a><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"> SPSS AMOS 16 software.</span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">The findings showed that the path coefficient between the social intelligence variable and self-differentiation in the total-effect model without a mediating variable is significant.</span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">The findings also confirm the direct effect of the components of social intelligence on the components of self-differentiation, but the religiosity variable does not mediate this relationship. According to these findings, both the religiosity and self-differentiation variables can be considered as a direct consequence of social intelligence, and, so as to increase these two characteristics, it can be suggested that measures should be taken to improve the components of social intelligence in teachers.</span></span></div>
هوش اجتماعی, خودمتمایز سازی, دینداری, معلمان.
social intelligence, self-differentiation, religiosity, teachers.
143
166
http://qaiie.ir/browse.php?a_code=A-10-586-1&slc_lang=fa&sid=1
reza
ghadimi yardoghdi
رضا
قدیمی یردوقدی
manage1376@gmail.com
10031947532846003406
10031947532846003406
No
Islamic Azad University-Bojnourd branch
بجنورد- دانشگاه ازاد اسلامی واحد بجنورد
maryam
hafezian
مریم
حافظیان
ma.hafez@yahoo.com
10031947532846003407
10031947532846003407
Yes
Islamic Azad University-Bojnourd branch
بجنورد- دانشگاه ازاد اسلامی واحد بجنورد