Applied Issues in Quarterly Journal of Islamic Education
مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي
qaiie
Literature & Humanities
http://qaiie.ir
1
admin
2588-3151
2588-4077
8
10.61186/qaiie
14
8888
13
fa
jalali
1395
12
1
gregorian
2017
3
1
2
1
online
1
fulltext
fa
تجربه دانشآموزان زائر دبیرستانی از زیارت حرم مطهر امام رضا (ع): مطالعهای پدیدارشناسی
High School Boys’ Experiences on the Pilgrimage to the Razavi Holy Shrine: A Phenomenological Study
تخصصي- كيفي
Special-Qualitative
پژوهشي
Research
<span dir="RTL">هدف از پژوهش حاضر پدیدار شناسی تجربیات دانشآموزان زائر حرم مطهر امام رضا(ع) است. روش پژوهش کیفی است</span>.<span dir="RTL"> جامعۀ مورد مطالعه کلیه دانشآموزان دبیرستانی منطقه 3 شهر تهران بودند که بهطور هدفمند از این منطقه یک دبیرستان پسرانه انتخاب شد و 40 دانشآموز آن که در اردوی 5 روزه زیارتی مشهد مقدس شرکت کرده بودند مورد مطالعه قرارگرفتند. دادههای حاصل، با روش کولیزی تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که اردوی زیارتی، برای دانشآموزان زائر دارای آثار و پیامدهای مثبت است. از جمله آثار و پیامدها میتوان به آثار اردوی زیارتی در حوزههای رفتاری (مشتمل بر رفتار فردی از قبیل توبه و بازدارندگی از گناه و رفتار جمعی از قبیل احسان به خانواده، دوستی و محبت به دیگران)، روحی - روانی (تحول، آرامش، شادابی، پالایش ذهنی، امیدواری به آینده) و اعتقادی (تقویت ایمان، توکل، خودسازی، مقید شدن به آداب و مناسک مذهبی، عهد در حفظ دستاوردهای معنوی، اخلاص، تقوا، ذکر، خضوع و صبر) اشاره کرد.</span>
The aim of the present phenomenological study was to examine high school students’ experiences on the pilgrimage to the Razavi Holy Shrine. The research method was qualitative. The population of the study included the entire high school boys in district 3 of Tehran. In this district, one high school was selected through purposive sampling method and 40 boys who had a five-day trip to Mashhad were studied. The obtained data were analyzed using Colaizzi's method. Results indicated that attendance to the Razavi Holy Shrine had positive behavioral (repentance, refraining from sins, doing good deeds for family, friendship and kindness to others), psychological (spiritual transformation, calmness, happiness, refinement of the soul, being hopeful about the future), and religious (strengthening the faith, tawakkul [reliance on God], self-development, compliance with religious rites and rituals, commitment to spiritual accomplishments, sincerity, piety, Dhikr [remembrance], modesty and patience) impacts on the students.
پدیدارشناسی, تجربیات دانشآموزان, اردوی زیارتی و حرم مطهر امام رضا (ع)
phenomenology, students’ experiences, pilgrimage, Razavi Holy Shrine
128
146
http://qaiie.ir/browse.php?a_code=A-10-51-1&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad
Niroo
محمد
نیرو
mniroo.sobhan@gmail.com
10031947532846001042
10031947532846001042
Yes
Ph.D. student of curriculum studies, Faculty of Education, Kharazmi University
برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی